• Anonym (undrar)

5-åring harklar sig hela tiden - ful ovana - hur ta bort?

Flickan på 5 år harklar sig hela tiden. De senaste veckorna har hon börjat med det och nu gör hon det precis hela tiden. Vi har funderat på om hon har trånga vägar ner i halsen, men som vi tror nu har det helt enkelt blivit en ful ovana. Hur tar man bort den ovanan hos henne? Det fungerar ju inte direkt att säga "sluta, nu räcker det" för 5 sek senare så harklar hon sig igen.

(Under tiden jag skrivit det här inlägget har hon nog harklat sig minst 20ggr- helt ärligt.)

• Svar på tråden 5-åring harklar sig hela tiden - ful ovana - hur ta bort?
  • D Morgan

Det låter lite som en tvångshandling/tics.

• viseversa

D Morgan skrev 2009-11-17 18:11:57 följande:

Det låter lite som en tvångshandling/tics.
    Håller med.
  • Anonym (undrar)

Ja, verkar ha blivit det. Men har kommit under några veckor. Hur tar man bort denna tvångshandling/tics?

• luddigamaskrosen

Om ni kan utesluta att det är trånga luftvägar eller annat så låt henne hålla på. Kan vara bra tålamodsträning för er som föräldrar. Det försvinner med största sannolikhet.

• Anonym (undrar)

Fast är det en tvångshandling så känns det som om det bara kan bli värre om vi låter henne hålla på. Är det inte bättre att ta tag i det på något sätt?

• Anonym (...)

Låter som min 4åring var ett tag, jag höll verkligen på att bli tokig, dock märkte jag att om han höll på med något som var kul eller så så glömde han bort att harkla sig.

Sen tror jag det är viktigt att försöka att inte låtsas om det, såvida det inte handlar om något medicinskt då vill säga. För om man ber barnet att sluta osv så gör man det uppmärksamt på att det harklar sig och det kan bli ännu värre.

Efter att hållt på i några månader så har min pojk nu nästan slutat helt. Har inte vidtagit andra åtgärder än ignorans..

• Anonym (undrar)

Hon sitter och tittar på barnprogram nu och verkar helt inne i det, ändå harklar hon sig hela tiden.

• beadis

Min äldsta son gjorde oxå så ett tag... oftast går det över av sig självt, kan ju såklart handla om tics oxå

• Anonym (undrar)

Hur länge ska man avvakta innan man försöker "åtgärda" detta på något sätt? Det fortsätter att trappas upp hela tiden.

Jag misstänker att hon blir torr i halsen när hon gör sådär också fortsätter hon att göra det för att hon är torr, och sedan blir det en ond cirkel och då kan hon inte slut.

• luddigamaskrosen

Det jag menade med mitt tidigare inlägg är att båda våra barn har haft konstiga saker för sig som gjort att man verkligen funderat på om det varit något fel. Men det har gett med sig av sig självt och det man tog dom till läkaren för eller höll på att slita håret av sig själv för försvann och kom aldrig mer igen.

Svar på tråden 5-åring harklar sig hela tiden - ful ovana - hur ta bort?