• Wictooria

TIPS? Matcha mattan med soffan. HJÄLP!

Hej hej.
    Nu ska jag snart flytta in i en ny lägenhet.
    Och jag har problem med vardagsrummet.
    Jag har en beige divan soffa, Lagom stor.
    Tv bord, tv bänk och bokhyllor i björkfaner.
    Så det är beiget, beiget och mera beiget.

Nu är det så att jag måste köpa en matta, jag har tänkt en ryamatta, men nu är frågan, vilken färg ska jag ta på mattan?
    Och vad ska jag ha för gardiner?
    Jag vill gärna ha en matta som går o matcha med alla färger.
    Beige är ju en väldigt jobbig färg på soffa enligt mig själv, jag vill ju att mattan ska matcha soffan.
    Jag hade först tänkt en grön matta, men det går ju inte. Då får jag ju ha vardagsrummet grönt. Jag gillar o kunna byta färger på ljus,kuddar,gardiner.

Ge mig lite tips, jag är värdelös på heminredning. :)

• Svar på tråden TIPS? Matcha mattan med soffan. HJÄLP!
  • Tintomara

Skulle du inte kunna ha en svart matta då och sedan matcha det svarta och beiga med någon annan färg som du kan byta ut på kuddar etc?

• Mammut och Papput

En svart/vit mönstrad (ikea har flera). Istället för att ha färg på mattan så kan det vara kul att ha mattan i två basfärger och mönster? Då blir det enkelt att förändra med gardiner/kuddar/plädar/ljuslyktor. Har själv svart vit matta (www.ikea.com/PIAimages/56123_PE161531_S4.jpg) och beige soffa med stor fotpall. För övrigt har jag ljuuust grågröna väggar och lite teakmöbler, bruna gardiner i väv, fina lyktor i röd/rosa, och några saker från förra sekelskiftet, ex. gammal kista, emmafotölj, lampa, konstglas, på väggarna har jag diverse loppisfynd jag gillar och en stor Pulp-Fictionaffisch. Älskar att "go nuts".

Annars gillar jag lite vågad inredning att man hittar personliga färgkombinationer, blandar stilar lite. Blir högst oimponerad och ostimulerad av att gå in i ett vitt vardagsrum med grå soffa och vita vaser överallt och en matsalsgrupp i ek. Noll personlighet.

Lycka till!!

• Ann Nelly

Jag tycker du ska köra på en enfärgad matta fast inte svart/beige/vit.
    En röd, blå eller grön matta. Dessa färger går att kombinera med många andra färger.
    Så länge du plockar upp grundfärgen i textilier/tavlor eller dekorationer så är det inget som "skär sig"
    Man måste inte ha enfärgat på allt. Har du exempelvis en grön matta så kan du ha blommiga soffkuddar där det är ett par gröna blad också som plockar upp mattans färg.
    Eller om du har en flerfärgad tavla bakom soffan så kan du plocka upp dessa färger i olika textilier. Grön matta och lila kuddar funkar så länge färgerna kombineras någon annanstans också.
    Jag har ljust sandfärgade väggar, mullvadsbrun/beiga soffor och vita möbler. Till detta har jag en mörkröd tjock matta som har hängt med ett bra tag. Har provat att byta ut den men det slutar med att den åker fram igen för den ger värme i rummet. Till detta har jag haft många olika färger på soffkuddarna men jag har sett till att plocka upp den mörkröda färgen någonstans. Ibland bara som en liten detalj på ett par av kuddarna. Jag har till och med kombinerat med rosa och turkost genom att lägga till små detaljer av rött.
    Var inte rädd för färg, det är lättare att få till en enhetlig känsla än man tror.
    Det viktigaste är att mattan (som är en dominerande del av rummet) är enfärgad. Det är mycket svårare att kombinera med andra färger om mattan är mönstrad.
    Lycka till!

• hundpuss

Måste du ha en matta då? Vi har ingen stor matta alls, mycket lättare att hålla rent såhär. Däremot hade vi en stor rund matta mitt på golvet i vard.rummet ut mot hallen, men den har vi slängt nu.

Tycker matta är lite överskattat, det blir inte lika dammigt utan.

Finns även många mindre mattor att köpa, tex runda, de är hyfsade i pris, finns i många färger och man kan byta efter säsong/tycke och smak.

• astalacasta
    Vision400 skrev 2009-11-20 08:35:50 följande:
    Måste du ha en matta då? Vi har ingen stor matta alls, mycket lättare att hålla rent såhär. Däremot hade vi en stor rund matta mitt på golvet i vard.rummet ut mot hallen, men den har vi slängt nu. Tycker matta är lite överskattat, det blir inte lika dammigt utan. Finns även många mindre mattor att köpa, tex runda, de är hyfsade i pris, finns i många färger och man kan byta efter säsong/tycke och smak.
    NEJ! Mattor ska vara stora. Ju större desto bättre. Finns inget fulare än för små mattor.
  • hundpuss
    astalacasta skrev 2009-11-20 21:04:57 följande:
    NEJ! Mattor ska vara stora. Ju större desto bättre. Finns inget fulare än för små mattor.
    Det beror väl på var man lägger den lilla mattan isåfall?

Vi har inga mattor alls hemma faktiskt, (bor i en hyrestvåa), eller jo, en dörrmatta.
    Det är lättare att hålla rent,
    och att det skulle eka mer är en bluff, det fixar man med tunga gardiner och annat som tar bort ljudet.

Jag tycker det är både renare och fräschare, samt enklare att städa utan mattor.
Svar på tråden TIPS? Matcha mattan med soffan. HJÄLP!