• Anonym (angivare?)

Ange skattefuskare?

Jag undrar lite hur folk i allmänhet ser på skattefuskare?
    Svartjobbare i synnerhet.

När det gäller anmälningar till soc. så är ju damerna på FL oftast väldigt eniga i åsikten "hellre fria än fälla" och det ses inte med blida ögon på den som vill göra en anonym anmälan.

Hur ser ni på att anmäla en svartjobbare/fuskare till skatteverket?

I fallet jag tänker på just nu gäller det en företagare (Handelsbolag) som fuskar med det mesta. Han har anställda som jobbar svart, och han tar själv jobb svart.
    Jag vet att han har satt det i system sedan ett par år tillbaka. Men det kan ju naturligtvis ha hållit på längre.

Give it to me! Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Ange skattefuskare?
  • Anonym

Jag skulle tveklöst anmäla. Det är väl naivt att tro att man skulle kunna stoppa allt skattefusk men rent krasst så är det naturligtvis så att om fler betalade den skatt de ska så skulle skatterna kunna sänkas.
    Jag är själv företagare så jag är väl medveten om hur mycket som dras i skatt av det man fakturerar, men det går faktiskt utmärkt att bara köra vitt ? dvs redovisa all försäljning och inte dra av sådant som inte hör till företaget.

• Anonym (angivare?)

Men hur gör man då? Ringer till skatteverket bara?
    Måste man kunna bevisa det? Eller räcker det att själv "veta" och sedan låta SV göra sina egna utredningar?

Ja ja.. jag får fundera lite på det...

• Anonym

Det måste ju rimligtvis räcka med att du ringer Skatteverket och berättar vad du vet/misstänker. Sedan får de göra en egen utredning, de har ju utredare så får de bara tips om vad de ska titta närmare på så kan de göra det.

• Anonym

Det är inte så svårt för Skatteverket att kolla. De jämför ju inkomster i firman med utgifter för de som jobbar för honom. Om han har fuskat så att han har skickat fakturor men inte betalat skat och moms så kommer det att synas också.

Jag skulle anmäla men räkna med att det kan bli fängelse för den här personen om det vill sig illa/bra (beror på hur du känner för honom)

• Anonym

Jag jobbar på skatteverket med just såna utredningar om svartjobb, och ja det är bara att ringa. Vi får in väldigt många anmälningar om sådant, och man behöver inte ha bevis direkt, det är sedan skatteverkets uppgift att samla in bevis. Du kan vara anonym om du vill, får skatteverket bara företagets namn så gör de själva en utredning om de bedömer att det rör sig om tillräckligt allvarlig förseelse. Och svartjobb är allvarligt eftsrom att de dels undanhåller argetsgivaravgifter och dels är situationen väldigt utsatt för arbetaren då det ejh betalas in sociala avgifter ifall den skulle bli sjuk, och han får ingen pensions inbetalningar och ofta dålig lön och dålig arbetsmiljö. Det är inte humant alls. genom att bekämpa svartarbeta så skapar vi fler vita jobb istället och det är ju bra.

• jordbunden

Fick du själv inte jobba där så du är lite bitter ?

Men nej, jag hade inte anmält, är inte nån svin som hugger folk i ryggen.
    En bekant till mig fick precis gå från ett företag för att dom inte hade råd att betala han lön, ägaren vägrade ta in han svart trots att det skulle rädda firman som står på ruinens brant, nu är dom underbemannade och klarar inte av att fungera i full kapacitet eller ens tillfredstälande kapacitet.

Tänk på att du inte bara gör skit för ägaren om du nu skulle bestämma dig att anmäla utan du rubbar tryggheten och levebröden hos dom anställda

• MickeN1973
    jordbunden skrev 2009-11-18 15:23:00 följande:
    Fick du själv inte jobba där så du är lite bitter ?Men nej, jag hade inte anmält, är inte nån svin som hugger folk i ryggen.En bekant till mig fick precis gå från ett företag för att dom inte hade råd att betala han lön, ägaren vägrade ta in han svart trots att det skulle rädda firman som står på ruinens brant, nu är dom underbemannade och klarar inte av att fungera i full kapacitet eller ens tillfredstälande kapacitet.Tänk på att du inte bara gör skit för ägaren om du nu skulle bestämma dig att anmäla utan du rubbar tryggheten och levebröden hos dom anställda
    vet du vad som händer om man skadar sig i jobbet när man jobbar svart?

Man blir utan ersättning..

Och klarar firman inte sig, ja då får man hitta på andra affärsmöjligheter.
  • jordbunden
    MickeN1973 skrev 2009-11-18 15:27:31 följande:
    vet du vad som händer om man skadar sig i jobbet när man jobbar svart? Man blir utan ersättning..Och klarar firman inte sig, ja då får man hitta på andra affärsmöjligheter.
    Det är en medveten "risk" man tar, sen kan man ju tänka lite om den verkliga risken man tar är om mot förmodan taket skulle falla in eller om man verkligen jobbar med farliga maskiner.

Vist är det lätt att säga att egna företagare ska bara lägga ner verksamheten som dom kanske har kämpat med i 20 år för att det år dåligt i nån månad.
    Lätt ja, men knappast realistiskt.
    Tror nog man kämpar in i det sista i det fallet och då är det tragiskt när det kommer vänligt folk in som ts och försöker sätta käppar i hjulet på en.
  • Anonym

Jag tror inte att du har läst beskrivningen i TS. Det här är inte fråga om en företagare som tillfälligt har råkat i ekonomiskt trångmål, det är någon som systematiskt kör svart.

jordbunden skrev 2009-11-18 15:35:03 följande:
    Det är en medveten "risk" man tar, sen kan man ju tänka lite om den verkliga risken man tar är om mot förmodan taket skulle falla in eller om man verkligen jobbar med farliga maskiner. Vist är det lätt att säga att egna företagare ska bara lägga ner verksamheten som dom kanske har kämpat med i 20 år för att det år dåligt i nån månad. Lätt ja, men knappast realistiskt. Tror nog man kämpar in i det sista i det fallet och då är det tragiskt när det kommer vänligt folk in som ts och försöker sätta käppar i hjulet på en.
  • MickeN1973
    jordbunden skrev 2009-11-18 15:35:03 följande:
    Det är en medveten "risk" man tar, sen kan man ju tänka lite om den verkliga risken man tar är om mot förmodan taket skulle falla in eller om man verkligen jobbar med farliga maskiner.Vist är det lätt att säga att egna företagare ska bara lägga ner verksamheten som dom kanske har kämpat med i 20 år för att det år dåligt i nån månad.Lätt ja, men knappast realistiskt.Tror nog man kämpar in i det sista i det fallet och då är det tragiskt när det kommer vänligt folk in som ts och försöker sätta käppar i hjulet på en.
    Klarar ett företag inte en dålig månad, ja då har det verkliga problem...

Fusk är inte att kämpa...
  • John D
    jordbunden skrev 2009-11-18 15:23:00 följande:
    Fick du själv inte jobba där så du är lite bitter ? Men nej, jag hade inte anmält, är inte nån svin som hugger folk i ryggen.
    Och vad menar du att en svartjobbare gör då, när han dels stjäl någons arbete och dessutom låter oss skattebetalare bära kostnaden för det?

Jag säger ingenting om en snickare extraknäcker på helgerna genom att bygga en veranda åt grannen eller nån rörkrökare installerar ett kök åt någon han känner eller likande, men när företag systematiskt anlitar folk svart, folk som med stor säkerhet går på bidrag eller stämplar samtidigt, då tvekar jag inte en sekund: anmäl skiten!
  • Anonym (angivare?)

Nej, det är inte någon hämndaktion.
    Egentligen är det för att jag vill att allt ska uppdagas nu, och inte när det har gått så långt att han faktist får fängelse.

De anställda han har är mest på projektbasis, så det är ingen som skulle bli av med jobbet.

Vissa som han anställer för projekt har egna företag.. och han försöker alltid övertala dem att jobbet kan räknas som "hobbyverksamhet". Vissa utav dem går på det tyvärr..

Jag tycker bara att situationen har gått för långt. Och det känns fel att sitta på så mycket information utan att göra något.

Jag vet inte..

• Anonym

För 17 ring! Hade han rånat en bank eller ryckt väskor av gamla tanter hade du väl inte tvekat? Han stjäl pengar i lika stor utsträckning nu, enda skillnaden är att han inte använder våld.

• Anonym

jag angav en person en gång genom attskicka ett anonymt mail till skatteverket, men det hände inte något för de fortsatte bara att prata om att de lurat till sig stora summor pengar och fortsätter med det varje år. men det var en privatperson

• Anonym

Jag känner en person som har handelsbolag och både drar in svarta pengar samt anställer svart arbetskraft. Jag har länge gått i tankarna att ringa men är feg.

• Anonym

Jag förstår på ett sätt att det kan kännas kymigt att anmäla någon men ... jag förstår ändå inte riktigt hur ni resonerar när ni tvekar? Det är inte ni som ringer som gör fel, det är de som fuskar som gör fel.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-19 09:56:09 följande:
    Jag förstår på ett sätt att det kan kännas kymigt att anmäla någon men ... jag förstår ändå inte riktigt hur ni resonerar när ni tvekar? Det är inte ni som ringer som gör fel, det är de som fuskar som gör fel.
    Att jag tvekar är nog mest för att jag har en ångestproblematik och har svårigheter att utföra vissa saker, som att ringa tex. Hade hellre mailat men är lite orolig för ifall det inte blir annonymt då.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-18 09:21:43 följande:
    Jag jobbar på skatteverket med just såna utredningar om svartjobb, och ja det är bara att ringa. Vi får in väldigt många anmälningar om sådant, och man behöver inte ha bevis direkt, det är sedan skatteverkets uppgift att samla in bevis. Du kan vara anonym om du vill, får skatteverket bara företagets namn så gör de själva en utredning om de bedömer att det rör sig om tillräckligt allvarlig förseelse. Och svartjobb är allvarligt eftsrom att de dels undanhåller argetsgivaravgifter och dels är situationen väldigt utsatt för arbetaren då det ejh betalas in sociala avgifter ifall den skulle bli sjuk, och han får ingen pensions inbetalningar och ofta dålig lön och dålig arbetsmiljö. Det är inte humant alls. genom att bekämpa svartarbeta så skapar vi fler vita jobb istället och det är ju bra.
    Kan man maila in ett tips? och blir man anonym då?
  • Anonym

Du kan mejla, det kan man ju göra från en anonym hotmailadress t.ex. (skaffa en ny bara för detta tillfälle). Man kan kanske få fram ip-nummer ändå, det vet jag inte. Jag tror inte att Skatteverket skulle kolla ? det är ju inte du som är brottslingen och den du anmäler ska ju hur som helst inte få reda på det.
    Telefon är kanske lättare såtillvida att de kan ställa följdfrågor om det behövs, men det kan de å andra sidan göra bara genom att svara på mejlet också. I mejlet kan du även i lugn och ro skriva ner allt du vet, det kanske är lättare att inte glömma någonting då (glöm inte att ta med grundläggande uppgifter som namn/adress/företagsnamn/personnummer på den anmälan gäller ? om du inte vet allt tar du med så många uppgifter som möjligt, huvudsaken är att de kan identifiera vem det är).

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-19 10:30:51 följande:
    Du kan mejla, det kan man ju göra från en anonym hotmailadress t.ex. (skaffa en ny bara för detta tillfälle). Man kan kanske få fram ip-nummer ändå, det vet jag inte. Jag tror inte att Skatteverket skulle kolla ? det är ju inte du som är brottslingen och den du anmäler ska ju hur som helst inte få reda på det. Telefon är kanske lättare såtillvida att de kan ställa följdfrågor om det behövs, men det kan de å andra sidan göra bara genom att svara på mejlet också. I mejlet kan du även i lugn och ro skriva ner allt du vet, det kanske är lättare att inte glömma någonting då (glöm inte att ta med grundläggande uppgifter som namn/adress/företagsnamn/personnummer på den anmälan gäller ? om du inte vet allt tar du med så många uppgifter som möjligt, huvudsaken är att de kan identifiera vem det är).
    Tack för hjälpen =)
Svar på tråden Ange skattefuskare?