• Puffen

Varför får man inte vaccineras om man är sjuk?

Varför får man inte vaccin mot svininfluensan om amn är sjuk?

Gäller de alla sjukdomar? Mina barn kommer ju aldrig kunna vaccineras i så fall, näsorna rinner jämt!

Vad kan hända om vaccin ges vid sjukdom, feber etc?

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • Svar på tråden Varför får man inte vaccineras om man är sjuk?
  • Mariohn

Är du allvarlig??? Vet du vad en vaccination är och vet du vad feber är?? Det är så uppenbart att tioåringen bredvid mig precis förklarade det.

• Nyköping

Du kan vaccinera ditt/dina barn även om näsan rinner. Men ABSOLUT inte om de har feber!!!!

• Fisen28
    Mariohn skrev 2009-11-17 20:11:45 följande:
    Är du allvarlig??? Vet du vad en vaccination är och vet du vad feber är?? Det är så uppenbart att tioåringen bredvid mig precis förklarade det.
    Jag är väl också blåst då, men jag vet inte heller vad det är som kan hända om man har lite feber?
    Sonen hade 37,3 nu på kvällen och vi hade egentligen tänkt vaccinera honom imorgon, men nu vet jag inte om man vågar. Vill gärna veta vad som kan hända och vad som räknas med "feber". Jag menar 37,3 är ju ganska lågt men ändå mer än det normala.
  • Leora
    Fisen28 skrev 2009-11-17 20:20:56 följande:
    Jag är väl också blåst då, men jag vet inte heller vad det är som kan hända om man har lite feber? Sonen hade 37,3 nu på kvällen och vi hade egentligen tänkt vaccinera honom imorgon, men nu vet jag inte om man vågar. Vill gärna veta vad som kan hända och vad som räknas med "feber". Jag menar 37,3 är ju ganska lågt men ändå mer än det normala.
    37,3 är INTE feber. Feber räknar man först över 38 grader. Så du kan vaccinera med gott samvete imorgon.
  • Mariohn
    Jag är väl också blåst då, men jag vet inte heller vad det är som kan hända om man har lite feber?
    Att du har feber betyder att kroppen redan bekämpar en infektion = att den höjer sin temperatur för att skydda sig. Att då spruta in ytterligare "fara" i kroppen vilket man gör när man vaccinerar är direkt farligt. För att förklara ytterst enkelt. Om din kropp redan är upptagen med att bekämpa en infektion kommer den således inte att kunna ta sig an ytterligare en. Lärde man sig inte i grundskolan vad feber är osv? inget illa menat men som sagt...tioåringen här visste det.
  • Gladabarnensmamma

37.3 är ingen feber på ett barn.
    över 38'c räknas som feber (och då ska man inte vaccinera sig).

Feber får man när de vita blodkropparna (immunförsvaret) kämpar med en infektion (oftast ett virus, kanske en förkylning) och en vaccin blir då en onödig belastning av immunförsvaret, du kommer bli sjukare & vaccinets verkan är okänd (man testar inte vaccin på sjuka).

• Bliglin

37,3 är INTE feber. Särskilt inte på kvällen.

Vid feber, dvs över 38 (spädisar över 38,5) så pågår en infektion i kroppen och då bör kroppen få läka ut den först innan vaccination ges. Det händer nog inget säsrkilt om man har feber sedan innan... men det kan dels bli så att man får mer påtagliga biverkningar genom att man redan är sjuk, dels att vaccinet "biter" sämre då immunförsvaret är upptaget med annat.

Jag är väl också blåst då, men jag vet inte heller vad det är som kan hända om man har lite feber? Sonen hade 37,3 nu på kvällen och vi hade egentligen tänkt vaccinera honom imorgon, men nu vet jag inte om man vågar. Vill gärna veta vad som kan hända och vad som räknas med "feber". Jag menar 37,3 är ju ganska lågt men ändå mer än det normala.
  • Fisen28

Tack för alla svar. Men jag har fortfarande en fundering över det här med graderna. (Ursäkta om jag "snor" din tråd TS). När vi märker på vår son att han är hängig och gnällig så har han alltid strax över 37. Jag själv är "lågtempare" och har endast 35,8 i normaltemp. När jag har 37 har jag alltså redan en grads feber. Har på känn att sonen också är lågtempare. Alltså funderar jag på om 37,3 kanske ändå ÄR feber för honom. Eller spelar ursprungstempen ingen roll?

• Gladabarnensmamma
    Fisen28 skrev 2009-11-17 20:32:58 följande:
    Tack för alla svar. Men jag har fortfarande en fundering över det här med graderna. (Ursäkta om jag "snor" din tråd TS). När vi märker på vår son att han är hängig och gnällig så har han alltid strax över 37. Jag själv är "lågtempare" och har endast 35,8 i normaltemp. När jag har 37 har jag alltså redan en grads feber. Har på känn att sonen också är lågtempare. Alltså funderar jag på om 37,3 kanske ändå ÄR feber för honom. Eller spelar ursprungstempen ingen roll?
    Det beror på var/hur/när man tar temperaturen också. Störst tillit har jag till en hederlig temp-i-rumpen och den tar jag på morgonen, innan frukost. Generellt säger man att feber räknas temperaturer över 37.8'c. Hypothermia sägs vara temperaturer under 35.5'c, så du har EXTREMT låg temperatur - har du pratat med läkare om detta?
  • Fisen28
    Gladabarnensmamma skrev 2009-11-17 20:45:28 följande:
    Hypothermia sägs vara temperaturer under 35.5'c, så du har EXTREMT låg temperatur - har du pratat med läkare om detta?
    Nej, inte direkt. Jag har varit blodgivare och då tog de tempen på mig varje gång, och jag hade alltid 35,8 och de blev lika chockade varje gång för att det var så lågt, men sa aldrig att det skulle vara nåt fel. Min mamma har också runt 36 i normaltemp så det är nog ärftligt :)
Svar på tråden Varför får man inte vaccineras om man är sjuk?