Vår 5-åring slåss och är såå trotsig nu!Nån mer?!:-(
Jag visste inte i vilket ämne jag skulle posta inlägget, så det fick bli relationsproblem, för det känns så nu nästan...
Kortfattat kan jag skriva att jag har ett barn, (5 år) som alltid varit väldigt envis.
Trotsig har h*n varit i perioder, och särskilt när vi varit långlediga från dagmamma/förskola har det blivit extratrotsigt.
Där vi bor finns det i stort sett inga barn, och vi har bara ett fåtal kompisar som har barn i mitt barns ålder, o vi ses inte heller så ofta pga att man jobbar osv.
Iaf, så tycker jag att trotset har blivit värre de senaste veckorna, och jag känner mig så ledsen
Mitt barn slåss, sparkas, skriker, spottar(!), och är allmänt förbannad om h*n inte får som h*n vill, eller om det är nåt som inte passar..
Jag *försöker* verkligen att vara lugn, men det går oftast inte så bra
Är höggravid med andra barnet dessutom, och har ingen ork eller tålamod, utan våra duster slutar ofta med att jag gråter och allt bara blir kaos!
Ska tillägga att h*n är världens goaste också, men just de här utbrotten eller dagarna när h*n bara är sur o beter sig illa, det är så jobbigt och jag frågar mig hela tiden vad jag o barnets pappa har gjort för fel?
Har vi gett för lite uppmärksamhet? (vet att jag inte är så rolig nu, men vi försöker iaf och igår umgicks vi med vårt barn konstant typ hela kvällen-flera timmar...men det hjälper inte alltid iaf)
På förskolan/hos dagmamman ger h*n sig ofta på ett par av barnen, särskilt ett av dom om nåt inte passar.
Det kan vara att h*n inte får ha en leksak, att h*n inte får vara med och leka, eller att barnet står på fel ställe (enligt vårt barn...)
Ska tillägga att det barn h*n ger sig på aldrig säger ifrån, så jag tror h*n behöver "få igen" lite ibland kanske. (missförstå mig inte, för jag vill INTE att vårt barn ska bli slagen osv! Men h*n kanske behöver få lite mothugg så h*n förstår att man blir ledsen osv?)
Enligt personalen har vårt barn även spottats men det var längesen nu tydligen. (hemma har h*n börjat med det för h*n VET att jag blir jättearg när h*n gör så)
Dagmamman tycker inte det är nån jättegrej och hon pratar ordentligt med vårt barn (enskilt, inte bland de andra barnen vilket jag tycker är bra) när h*n gjort nåt fel, precis som hon pratar med de andra barnen om de har gjort nåt dumt.
Att h*n ger sig på det andra barnet började för ca 2 år sedan, då det barnet började hos dagmamman.
Tror vårt barn blev lite avundsjuk (dagmammans teori också) så det var nog så det började..
Sen ska jag också tillägga att h*n och det barnet också leker jättebra ibland!
Det barnet är lite av en ensamvarg, och vill ofta leka själv, o det är i såna stunder jag *TROR* att mitt barn blir frusterad och knuffas/slåss istället för att prata...
Det här med att h*n slåss hos dagmamman har dock blivit mycket bättre, och det händer oftast när jag kommer och hämtar (allra helst om jag har sagt att h*n måste ha kläder på sig när vi går hem o h*n inte vill det, då kan barnet som står närmst få en knuff)
Dagmamman säger att det hör till åldern, och nu har han även börjat skratta när jag säger till honom (han vet att jag blir tokig på det också..) men det sa dagmamman enbart var för att reta mig.
Är så rädd att h*n inte ska ha nån empati osv, för tills alldeles nyligen blev han ju själv upprörd när han gjort nåt dumt osv.
Han får dock dåligt samvete även nu när han har gjort nåt dumt, men det kan ta ett tag innan han förstår vad han gjort...
Känns som om han är väldigt impulsiv, tänker liksom inte innan han gör såna dumma saker.
I övrigt är h*n som sagt en supergo 5-åring, som kan leka jättebra och vara hur mysig som helst!
Ofta tycker jag också att de här utbrotten blir när h*n är trött eller hungrig, så nu har vi börjat äta lunch lite tidigare för jag märker att det är när det börjar närma sig lunch som det blir knas...
Vet inte vad jag vill med det här inlägget, är bara rädd att vi som föräldrar gör nåt fel och att det ska vara nåt "fel" med vårt barn?
Älskar vårt barn över allt annat, och när syskonet kommer till världen ska vi göra ALLT för att h*n inte ska känna sig bortstött osv.
Vi ska istället försöka fokusera så mycket vi kan på vår förstfödde så h*n inte känner sig åsidosatt.
Ska låta h*n hjälpa till med sitt syskon om h*n vill, och vi har pratat om att h*n ska sitta o mysa med sitt syskon i knät, vilket h*n ser fram emot jättemycket!
Kan det vara så att h*n har mycket "syskon-tänk" i huvudet just nu?
Eller finns det nåt som heter 5-årstrots?
Känner mig så himla misslyckad och ledsen, för jag vill inte att vi ska bråka ju
Snälla nån, har ni tips eller bara känner igen er så skriv?!