• maximilian06 blogg se

Bröstförstoring, snart dags! Några andra som kan lämna tips/åsikter?

Jag är lite nyfiken på om det finns fler än mig som funderat eller gjort en bröstförstoring efter graviditet?! Om ni vill dela med er, så har jag några frågor kring detta...

1. Längd/vikt/ålder/barn?
    2. Vilken klinik?
    3. Hur mycket lade ni in och vilken sorts implantat?

Jag har själv prel.bokat en op. Jag har bara svårt att inse att det faktiskt kan bli verklighet, och ena dagen känner jag mig 100% på att det är det jag vill, medan jag nästa tänker att jag faktiskt trivs med mig själv som jag är. Men det kanske är normalt att man velar så när "den stora dagen" närmar sig?!

Berätta gärna hur ni känner/kände er när op.datumet närmade sig och hur nöjda/missnöjda ni blev med resultatet? Med facit i hand, skulle ni göra det igen?

Själv så är jag 163cm, 50kg, 24år, två barn.
    Eriksbergskliniken, och jag funderar på 280cc, runda gelehallon.
    Vill gå från 75A till 75B

• Svar på tråden Bröstförstoring, snart dags! Några andra som kan lämna tips/åsikter?
  • Izabelle W

Hej
    Vad spännande med din operation.
    Jag gjort på Art clinic, Gbg.
    Är supernöjd. Jag gkorde maxlyft plus 220 cc i varje texturerade.
    27 år, 60 kg, 175 cm lång. Gick från 75 B till lagom D.
    Kan rekommendera att INTE träna, eller lyfta saker de närmsta veckorna efter op. Ta det lugnt och låt det läka. Slarva heller inte med tejpningen av stygnen.
    Fick komplikationer pga träningen, så läkningen blev utdragen. Men första dagarna bör du ha någon till hands som kan pyssla om dig, tex kan bli besvärligt att resa sig från toa, laga mat osv.
    Om jag skulle göra det igen? Ja, jag har redan planerat in ett nytt ingrepp så fort min kommande förlossning är över.

• Izabelle W

Oj redan fel...Skall vara 330cc i varje.

• Hallonmopeden

Jag har lagt in 325 cc rundag geléhallon. Jag är 37 år och är 1,70 lång och väger ca 53 kg. Jag har två barn. Jag opade mig på Östersjökliniken. Gick från typ knappt A till C. Är supernöjd!!! Tänk på att vila de första dagarna, tejpa länge, snåla inte på att äta smärtlindrande.

Jag var inte så nervös innan, mest förväntansfull. Detta är något som jag har funderat på i MÅNGA år och är så glad att jag äntligen har gjort det. Skulle absolut göra om det!!!

Lycka till!!

• maximilian06 blogg se

Alla implantata verkar ju bli olika beroende på vem de sitter på, men för att utgår från era resultat. Så verkar det som man går upp ca 2stl med 325-330cc. Så då borde 280cc bli perfekt för mig. Som vill gå upp en storlek, men en fyllig storlek!

Ena dagen oroar jag mig för att det ska bli för stort till min lilla kropp, och andra stunden tvärtom att det knappt kommer synas. Betalar man 50.000kr så vill man ju ändå att det syns litegrann.

Kan ni beskriva/jämföra smärtan med något? Öm, stickande eller kanske som att föda barn?!

Jag har tänkt på det där att man är halvt handikappad ett tag efter, vi får se hur det går. Jag är nämligen mammaledig till min dotter på snart 1år.. plus att jag har en son på 3år...

• Hallonmopeden

Ett råd är dock att inte ta för litet. De flesta brukar säga att man kunde tagit en stl större utan problem. Men visst vill du bara gå upp en stl så är det säkert lagom för dig!

Första dygnen gör det otroligt ont. Man är helt stel och jag kunde inte resa mig/lägga mig utan fick ta hjälp av min man. Det är svårt med toalettbesök, klä på sig m.m. Mina barn är så stora att de var på dagis/skola vilket var väldigt skönt. Jag kunde inte tvätta håret i början utan det fick min man hjälpa mig med. Som sagt du behöver mycket hjälp de första dygnen, eller rättare sagt det är ju olika men du kan nog ställa in dig på det. Men man får ju smärtstillande vilket är viktigt att ta regelbundet.

När är det dags??

• Izabelle W

maximilian06 blogg se skrev 2009-11-18 07:58:29 följande:

Alla implantata verkar ju bli olika beroende på vem de sitter på, men för att utgår från era resultat. Så verkar det som man går upp ca 2stl med 325-330cc. Så då borde 280cc bli perfekt för mig. Som vill gå upp en storlek, men en fyllig storlek!Ena dagen oroar jag mig för att det ska bli för stort till min lilla kropp, och andra stunden tvärtom att det knappt kommer synas. Betalar man 50.000kr så vill man ju ändå att det syns litegrann.Kan ni beskriva/jämföra smärtan med något? Öm, stickande eller kanske som att föda barn?! Jag har tänkt på det där att man är halvt handikappad ett tag efter, vi får se hur det går. Jag är nämligen mammaledig till min dotter på snart 1år.. plus att jag har en son på 3år...
    Är inviduellt HUR mkt det syns. Alla kroppar är ju olika, sen beroendes hur du lägger implantatet, framför eller bakom bröstmuskeln.
    En seriös plastkirurg, lägger inte i för mkt, eller storlekar större. För i längden blir det lättare häng. Och man får räkna med kompleterande op efter några år.
    I vissa fall räcker ett bröstlyft, men har brösten blivit tomma av grav, är det ju fiffigt att kunna fylla ut dem.
    Om du väljer texturerade inlägg, slipper du massagen som bör utföras efter operationen.
    Smärtan är säkerligen inviduell, alla upplever olika. En vän till mig gjorde op, dock framför bröstmuskeln. Hon hade knappt ont alls, men resultatet blev olikt mitt. Jag kan då säga att det känns rejält, spec om du lyfter dem samtidigt. Att föda barn smärta kan jag inte hålla med om med, med grov träningsvärk i hela bålen tyckte jag det liknande, varje rörelse ilade ont.

Jag undrar som tidigare inlägg, när är beräknad op?
    Lycka till!
  • maximilian06 blogg se

Jo, det är många som säger att man ska välja lite större.. men varför? För att de blir mindre när de väl kommer på plats eller för att man uppfattar de mindre? Jag har också hört att det "försvinner" 50cc, och att man ska välja lite större för det.

Men jag har gjort det sk ristestet, och tycker att 280cc känns på gränsen för stort i ett vanligt tight linne, 230cc känns bättre.
    Bör man alltså ta 280cc för att 50cc försvinner??

Jag ska lägga bakom muskeln, och även där har jag hört att det tydligen gör ondare, men risken att få "häng" är mindre eftersom muskeln stödjer upp implantatet.

Jag har min op. 14/12, men den 7/12 ska jag på en sista konsultation för att spika storlek och form (anatomiska/runda).

Usch, nu börjar jag verkligen oroa mig för tiden efter. Min sambo jobbar i veckorna, och tycker att en op är okej om det är vad jag vill. Dock inget han är för, och vill heller inte ta ledigt ifrån jobbet pga det.

Vet inte hur jag ska klara båda barnen, klä på, byta blöja, lyfta upp i famnen, putta upp för den branta dagisbacken osv... visst så kan jag säkert få hjälp av min mamma och nån vän, men inte varje dag i flera veckor... hur har ni gjort? Har ni kanske äldre barn, som klarar sig själva??

• Hallonmopeden

Ja det stämmer väl att 50 försvinner. Och så blir man lite storleksblind efter ett tag. Jag ha haft mina i 6 månader och tycker att jag absolut kunde tagit en stl större, men jag är jättenöjd som jag är så jag ångrar mig inte!! Kan titta på dem i spegeln och njuta av att se dom

Nej, lyfta osv bör du undvika de första dygnen och kanske första veckan?? Mina barn är 7 och 4 så det var inget bekymmer. De förstod också att de var tvungna att vara försiktiga med mig, inte komma springande och slänga sig på mig... Och så sova man rätt så mycket i början, jag blev trött av smärtstillande. Du kanske kan få hjälp av någon de första dagarna?? Åtminstone på dagen tills din man kommer hem?

• maximilian06 blogg se

Ja, att man blir storleksblind kan jag hålla med om. Jag har själv gjort det sk ristestet. Och tyckte först att 300cc kändes jättebra. Men nu har jag tagit bort mer och mer.. och är nu nere på 230cc som jag tycker känns på gränsen.

Jag vill liksom inte ha stora bröst, och för mig är det inte så viktigt att det syns någon skillnad i kläder till vardags, jag vill mest ha en snygg klyfta i bikini eller underkläder. Och med för stora bröst så känner jag mig bara tjock/klumpig...

Någon som känner igen sig?

• nimble

Jag har opererat mig flera ggr, nu har jag 300 cc cohesive silikon. Ser helt schysst ut. Jag är 171 cm, 60 kg, vältränad, och dessa passar mig perfekt.

Oroa dig inte för smärtan, knapra i dig en massa smärtstillande så att du blir groggy och sömnig. Det är bra att sova mycket efter operationen, så att kroppen får läkas.

• maximilian06 blogg se

Nu är det inte ens två hela veckor kvar till operationen..
    och jag har fortfarande inte bestämt mig hur mkt jag vill lägga in...
    en sak är säker, inte över 280cc.

Men som tur är så har jag en sista konsultation inbokad, så jag får tid att prova alla implantat några gånger till Jag oroar mig inte jättemkt för smärtan eftersom huden redan varit uttänjd två ggr pga. amning, och för att jag inte ska lägga in så mkt. Däremot så särar man ju på en muskel och det lär kännas...

Nu har det i alla fall fixat sig med barnvakt de första veckorna... min mor ställer upp, och sen har min sambo långledigt över jul och nyår...

• Hallonmopeden

Vad bra att det har fixat sig med barnvakt så att du kan få läka i lugn och ro. Tror säkert att du kommer känna vad som blir bäst för dig. Lycka till!!!

• Bebbe2006

Jag är 170 och väger 63. Gick från B-D med 350Cc. Gjorde ett lyft också.

Det är verkligen svårt att förutse resultatet, för det blir så olika på alla. Många tycker att de fått för små, men det är ju nästan värre om mantycker att man fått för stora.

Sedan ändras storleken i flera månader efteråt. En del får större och en del får mindre.

Det som gör dem större är att muskeln släpper lite, så det gäller bara dem som lagt bakom muskeln.

Det som gör dem mindre är svullnaden som går ned.

Vilket som har mest effekt är individuellt.

Här finns massor av info om bröstplastik:

www.perfektionista.se/Plastikkirurgi/Brostplastik/brostkirurgi.html

Lycka till med din operation!

• maximilian06 blogg se

Jasså, det var något nytt för mig.. att de kan bli större pga muskeln. Men det låter ju vettigt.. jag visste bara att de skulle bli lite mindre och mer naturliga när svullnaden lagt sig. Är det negativt om muskeln släpper?? alltså inte för utseendets skull, utan rent läkemässigt??

Varje 150cc verkar blir ca en storlek större... men det är som sagt olika från person till person.. för mig är det som sagt värre om det blir för stort är för litet. Jag kommer antagligen tycka att vad jag än stoppar i gör stor skillnad.
    Jag vill ju dessutom mest ha skillnaden i bikini och underkläder.. så då krävs det ju inte så mkt.

De här vill jag ha

www.justbreastimplants.com/gallery/photos_set212.htm

• Bebbe2006

maximilian06 blogg se skrev 2009-12-03 23:00:58 följande:

Jasså, det var något nytt för mig.. att de kan bli större pga muskeln. Men det låter ju vettigt.. jag visste bara att de skulle bli lite mindre och mer naturliga när svullnaden lagt sig. Är det negativt om muskeln släpper?? alltså inte för utseendets skull, utan rent läkemässigt??Varje 150cc verkar blir ca en storlek större... men det är som sagt olika från person till person.. för mig är det som sagt värre om det blir för stort är för litet. Jag kommer antagligen tycka att vad jag än stoppar i gör stor skillnad.Jag vill ju dessutom mest ha skillnaden i bikini och underkläder.. så då krävs det ju inte så mkt.De här vill jag ha www.justbreastimplants.com/gallery/photos_set...
    Nej det är inte negativt att muskeln släpper lite. Muskeln brukar "krampa" lite i början och vara spänd, och det innebär att implantatet trycks till mer än vad det komer att göra när muskeln slappnar av lite. Effekten av att svullnaden går ned är ofta större, så summa sumarum får de flesta mindre bröst efter ett tag, men jag vet också flera som faktiskt upplevt att deras bröst blivit större istället. Jag skulle gissa att det kan ha atrt göra med hur pass vältränade, starka bröstmuskler man har. Om man har starka bröstmuskler så kanske de håller in kraftigare och den effelten blir större. Men det är bara en gissning....
  • maximilian06 blogg se

Hmm, ok det ska bli spännande att se då. Jag är väldigt vältränad, inget muskelberg, men allmänt "fit" och tränar ofta på gymmet, dansar och promenerar..

• Hallonmopeden

Jag har inte märkt något speciellt av att muskeln har släppt. Nu har det ju gått ett halvår och jag tycker nog att de blivit lite mindre men det kan ju också handla om att man har vant sig?!?!

• Heureka

En fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag väntar första barnet nu, vet att jag vill ha minst 1 till och gärna tätt, MEN jag kan inte bli gravid på naturlig väg utan vi måste använda oss av IVF (provrör) Första barnet tog 2 år innan vi fick till ett +. Nu till min fråga: Ska jag göra en förstoring nu direkt efter första barnet, och göra ett lyft efter det andra. Eller ska jag hoppas på att 2:a går snabbare och vänta med förstoring till efter den?

Hur skulle ni resonera?

• maximilian06 blogg se
    Heureka skrev 2009-12-06 20:14:41 följande:
    En fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag väntar första barnet nu, vet att jag vill ha minst 1 till och gärna tätt, MEN jag kan inte bli gravid på naturlig väg utan vi måste använda oss av IVF (provrör) Första barnet tog 2 år innan vi fick till ett +. Nu till min fråga: Ska jag göra en förstoring nu direkt efter första barnet, och göra ett lyft efter det andra. Eller ska jag hoppas på att 2:a går snabbare och vänta med förstoring till efter den? Hur skulle ni resonera?
    Jag skulle ha väntat. Brösten kan förändras så mkt både under graviditeten och tiden efter med amning osv. Känns tråkigt att lägga 50.000kr på bröst som kanske håller sig fina i 1-2år. Dessutom är varje operation en risk i sig.

Men det är såklart ditt val, men stapla upp för och nackdelar. Kommer du ens hinna "njuta" av de nya brösten innan nästa graviditet??

Dels måste du vänta en tid efter att du slutat amma. Sen så rekommenderar de inte att man blir gravid lr är gravid under en operation och själva läkningsprocessen som är ca 3mån-1år.

Hoppas det är svar nog, i slutändan är det ju i alla fall du själv som bestämmer
  • maximilian06 blogg se

Idag har jag förresten varit på min sista konsultation innan op.dagen.

Jag stod och valde mellan 245cc och 270cc, relativt liten skillnad

245cc - 11,5cm bred + 4cm i projektion
    270cc - 12cm bred + 4,2cm i projektion.

Men jag valde i alla fall det mindre implantatet.

Så nästa vecka får jag 245cc anatomiska submuskulärt, snitt under bröstet.
    Längtar!!

Svar på tråden Bröstförstoring, snart dags! Några andra som kan lämna tips/åsikter?