• Lajkie

Hjälp mig! En nybörjare med symaskin!

Hej

Jag har precis kommit på en ny favoritsyssla. Hittills har de blivit mängder med hakklappar och mössor. Igår sydde jag ett par byxor och nu har jag fått blodad tand.

MEN - jag är vilse i tygdjungeln.

Har kollat på www.stoffochstil.se och har massa frågor. Vad är det för tyg man använder till tex tröjor och bodys? Är det sweatshirttyg?
    Eller kanske Stretchjersey?

Helt ute och cyklar... hjälp mig!

Vad använder man som kantband på kläder?

Är det svårt att sy i velour? Vilken velour använder man till barnkläder?

• Svar på tråden Hjälp mig! En nybörjare med symaskin!
  • Siriva

sweatshirttyg är lite tjockare så det lämpar sig mer till mysbyxor och munkjackor (tycker jag)

titta efter bomullstrikå (ribbad eller oribbad) det passar bättre.

Stretchjersey vet jag inte riktigt vad som avses, men jag accosierar till syntetmaterial (typ superstretch) och det tycker jag inte passar till barnkläder.

Till kantband kan du använda snedremsa (färdigvikt tygband som är skuret på snedden för att bli lite elastiskt)
    Jag tror att det finns snedremsa i trikå också.

Velour kan vara lite knepigt att sy i (menar du velourtrikå?)

Mitt råd är att du blir lite van med att sy i trikå först så kan du prova med velour senare.

Tänk på att när du syr i elastiska material så kan du inte sy med vanlig raksöm på maskinen. Det brukar finnas specialsömmar för elastiska material.

Om du använder mönster är det bra att använda mönster speciellt för trikåplagg (för man gör mönstren lite olika om det är för trikå eller vävt tyg.)

Lycka till (och lyllos dej som har tid att sy! Blir såå avundsjuk!)

• Lajkie

Tack tack!

Ja de är så mysigt och roligt! Barnen går och nattar vid 19 och då är jag fast vid symaskin... =)
    Ska kolla efter Bomullstrikå, tack, hade ingen aning om vad det hette!

• Siriva

Jag svarade innan jag kollade sajten

Det som benämns som Stretchjersey är muddväv (lite tunnare trikåtyg som man främst använder till avslutningar). Man kan sy annat av det också men det är mer elastiskt än "vanlig trikå"

Under modetyger höst fanns det fina barntrikå tyger. Då står det Bomullsjersey eller interlock.

När det gäller velour är det stretchvelour du ska använda.

Såg att de inte hade snedremsa (snedslå) av trikå men jag tror att man kan klippa egen snedremsa av muddväv. Det blir inte så bra att ha en snedremsa av vävt tyg på trikåplagg.

• Kanskedinsyrra

... man kan väl visst sy med raksöm, men man måste tänka på trådspänningen... ex om du syr långbyxor till ett barn så kan man ju sy själva längderna med raksöm. Det bästa är att ha lite extra tyg som du kan provsy några sömmar på å känna dig fram vilket som passar för just det tyget och ändamålet. Det beror ju även på hur noga du är...

• mm m

Hoppar in här och hoppas få lite hjälp har köpr ett velour tyg (tror jag) det men lite "hår" Eller vad man säger alltså inget slätt tyg utan det som varit så poppis sista tiden. Vad har ni för tipsa att sy av det. Tänkte först en kjol men nu är jag mer inne på huvtröja/tröja utan huva men med dragkedja men har bara en m och ska räcka till två vilket nog blir för lite tyg. Kanske en klänning

Tyget är en färgt men men svart mönster på så kanske blir för mycket med en klänning. Vad tror ni? modell?

Om du ska sy i velour så tänk på att du bör lägga mönstrdelarna åt samma håll för att få den släta sidan åt rätt håll . alltså inte som man brukar lägga för att få ut så många bitar som möjligt.

Hade ingen tanke på det men de berättade det i affären.

• Kanskedinsyrra

Har man ett mönster går man väl efter trådriktningen? Dvs att pilarna för trådriktning på mönstret följs åt på alla delar...

• mm m

jo följ trådriktningen men på det tyget bör man kolla med och mothårs om du förstår? annars blir om vi som ex tar en kjol i två stycken . så blie framsidan medhårs så den blir len om man stryker handen ner mot fötterna och baksidan blir sträv om man drar handen mot fötterna, tyget ligger alltså inte i rätt riktning baksidan blir mothårs och ligger fel.

vet inte hur jag ska förklara, fattade först inte men sen när hon visade i butiken var det självklart att man ska göra så annars lägger sig ljuset fel/olika och det blir konstigt.

• mm m

i vanliga fall lägger man ju mönstret på tyget för att få ut så många bitar som möjligt men det går inte med det tyget där bör man lägga bitarna bredvid varandra så håret på tyget går åt samma håll, vilket gör att det blir mer spillbitar men klart bättre resultat.

• Stormorsan
    Kanskedinsyrra skrev 2009-11-18 09:34:40 följande:
    ... man kan väl visst sy med raksöm, men man måste tänka på trådspänningen... ex om du syr långbyxor till ett barn så kan man ju sy själva längderna med raksöm. Det bästa är att ha lite extra tyg som du kan provsy några sömmar på å känna dig fram vilket som passar för just det tyget och ändamålet. Det beror ju även på hur noga du är...
    Nej en vanlig raksöm spricker när tyget töjer sig. Om det skall hålla skall man sy med någon form av elastisk söm. Det kan vara stretchsöm, overlock, svag sicksack eller tresteg sicksack.
    För att inte det skall bli hål i tyget vid sömmarna bör man också använda stretch/jerseynål (sk kulnål) i symaskinen.
  • Lajkie

Nu har jag fått mååånga meter fleece av min mor och MASSA mönster så ska sätta mig och knåpalite nu...

• Lajkie

Jag har ny sytt ett par byxor, en tröja och en mössa.
    Byxorna är vanliga, men ska sy dit lite muddväv. var på tygbutiken idag men de tog bara kontanter och jag hade bara kort, så får ta ett nytt besök imorrn.

Tröjan är långärmad med puffärm uppe vid axlarna.

En söt liten mössa, men ja, lite gammaldags kanske. Syr mest för att få övning nu, men blev nöjd! =)

• mm m

Oj vad duktig du är! Hat ju blivit enhel del grejer

Svar på tråden Hjälp mig! En nybörjare med symaskin!