• E N

Mjölkstockning med första barnet hur blir det med andra?

Hej!

Jag undrar om någon varit med om att fått mjölkstockning med första barnet och att det gått bra med det andra?

Med mitt första barn fick jag bröstböld och mådde väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt, han ville inte ta bröstet på rätt sätt och efter många tårar och vånda bestämde jag mig för att sluta amma.

Nu är jag gravid igen och undrar naturligtvis om det kommer att fungera denna gång, jag vill ju så gärna att det skall gå bra! Jag vill njuta av den första tiden, inte gå på penicillin och åka in och ut på sjukhuset hela tiden..

Någon som varit i min situation och lyckats andra gången?

• Svar på tråden Mjölkstockning med första barnet hur blir det med andra?
  • Weezy

mjölkstockningen får man inte bara sådär och har inget med antal graviditeter att göra iheller.
    Mjölkstockning kommer av olika anledningar så som att du har varit för kallt klädd om bysten samt att du kanske inte fått ut tillräckligt. Ammningscentralen på BB har bra råd att ge både innan hemgång och efter via telefon el att du kommer tillbaka på besök. gå igenom med dn BM om vad som inte funkade förra gången och se på hur ni kan göra det annorlunda inför denna förlossningen och ammningsperioden

• Mirandampc

Jag har inte varit i samma situation som du men jag vet att det kan vara väldigt jobbigt om det går så långt som till bröstböld.

Mjölkstockning och sår (ofta är det sår med i bilden när det blir bröstböld) uppkommer av att barnet av någon anledning inte har tillräckligt stort tag om bröstet. Mjölkstockning blir det om barnet inte kan få ut mjölken från alla mjölkgångarna och sår blir det om bröstvårtan utsätts för nötning på något sätt inne i barnets mun. Att barnet har kort eller stramt tungband är en ganska vanlig anledning till sår som ibland inte uppmärksammas.

Det tar lång tid att utveckla en bröstböld. Vänta inte utan sök hjälp direkt om något inte fungerar.

En del kvinnor har lättare än andra för att få besvär med mjölkstockningar/bröstinflammation. Då kan man äta SPC-flakes vilket förebygger bröstinflammation. Finns på hälsokost och apotek.

Du kanske också behöver prata med någon om din jobbiga och smärtsamma amningsupplevelse. Fråga din MVC-barnmorska om det finns möjlighet till det där du bor. eller om du kan komma till en amningsmottagning (finns på de flesta större sjukhus). Alternativt kan du kontakta en hjälpmama i Amningshjälpen.

• E N

Jag var ständigt på amningshjälpen och fick en kur penicillin men den var för klen så den hjälpte inte. Jag upplevde inte amningshjälpen som så mycket stöd, jag vet hur man ammar men tror att det var första tiden på bb som förstörde mest. Alvin blev inte nöjd så jag ammade honom i timmar, det kunde vara 10 timmar i sträck så mina vårtor blev inte så fina efter det jag fick ingen avlastning där. Mjölkstockningen började fjärde dygnet och då sökte jag direkt till gynakuten, och åkte till amninhshjälpen direkt efter.

• Weezy

oj vad trist att du har fått negativ inställning och bemötande av dem på hjälpen.. men förhoppningsvis blir det lättare denna gång... jag hoppas att min amning kommer igång snabbt och bra i denna graviditet iaf...

• Mirandampc

Jättetråkigt att du inte fick rätt hjälp! Stockholms läns landstings vårdprogram för bröstkomplikationer vid amning ligger ute på nätet. Där kan du själv se vilken sorts penicillin som rekommenderas och jämföra med det du får.
    Får man fråga var du bor någonstans? Eller var du besökte amningsmottagningen rättare sagt?

• E N

Jag bor i stockholm =) Var på huddinge

• E N

Jag vet inte vilket penicillin jag fick, det var i januari 2008

• Mirandampc

Jag har inte varit i samma situation som du men jag vet att det kan vara väldigt jobbigt om det går så långt som till bröstböld.

Mjölkstockning och sår (ofta är det sår med i bilden när det blir bröstböld) uppkommer av att barnet av någon anledning inte har tillräckligt stort tag om bröstet. Mjölkstockning blir det om barnet inte kan få ut mjölken från alla mjölkgångarna och sår blir det om bröstvårtan utsätts för nötning på något sätt inne i barnets mun. Att barnet har kort eller stramt tungband är en ganska vanlig anledning till sår som ibland inte uppmärksammas.

Det tar lång tid att utveckla en bröstböld. Vänta inte utan sök hjälp direkt om något inte fungerar.

En del kvinnor har lättare än andra för att få besvär med mjölkstockningar/bröstinflammation. Då kan man äta SPC-flakes vilket förebygger bröstinflammation. Finns på hälsokost och apotek.

Du kanske också behöver prata med någon om din jobbiga och smärtsamma amningsupplevelse. Fråga din MVC-barnmorska om det finns möjlighet till det där du bor. eller om du kan komma till en amningsmottagning (finns på de flesta större sjukhus). Alternativt kan du kontakta en hjälpmama i Amningshjälpen.

• Mirandampc

E N skrev 2009-11-18 11:10:20 följande:

Jag bor i stockholm =) Var på huddinge
    Försök igen! De brukar ha barnmorskor som är duktiga på amning. Vill du vara extra noga så fråga om det finns någon med IBCLC-examen. Det är en internationellt certifierad examen i amningsrådgivning.
    Du hade kanske otur förra gången.
    (fattar inte varför mitt gamla inlägg kom i repris???)
  • E N

Jag kommer föda på sös denna gången och ska skriva i mitt förlossningsbrev hur jag upplevde förra amningen. Jag ser mig själv som en stabil och välmående person men fy vad dåligt jag mådde då!

Tack för hjälpen =)

• Mirandampc

E N skrev 2009-11-18 11:28:02 följande:

Jag kommer föda på sös denna gången och ska skriva i mitt förlossningsbrev hur jag upplevde förra amningen. Jag ser mig själv som en stabil och välmående person men fy vad dåligt jag mådde då! Tack för hjälpen =)
    Lycka till!!!
  • EochP

Jag har varit i din situation! Hadde säkert tio mjölkstockningar med mitt första barn, gick som tur var aldrig så långt som bröstböld

Kände inte heller att jag fick bra hjälp på amningsmotagnigen (i uppsala).

När jag fick mitt andra barn nov 08 hade jag bestämt mig för att amma i typ 2 månader, förbi värsta förkylningstiden. Men nu, ett år senare ammar jag fortfarande! Hadde början till en stockning i jan, men efter att duchat och mjölkat ur kom den av sig.

Det finns hopp! Lycka till

• E N

Skönt att höra att det inte är helt kört för mig! Gick det bra direkt?

• EochP

För mig har det båda gångerna börjat med blödande bröstvårtor men det gick över ganska fort med amningsnapp då och då.

• EochP

För mig har det båda gångerna börjat med blödande bröstvårtor men det gick över ganska fort med amningsnapp då och då.

Svar på tråden Mjölkstockning med första barnet hur blir det med andra?