• Cinderella87

skriker på skötbordet?

har en 1 ½ veckas gammal pojke här hemma och han får alltid panik då han ska bytas på. Han gallskriker och vevar med armar och ben! Han kläder sig själv i ögonen och i ansiktet... detta gör att man blir väldigt stressad som förälder..
    Någon som harnågot tips på varför han gör så här eller på hur man kan få honom att bli lugnare? Har testat med napp, att han får skrika sig less, gå nära honom och prata lugnt med han, men inget funkar...

• Svar på tråden skriker på skötbordet?
  • miamaria777

Vi har en hängt upp en mobil med fjärilar i fina färger som hon tittar på. Då håller hon sig lugn :).

• Solros09

Hade samma problem med våran lilla tjej. Har inga direkta tips, för det var inte mycket som funkade för oss heller, men efter en tid (några veckor) gick det över och nu stortrivs hon på skötbordet! Vi hade en speldosa som vi drog igång varje gång vi la henne på skötbordet, och den lyssnade hon till ibland och höll sig lugn.

• LisaPI

-Kan det vara kallt på skötbordet?
    använd en skön filt och lägg runt huvudet/överkroppen (som en ostbåge)

-Avänder ni våtservetter?
    dessa är ofta kalla och kan upplevas "läskiga", låt dem alltid ligga under en värmade filt lr dylikt för att de inte ska vara kalla.

-Aktivitet
    ha många fina saker som bebisen kan titta på vid skötbordet. Vår "räddning" var en plastväxt från ikea som jag ställde där som utsmyckning i en fin kruka och då denna är väldigt grön och skapar skuggor var den kul att kika på och så småningom känna på.

-Musik
    sjung en sång om vad du gör (..här kom en fot fram under strumpan, och en liten mage undre tröjan..) eller ha en speldosa.

Hoppas att det går över snart!
    Lycka till!

• thelifesaviour

Det gjorde min tjej i början också, spelade ingen roll vad vi gjorde.. Hon hatade när man tog av och på kläder, så jag fick lära mig att vara sjukt snabb. Helt plötsligt bara ändrades det och nu ääälskar hon skötbordet. Testa tipsen du får, men om det inte funkar så kan jag trösta dig med att det går över när de blir lite större. Man får jobba snabbt. :D

• Wolfclaw

Vår kille (nu tre veckor) gör det titt som tätt ibland. För vår del var det helt enkelt att han frös. Som förstagångsförälder glömmer man ibland att de har en annan tålighet mot temperatur än vuxna.

Nu mera verkar han mest nyfiken och knorrar bara lite om han inte har ont i magen eller bara är lite öm efter blöjan.

• Cinderella87

vi har stält in ett extra oljeelement som gör att det är varmare inne på toan än det brukar. Har även en mobil upphängd ovanför honom, samt att han ligger på en frottéhandduk uppe på skötbädden... Däremot så använder vi våtservetter, och dom är ju inte kalla men svala kanske... kanske ska köra med varmt vatten och torklappar i stället...
    Ska testa med att sjunga för honom vid nästa blöjbyte...
    Tack för tipsen, men tar gärna emot fler :)

• sonen08
    Cinderella87 skrev 2009-11-18 12:36:31 följande:
    vi har stält in ett extra oljeelement som gör att det är varmare inne på toan än det brukar. Har även en mobil upphängd ovanför honom, samt att han ligger på en frottéhandduk uppe på skötbädden... Däremot så använder vi våtservetter, och dom är ju inte kalla men svala kanske... kanske ska köra med varmt vatten och torklappar i stället... Ska testa med att sjunga för honom vid nästa blöjbyte...Tack för tipsen, men tar gärna emot fler :)
    min son gallskrek med vid varje blöjbyte, han hatade det, jag körde våtservetter i början men sen bytte jag ut det till ljummet vatten och tvättlappar istället, han blev mindre lessen då. och jag prata alltid mjukt med han med sa det är ingen fara detta går snabbt. tog ett tag innan han blev lungare. när det är bajs så tog jag barnolja till då det lossnar lättare och få bort.
  • Vitsippa65

Min lille son gjorde samma sak i början, sen vände det och han började älska att ligga där. Jollrar som mest just på skötbordet numera!

Förutom tipsen ovan, så kan du också testa med att lägga nåt mjukt och gosigt runt huvudet, de verkar känna sig lite utlämnade just på skötbordet. De är ju vana vid att ligga trångt i magen, sen kommer de ut och man bär och sover (ofta i alla fall) med dem nära kroppen så de är vana vid värme och närhet. Sen lägger man ner dem på ett skötbord helt öppet... Precis som att man bli rekommenderad (jag blev i alla fall) att lägga dem lite trångt när de sover så kan det vara samma grej på skötbordet.

Lycka till!

Svar på tråden skriker på skötbordet?