• Mummy

Finns det inget hus med planlösning som vi vill ha??

Halvt om halvt har vi beslutat oss för att bygga hus. Det är visserligen ganska långt kvar, men det är ju alltid kul att kolla lite alternativ.
    Men vi kan inte hitta något som vi känner är bra.
    Vi vill ha 1½-plan eller 2-planshus. Helst runt 160 kvm.
    Det som vi vill ha är; en stor tvättstuga (8-10 kvm minst), ser gärna att vardagsrum och kök är ganska sammanbundet som i L-form. Det måste finnas ett ganska stort sovrum för oss vuxna på nederplan (ca 13-15 kvm) och tre sovrum på övervåningen. Barnen blir större och vi vill gärna att de ska kunna ha lite "privat" på övervåningen med sina kompisar eller bara de två osv.
    Finns det något sånt hus? För jag har då inte hittat nåt än

• Svar på tråden Finns det inget hus med planlösning som vi vill ha??
  • Susanne905

Varför inte hitta en modell från en tillverkare och ändra planlösningen? Finn en modell som i grunden är ganska lik era önskemål och ändra i planlösning/ritning. Kostar kanske en del, men det är värt pengarna.

• Cia o krabaten

Du vet att du kan göra massa ändringar på befintlig planlösning?

VI byggde 1,5plans hus för 4-5år sen och ändrade en del.
    Såhär i efterhand skulle vi nog byggt 2plan istället för snedtaket tar massor av ytan på övervåningen... Så det är mitt tips.
    Samt att gå på massor med husvisningar/husexpo, bara för att se massa olika planlösningar och andra fiffiga saker innan ni bygger!

• Lurvenpajsaren

Anlita en arkitekt, det gjorde vi. Det behöver inte bli dyrare heller eftersom en arkitekt får med det man vill ha och behöver utan att man har en massa yta kvar som man egentligen inte vill ha.
    Vi fick ett enplanshus på 140 m2 som innehöll allt det vi behövde. Vi ville t ec ha både allrum och v-rum och hittade inte det någonstans.

Lycka till!

• Lurvenpajsaren

"t ec" är lika med t ex. Sorry!

• Mummy

Hur svårt är det tex att flytta på ett badrum? Såg en lösning vi gillade, men där var det två sovrum på nederplan med ett badrum mellan

• Pionan

Håller med de andra, anlita en arkitekt!
    Men vill du ändå hitta inspiration så tycker jag att sävsjö trähus har fina planlösningar. Har ingen aning om fall det är riktiga skithus eller ej, har bara kollat planlösningarna. Jag fastnade för atriumhuset www.savsjotrahus.se/hustyper/hus.asp
    Tycker det har blivit galet stort allting, många som gör omöblerbara vardagsrum, mycket dö-ytor, dubbla vardagsrum (så barnet får ett eget så slipper du träffa dem?) osv.

• Lurvenpajsaren
    Pionan skrev 2009-11-18 11:08:10 följande:
    Håller med de andra, anlita en arkitekt!Men vill du ändå hitta inspiration så tycker jag att sävsjö trähus har fina planlösningar. Har ingen aning om fall det är riktiga skithus eller ej, har bara kollat planlösningarna. Jag fastnade för atriumhuset www.savsjotrahus.se/hustyper/hus.asp det har blivit galet stort allting, många som gör omöblerbara vardagsrum, mycket dö-ytor, dubbla vardagsrum (så barnet får ett eget så slipper du träffa dem?) osv.
    Precis så kände vi! Döytor som man skulle betala för, men inte vill ha. Vi kom faktiskt billigare undan med ett arkitektritat hus som en snickare bygger än att köpa från t ex Sävsjö.
  • Pernilla3

Vi hade liknande krav. Har tre barn och ville att de skulle kunna sova på samma våning. Många hus som vi såg hade två-tre sovrum där uppe och så ett fjuttigt litet på nedre plan vilket innebar att en dubbelsäng aldrig skulle få plats.
    Men så hittade vi av en slump det hus vi ville ha..som går i vinkel som ett L, 4 sovrum däruppe med ett stort allrum och nere 1 stort sovrum och ett mindre Vardagsrum, allrum/matrum, arbetskök och tvättstuga.
    Problemet med huset var: Ganska liten tvättstuga, små badrum, köket var bara ett arbetskök.

Men vi slog till och ska nu bygga ut köket genom att slå bort en vägg till klädkammaren bakom köket och på så vis förstora köket mhja klädkammaren, öppna upp väggen mot v-rum och matrum och sätta dite en köksö mot matrummet. Dåblir det väldigt öppet där nere.

Tvättstugan får vara som den är. Ena badrummet ska vi förstora i framtiden, men det funkar bra som det är nu.

Huset är 185 kvm fördelat på 8 rok.

• Mummy

Jodå, barnen vill jag allt träffa
    Men som vi bor idag så har vi tre sovrum på övervåningen och ett på nedervåningen och tycker det är jättebra när barnen lägger sig tidigare på kvällen, om de har kompisar här osv.

• Mummy

Discosmurfen
    Var det ett nybyggt hus eller köpte ni ett gammalt?

• Pernilla3
    Mummy skrev 2009-11-18 11:18:47 följande:
    Discosmurfen Var det ett nybyggt hus eller köpte ni ett gammalt?
    Det är ett hus byggt på 70-talet, 77 närmare bestämt. Men 1982 byggdes det ut på övervåningen. Bottendelen var då som ett L, men ovanvåningen var bara på mitten delen på L Så det byggdes lite åt båda hållen så att det blev ett totalt 2 planshus på hela L:et om du förstår vad jag menar.

Mina kompisar köpte ett 1 1/2 plans hus med 3 sovrum uppe med ett ganska stort allrum. Där nere var det ett stort sovrum, kök, allrum och vardagsrum. Men det huset var också utbyggt.

Tycker att det är svårt att hitta hus som passar en trebarnsfamilj. Vill ju inte att ett barn ska behöva sova själv där nere.
    Det som är bra med vårat är att vi sover på samma plan som barnen nu när de är småttingar, men senare finns ju möjlighet att flytta ner vårt sovrum när barnen blir större.
  • Lurvenpajsaren

Hur har det gått, TS? Kommer ni fram till något?

• marienna

De flesta hustillverkare ändrar i planlösningen utan extra kostnader eller inte alls så dyra merkostnader, ska du däremot flytta badrum så kan det bli dyrare.

Vi har ändrat Mjöbäcksvillans planlösning så att det passar oss bättre, orginalet har 2 sovrum nere vilket vi också nu har men vi flyttade det ena sovrummet. Övervåningen har 2 mindre sovrum och ett större, fast det större går ju att ändra till ett mindre och göra större klädkammare eller badrum på övervåningen.

Hjältevadshus har ofta kök och vardagsrum ihop och 2 sovrum nere i en av deras 1 1/2 plans modeller.

Svar på tråden Finns det inget hus med planlösning som vi vill ha??