13-årings TV-tittande
Måste bara fråga hur ni hade hanterat en 13-åring som tittar på TV dygnet runt, eller näst intill i alla fall. En normal dag för min mans dotter ser ut på följande vis:
07:00 blir väckt, klär på sig, blir skjutsad till skolan
08:10-ca 13:30 skola
13:30-13:45 går hem
13:45 -23:30 TV-tittande i sitt rum med neddragna rullgardiner, avbrott för middag med familjen vid 18-tiden, ibland även avbrott för kvällsmat ca kl 21.
Helgerna kan hon se på TV hela dagarna med avbrott endast för att äta.
I undantagsfall umgås hon med en kompis, hon har flera men orkar oftast inte vara med dem och de är dessutom upptagna med diverse aktiviteter som hon inte är intresserad av att följa med på. Hon skulle ALDRIG komma med egna initiativ till att hitta på något men kan oftast tänka sig att hänga med på saker om man frågar henne. Själv är jag dock lite trött på att ständigt agera lekledare när det aldrig kan vara på hennes initiativ.
Hade det varit min dotter hade jag aldrig tillåtit detta. Men nu är det inte min dotter och även om min man också är bekymrad så är hans inställning mer att "men det finns ju ingenting jag kan göra åt det". Tjejens mamma tittar på tv ungefär lika mycket själv så där finns inget stöd att hämta.