• Mii

babybjörn bärsele - ergonomisk?

Jag har hört lite dubbla bud angående bärselar. Framför allt har jag hört att dom inte är ergonomiskt riktiga för barnet.
    Jag har hela tiden varit inställd på att använda bärsjal då jag hört mycket gott om dom, men nu har jag i present fått en babybjörn "active" bärsele och undrar helt enkelt om dom är optimala för barnets ergonomi?

• Svar på tråden babybjörn bärsele - ergonomisk?
  • lottan81

De enda jag har hört om bärselar oavsett modell så är det att barn ej ska sitta/hänga i dessa för länge, nånstans i mitt bak huvud så tror jag att de sa max 15-30 minuter.

Men hur väl detta stämmer vet jag inte.

• norgesessan

Nej, den är inte ergonomisk....I en ergonomisk sele kan barnet utan problem sitta i timmar..Det är skillnaden..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Polarnochpyret

Prata med en barnsjuksköterska härrom dagen om just detta ämne... Och den är visst ergonomisk både för barn och bärare.
    Sen kanske det finns de som är mer ergonomiska, men man ska inte förkasta BB selen. BBselarna är ju till för lite mindre barn och de har nu även kommit ut med en sele som är för lite större barn.

Har oxå fått en active i present vilket både jag och sambo är glada för. Personligen tror jag att det är en bra sele och inte alls så farlig som man har hört för hade den varit så skadlig för barnet så hade man ju tagit bort den från marknaden. Sen får man väl oxå göra en bedömning utifrån sig själv vad man tycker är bra och inte. Alla är vi olika.

• Mii

oj vad svårt. jag har också hört max 15-30 min just för att inte belasta ryggen på bebis för mycket - vilket ju betyder att den INTE är ergonomisk.
    Men samtidigt så ligger det ju något i vad "Polarnochpyret" säger också - hade den varit dålig för barnet skulle den inte finnas kvar på marknaden.

Jag och sambon hade bestämt att inte köpa en sån bärsele just pga detta, så det blev väldigt svårt nu när vi fick en i present. känns fruktansvärt otrevligt att tacka nej till den och väldigt slöseri att inte använda den. lite otrevligt att be om kvittot känner jag.

• lottan81

Nej de borde ju inte säljas om de ej e bra.
    Men om vi båda hört samma tids intervall så måste de ju kommit någonstans ifrån.

Hmm... lättast kanske e o kolla vad BVC´s läkare tycker.. men de kanske e olika där med..
    Har du testat o sök info på nätet om dessa?

Ja fråga efter kvitto när nån bara varit snäll o gett en nå som dom anser e bra skulle jag med tycka känns otrevligt.

• Mii

som jag har förstått det så ska en bebis inte sitta upp längre än 15-30 min oavsett om det är i en gåstol eller oergonomisk bärsele eller liknande. det handlar om att ryggraden inte ska belastas innan den är redo för det och små barn är inte det förrens en viss ålder (vet ej när).
    så det gäller att barnet inte belastar sin rygg när h*n sitter i bärselen.

Jag ska till BM imorgon, ska fråga henne då. men det är nog som du säger att det råder delade meningar där med.

• norgesessan

Tja, det finns massor av saker som inte är bra för barn...Bälteskuddar från 15 kg tillexempel, stolar som kan vändas från 9 kg...

I BB hänger benen rakt ner (med undantag för nyfödda). Ennu sämre blir den när man vänder barnet utåt i den, då hamnar tyngdpuntet längre ifrån kroppen.

I en ergonomisk sele eller sjal sitter barnet med tyg under hela rumpan, och från knäveck till knäveck, det ger en stabil och bred yta att sitta på, så benen hänger inte från grenen och ner...
    Knärna går liiite uppåt så ryggen hamnar i ett skonsamt läge..

• norgesessan

Hade jag varit dig hade jag frågat om kvittot, för att du ville byta den till en annan sele...

• Dr Mupp

Nej babybjörn är inte ergonomisk. Visst den är inte skadlig, men särskilt bra är den inte. I en ergonomiskt sele sitter barnet med knäna högre än höften och med rundad rygg.

Tänk själv hur pyttisar kurar ihop sig när man bär dem, så ska de sitta i en ergonomisk sele.

• Mii

nu har jag haft mycket huvudbry ang det här. kvittot kan ju vara bra att ha i vilket fall som helst, om selen skulle gå sönder eller så. så kanske ska fråga efter det i alla fall.
    tack för att ni tog er tid att svara

• norgesessan

Säg att du fick tips om en sele som kan användas längre, och dessutom på ryggen, så du önskar att byta den du fick....

• Mii
    norgesessan skrev 2009-11-19 00:04:17 följande:
    Säg att du fick tips om en sele som kan användas längre, och dessutom på ryggen, så du önskar att byta den du fick....
    ja, det gäller ju att lägga fram det på ett bra sätt så att man inte sårar någon.
    tack för tipset
Svar på tråden babybjörn bärsele - ergonomisk?