• Flippen

Vilken höjd sätter man tavellisterna på?

Vi ska sätta upp ett par tavellister på väggen bakom soffan. Det är en lång vägg och vi tänkte ha 4 löpmeter med tavellist.

Problemet är att varenda gång jag sätter upp något, det spelar ingen roll om det är en tavellist, tavla eller lampa, så hamnar den antingen för lågt eller för högt. Jag kan nämligen inte "se" det på en gång utan det är något som jag märker när den väl suttit uppe ett tag.

Därför undrar jag, finns det några riktlinjer man ska tänka på när man sätter upp en tavellist, för att den ska hamna på "rätt" höjd?

• Svar på tråden Vilken höjd sätter man tavellisterna på?
  • Analoga

Precis en sån tråd jag jag startade igår   Jag fick till svar av en att hon satte upp sin tavellist med 138 cm höjd, räknat från nederkant.

Jag satte upp en tavellist i hallen igår och jag tror jag satte den på 145 cm; men det kanske inte går att jämföra med en tavellist bakom en soffa. Ni får väl ta i beräkning att det ska vara så pass högt att ingen riskerar att slå huvudet i listen när han/hon sätter sig i soffan.

• linas fina

Svårt att veta när det är bakom soffan, får nog gå på känslan där. Få ju inte kännas ivägen men heller inte för högt. Inte mycket hjälp va. =)

Annars brukar jag tänka att jag vill kunna se tavlan enkelt utan att bända nacken när jag ska hänga tavlor. I rum där man oftast sitter eller ligger (sovrum, vardagsrum) kan man med fördel hänga dem lägre än man brukar.
Svar på tråden Vilken höjd sätter man tavellisterna på?