• Hanniz

Kan jag ge min 8 månaders dotter lax?

Min dotter är 8 månader och har mest ätit burkmat än så länge. Tänkte dock börja ge henne mer mat som är lik vår.

Vi ska ha potatis och ugnsbakade laxfileér till middag idag. Jag vet att jag kan mosa potatien (och ev tillsätta lite fett), men min fråga är om dotterna kan få smaka laxen också.

Hoppas på svar innan middagen! :)

• Svar på tråden Kan jag ge min 8 månaders dotter lax?
  • Callisto79

Utan salt(och ben) går det utmärkt

• Hanniz

Jag misstänkte att det skulle gå bra! :) Tar undan en bit som är till henne som inte kryddas med salt och så. Fileérna ska vara benfria men man får väl ändå mosa lite så då känner man ju om något skulle missats

Tack för era svar!Blir spännande att se vad hon tycker!

• elink

kryddor är ok. men inte en massa salt. peppra lite och ha lite dill på skadar ingen unge, tvärt om brukar många ungar gilla mat som smakar lite och inte är för smaklöst.

• Hanniz

Tack! Lite kryddor får det bli, kan ju tänka mig själv hur tråkigt det hade varit att äta mat utan nån krydda alls..

• Mela78

Lax går utmärkt att ge. Känner många som gör som jag, kryddar lax med honung, det bör du låta bli precis som saltet.

• Hanniz

Nu är middagen klar och dottern är nöjd och glad! Laxen och potatisen verkade gå hem även om det var lite roliga miner ibland. :) Måste klart vara stor skillnad mot att bara äta burkmat.

Jag brukar itne ha honung på laxen men det är såklart bra att tänka på det. Kanske dock ska prova honungen, men bara till mig och maken.

• La Lola
    Mela78 skrev 2009-11-18 16:48:48 följande:
    Lax går utmärkt att ge. Känner många som gör som jag, kryddar lax med honung, det bör du låta bli precis som saltet.
    Fast honung ska man inte ge till barn under 1 år.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mela78

La Lola skrev 2009-11-18 18:11:34 följande:

Japp, skrev just det, att man ska låta bli honungen. Men kanske var en aningens otydligt.
  • Champagne77

Har lagt undan en bit lax som jag tänker koka till sonen. Nån som har tips på vad man kan ha i? Tänkte koka med purjolök och morötter o sen mixa morötterna, men ta bort purjolöken o reda buljongen. Nån som har nåt annat enkelt tips på vad man kan göra med laxen till en 7 månaders?

• justine
    Champagne77 skrev 2009-12-05 17:23:26 följande:
    Har lagt undan en bit lax som jag tänker koka till sonen. Nån som har tips på vad man kan ha i? Tänkte koka med purjolök och morötter o sen mixa morötterna, men ta bort purjolöken o reda buljongen. Nån som har nåt annat enkelt tips på vad man kan göra med laxen till en 7 månaders?
    jag kokte lax som jag mixade med lite av kokvattnet. dill,lite citron,lite vitpeppar och en skvätt grädde. sen har jag potatis,palsternacka, couscous, morötter i frysen så jag blandar med vad jag känner för för dagen
  • Stålmamma

La Lola skrev 2009-11-18 18:11:34 följande:

honung ska man inte ge barn under 2 år tom
  • La Lola
    Stålmamma skrev 2009-12-05 18:49:38 följande:
    honung ska man inte ge barn under 2 år tom
    Näe, 1 år är det.

"Vänta med honung, spenat, rödbetor och nötter

Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.

Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift. Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn. Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren." www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/%C3%A4nta
  • Champagne77
    justine skrev 2009-12-05 18:42:07 följande:
    jag kokte lax som jag mixade med lite av kokvattnet. dill,lite citron,lite vitpeppar och en skvätt grädde. sen har jag potatis,palsternacka, couscous, morötter i frysen så jag blandar med vad jag känner för för dagen
    Tack . Du kokte alltså laxen i bara vatten och tillsatte resten först när du mixade? Jag har också palsternacka, majs, broccoli etc i frysen, så tänkte ha att blanda med det. Så kan man variera lite mer .
  • justine

ja precis! jag hade nog i ett lagerblad i kokvattnet också vill jag minnas

• Champagne77
    justine skrev 2009-12-05 20:02:07 följande:
    ja precis! jag hade nog i ett lagerblad i kokvattnet också vill jag minnas
    Använde du kokvattnet också eller tog du bara ur laxen och mixade sen med grädde etc? Hur mkt grädde kan man ha till ca 150gr lax? Jag har hittills aldrig gjort mat med mejeriprodukter till min son, så det blir första gången, därför jag är frågvis...

Kan man koka direkt i grädden också, eller blir det för mkt grädde då?
  • Stålmamma

La Lola skrev 2009-12-05 19:05:14 följande:

Näe, 1 år är det. "Vänta med honung, spenat, rödbetor och nötter
    Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.

Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift.
    Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn.
    Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren." www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../%C3%A4nta
    här på bvc sa dom att ag skulle inte få ge min älsta son honung försen han va 2år
  • La Lola
    Stålmamma skrev 2009-12-06 11:17:11 följande:
    här på bvc sa dom att ag skulle inte få ge min älsta son honung försen han va 2år
    Då har ditt BVC inte läst råden från Livsmedelsverket.

Längst upp på sidan står följande text (men ditt BVC verkar följa några andra rekomendationer): "Texten nedan är en kortad version av Livsmedelsverkets broschyr Mat för spädbarn som delas ut på många barnavårdscentraler."

Svar på tråden Kan jag ge min 8 månaders dotter lax?