Draken x skrev 2009-11-25 12:32:33 följande:
Det är så olika ang eksem. Hade själv som liten byveckseksem, men inte som vuxen. Har fått lite på handlederna o fingrarna. Min dotter som inte har gluten, har oxå eksem. Om din son dricker välling så rek jag majsvälling. Fullkorn i all ära, men hade jag fått majsvälling när jag var liten så hade jag förmodligen inte fått gluten. När jag va liten så innehöll välling så hög dos gluten. Om man jämförde med Danmark som inte hade så hög dos gluten i sin välling, så va inte celiaki så vanligt där som i sverige.
men visst är det så att det fortfarande forskars kring orsakerna till celiaki? men just vällingsambandet har jag också hört tidigare. just därför har man väl sänkt glutenhalten i 6-månadersvällingarna? vår son dricker sedan 5 månaders ålder sempers milda havrevälling. jag själv hade havreallergi när jag var liten, & är uppfödd på majsvälling.
hur som helst, idag fick vi komma till barnspec & ta blodprover. läkaren sade att det helt klart lät som att vår son har någon sorts allergiproblematik, & testade allt möjligt nu. som jag uppfattade skulle de gå vidare med glutentester om de tester vi tog idag (bla ägg, vete, mjölk, soja, jordnötter) inte gav något utslag.