• Mama Africa

Tips på billiga, "symboliska" julklappar till föräldrar och syskon

I år är ekonomin lite sämre än vanligt. Jag kommer att prioritera att köpa julklappar till mina barn (och även där ser det annorlunda ut än andra år, mer nyttopaket med vardagskläder mm som behövs, förre onödiga som leksaker).

Kommer att fira med mina föräldrar och syskon (syskonen är i ålder 21-31).
    Inget måste att köpa klappar till dem, men vi brukar göra det och jag vill. Däremot har jag varken möjlighet eller vilja att lägga massor av pengar.

Letar nu därför alla möjliga sorters tips på billiga, roliga julklappar som man kan köpa eller göra till närmsta släkten. Funderar t ex på en låda med något symboliskt i stil med en chokladask, ljus eller liknande och sedan ett "presentkort" på en trerättersmiddag hos mig vid lämplig tidpunkt. Så får vi en anledning att träffas också. Men jag vet inte, är det "larvigt"?

Tips, råd, idéer???

• Svar på tråden Tips på billiga, "symboliska" julklappar till föräldrar och syskon
  • Titrania

Tycker jag låter jättehärligt. De flesta i din familj har väl ändå det de behöver? Vi behöver inte bidra mer än nödvändigt till dagens konsumentsamhälle, så tummen upp för dig

• Cia o krabaten

Finns ju en del till välgörenhet nu.
    Man kan köpa et get till en familj i Afrika som behöver eller en stelkramspspruta eller liknande.
    Om det nu mest är tanken ni är ute efter.

• Emlak

Vi kommer att göra ett fotoalbum till våra föräldar på vårt barn, enkelt och billigt och säkerligen uppskattat, korten kostar bara någon krona att framkalla...

Till syskon kommer vi inte att ge i år, bara barnen som prioriteras.. tycker inte att vuxna behöver hålla på att julklappshetsa till varandra nu när man har barn

• Svartkatt

Förra året fick jag hembakta biscotti av en vän, tänkte baka det till min syster i år. Bra att ha o ta med till jobbet på fika eller bara knapra på hemma.
    Baka och lägga i en fin ask kanske?

Jag tycker också om att teckna och en annan jul fick jag en fin enkel väska med ett fack för pennor av min syster.(som hon sytt).

Så mitt tips är alltså att baka eller kanske sy något...

• mamalo

Du kan köpa muggar på panduro och måla/skriva namn på kanske, typ världens bästa morfar/mormor osv eller nåt, sånt går ju alltid åt ex på jobbet. Rama in fotografier på kidsen, de bästa bilderna brukar vara dem man tagit själv. Baka något gott som någon skrev, virka en mössa, sy en kudde och brodera något personligt på eller köp en billig på typ Ikea och brodera på nåt skoj och personligt. Bara fantasin sätter gränser. Kolla bloggar, folk pysslar billiga saker hela tiden Lycka till

• Greger

En del i min närhet kommer att få en korg full med diverse godsaker jag gjort själv. En burk med hemgjord marmelad. En påse hembakt knäckebröd. En burk hemgjorda biscotti, en kartong med hemgjorda chokladpraliner och en flaska hemgjord saft.
    Inte speciellt dyrt men väldigt väldigt uppskattat!
    Sedan om man vill ge något mer så kan man slänga ner lite frukt, glögg och trisslotter och sånt.

gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
  • Post partum

Biocheck, böcker (du kan surfa runt på tex bokus.se, det finns en del kokböcker tex för kring hundralappen), om du kan sticka kanske ett par vantar, sockar eller en halsduk? Sådana där fotoalmanackor med bilder på barnen kanske funkar till dina föräldrar?

• Smurfan 81

Måste bara säga att dyra julklappar inte alltid är de mest uppskattade! Förra året firade vi jul själva med min svåger som är student. Han köpte en tandborste till vår 2-åring. En tandborste fylld med vatten och glitter och som blinkar om man trycker in knappen nertill. Snacka om hit! Sonen blev överlycklig!

Till vuxna tycker jag, som många andra, att det är trevligt att ge bort något man gjort själv. Leila Lindholm har massa bra tips på saker man han göra själv och ge bort. Iår ska jag göra en julsnaps till svärisarna. www.menyse.com/3.10224/drink/hemkryddad-julsnaps/
    Man kan t.ex. ge julpynt. Jag är själv 28 och försöker köpa på mig lite nytt pynt varje år. Jag köpte små tomteluvor på Panduro som jag tänkte sätta snören i och hänga i granen. Jättesöta! www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet&p=IXS750&m=1
    Små fiffiga saker till köket brukar inte heller kosta så mycket, om de tycker om att laga mat. IKEA har ju en hel del sånt.

Sen beror det förstås på vad det är för typ av människor och vad de tycker om...

• linneflickan

väl uttänkta pocketböcker - finns billiga och MÅNGA! på ex adlibris

• Fröken Fajans

Själv köper jag mina på bluebox, söta disktrasor, kylskåpsmagneter etc. Kanske billigare än du hade tänkt

• violatricolor

Göra själv:
    Fotoalbum
    Senap
    Låta barnen måla något och rama in
    Te
    Praliner
    Müsli
    Tvål
    Badsalt
    Marmelad
    Sylt
    Plantera blommor I (lite sent kanske om du ska ta skott
    Sy eller sticka något (förkläde, mössa osv)

Det ätbara och badsaltet i fina burkar såklart.

Köpa:
    Badskum
    Fin olivolja
    Vin
    Vantar
    Mössa

• nirakanna2

Till en äldre släkting ska jag ge en burk med hemrullade bakeoff-kakor (har ett cookies-recept där degen rullas till kulor. De passar bra att göra klara t.o.m. rullmomentet och kan gräddas direkt från djupfrysta, så han kan stila och bjuda på nybakta kakor när han får besök)

På second hand kan man köpa pocketböcker för 5-10 kr/st som ser nästan oanvända ut och är så billiga att man kan ge bort bokpaket, antingen på ett tema, eller en blandning t.ex. deckare+faktabok+chick litt. Kräver mer tanke än pengar och såna julklappar uppskattar iaf jag.

God jul! 

Svar på tråden Tips på billiga, "symboliska" julklappar till föräldrar och syskon