• meic

Sheltie - hosta?

Har en sheltie på två år som hostar ibland (har träffat en annan sheltie tidigare med samma sak, och även mina föräldrars hund som är en papillon)

Det händer ca 4-5 gånger per dag att han hostar/klöks. Känns ungefär som en katt som har en hårboll för att jämföra det...

Är det nån som vet var det kommer ifrån? (Han mår alltså inte dåligt av det, eller är sjuk för övrigt jag bara undrar om det är nån vanlig grej...)

• Svar på tråden Sheltie - hosta?
  • köttbullelydnad

Har en cavalier som hostar och klöks rätt ofta, tonsiller som retas i halsen.

• meic
    köttbullelydnad skrev 2009-11-18 22:26:48 följande:
    Har en cavalier som hostar och klöks rätt ofta, tonsiller som retas i halsen.
    Aha... så långt har jag inte tänkt
    Vi trodde han börjat äta päls eller nått
  • köttbullelydnad
    meic skrev 2009-11-18 22:27:34 följande:
    Aha... så långt har jag inte tänkt Vi trodde han börjat äta päls eller nått
    Haha, ja, man vet ju aldrig när de har en del sådant på kroppen
  • hundpuss

Kennelhostans symptom är ju bla hosta med lite slem ibland. Det är det enda jag kommer att tänka på.

Men är det inget ihållande så är det säkert fullt möjligt att även hundar kan få något i halsen och hosta.

• meic
    Vision400 skrev 2009-11-18 22:36:21 följande:
    Kennelhostans symptom är ju bla hosta med lite slem ibland. Det är det enda jag kommer att tänka på. Men är det inget ihållande så är det säkert fullt möjligt att även hundar kan få något i halsen och hosta.
    Han har nog alltid haft det så hela livet några gånger om dagen.
  • meic
    Vision400 skrev 2009-11-18 22:38:29 följande:
    Har du frågat en veterinär om saken?
    Nej, han verkar inte bry sig om det och eftersom jag träffat en annan sheltie med samma och mina föräldrars gör samma sak (dock inte lika ofta)
  • köttbullelydnad
    meic skrev 2009-11-18 22:40:35 följande:
    Nej, han verkar inte bry sig om det och eftersom jag träffat en annan sheltie med samma och mina föräldrars gör samma sak (dock inte lika ofta)
    Brukar rasen ha tonsillitbekymmer?
  • meic
    köttbullelydnad skrev 2009-11-18 22:41:55 följande:
    Brukar rasen ha tonsillitbekymmer?
    Har aldrig hört talas om det eller sett det när jag läst om dem.
  • köttbullelydnad
    meic skrev 2009-11-18 22:43:25 följande:
    Har aldrig hört talas om det eller sett det när jag läst om dem.
    Nä, det står väl inte så tydligt om det på min ras heller. Kolla med veterinären?
  • meic
    köttbullelydnad skrev 2009-11-18 22:44:39 följande:
    Nä, det står väl inte så tydligt om det på min ras heller. Kolla med veterinären?
    Gör det nästa gång vi är där i så fall, som sagt så störs han ju inte av det eller mår inte alls dåligt på nått annat sätt.
  • köttbullelydnad
    meic skrev 2009-11-18 22:45:59 följande:
    Gör det nästa gång vi är där i så fall, som sagt så störs han ju inte av det eller mår inte alls dåligt på nått annat sätt.
    Jag borstar då och då tänderna på Ola med Corsodyl Munhålegel på vets inrådan då det ju inte är nåt direkt fel på honom heller. Peppar, peppar så hjälper det lite
  • meic
    köttbullelydnad skrev 2009-11-18 22:47:51 följande:
    Jag borstar då och då tänderna på Ola med Corsodyl Munhålegel på vets inrådan då det ju inte är nåt direkt fel på honom heller. Peppar, peppar så hjälper det lite
    Ah ok! Ja man kan ju ringa och rådfråga dem
  • MaNiMi

Hundar som har mask ska visst också kunna få hosta..
    vi har en hittekatt som var rätt maskangripen och den hostade å
    då fick vi höra att det kunde vara ett tecken..å hostan försvann med avmaskningen så där stämde det förmodligen.

• meic

Vet jag ska ringa vet. i dag på förmiddagen!
    I natt hostade han och försökte kräkas flera gånger utan att nått kom upp och han är hängig idag!

Vad är oddsen för det!! Stackarn

Svar på tråden Sheltie - hosta?