• Fridafia

Uterusatoni

Någon som drabbats av atoni efter förlossningen?
    Skriv till mig!

• Svar på tråden Uterusatoni
  • Hanna36

Ja, det händ emig när jag fick mitt tredje barn. Fick en ballong inlagd i livmodern och hamnade på IVA. Inte roligt.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Hannah76 skrev 2009-11-18 23:14:48 följande:
    Efter min första drabbades jag av det. Det är tydligen vanligt.
    Nä, det är inte alls särskilt vanligt, men det händer då och då.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hannah76
    Hanna36 skrev 2009-11-18 23:22:13 följande:
    Ja, det händ emig när jag fick mitt tredje barn. Fick en ballong inlagd i livmodern och hamnade på IVA. Inte roligt.
    Oj vad läskigt.
    Så illa var det inte för mig.
  • Hanna36
    kvinnan47 skrev 2009-11-18 23:17:36 följande:
    Vad är det ?
    Normalt sett vid en förlossning (vaginal eller snitt) så ska kärlen i livmodern dra ihop sig när moderkakan har släppt. Vid en atoni drar inte kärlen ihop sig utan de står vidööpna och pissar ut blod.. en mycket allvarlig komplikation!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hannah76
    Hanna36 skrev 2009-11-18 23:22:35 följande:
    Nä, det är inte alls särskilt vanligt, men det händer då och då.
    Fast min bm förklarade att det är när livmodern inte dra ihop sig som den ska?
  • Hanna36

Atoni är när man får en störtblödning och blöder våldsamt.. ibland kan livnmodern dra ihop sig lite dåligt, men det innebär inte alltid att man blöder hejdlöst..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Hannah76 skrev 2009-11-18 23:32:03 följande:
    Atoni betyder inte störtblödning utan samandragning.
    atoni´, medicinsk term med betydelsen utan tonus, utan kraft i muskulaturen.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hannah76
    Hanna36 skrev 2009-11-18 23:33:27 följande:
    atoni´, medicinsk term med betydelsen utan tonus, utan kraft i muskulaturen.
    Ja vilket blir att livmodern inte dra ihop sig, inte att det störtblöder. Men det kan vara en orsak till blödning.
  • Hanna36

är inte så jättepåläst om atoni vid just förlossning, men jag jobbar själv på kk-operation, och en utersatoni hos oss innebär massiv blödning.
    men det kan kanske vara så att man kan ha en atoni utan massiv blödning, jag låter det vara osagt..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Hannah76 skrev 2009-11-18 23:34:23 följande:
    Ja vilket blir att livmodern inte dra ihop sig, inte att det störtblöder. Men det kan vara en orsak till blödning.
    Ja, men det är ingen sammandragning som du skrev, utan det är ju tvärtom, muskulaturen är slapp..
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hannah76
    Hanna36 skrev 2009-11-18 23:35:54 följande:
    Ja, men det är ingen sammandragning som du skrev, utan det är ju tvärtom, muskulaturen är slapp..
    Jag jag menade avsaknad av sammandragning.
  • Rookie79

Hejsan!
    Ja, jag har varit med om det, big time! Är ni fotfarande aktiva i denna tråden? Jag pratar gärna av mig!

Nybliven mamma
Svar på tråden Uterusatoni