• SaSa och så en till

Ena barnet sjukt, ha båda hemma?

Jag har några funderingar kring dagis/förskola och fritids.
    Jag har en dotter i förskoleklass och en son på dagis.
    Om jag är sjuk en dag från jobbet (ex pga feber), har jag ändå rätt att lämna barna på dagis o fritids (som de ändå skulle varit på denna dag)? Eller ska de vara hemma med mig då?

Om en av barnen blir sjuk, har jag rätt att lämna den andra på dagis/fritids då? Eller förväntas då båda vara hemma, även om bara det ena barnet är sjukt?

Det slog mig imorse (då just ena barnet blivit sjukt) att jag faktiskt inte har en aning om vad som gäller....

Någon som vet?

• Svar på tråden Ena barnet sjukt, ha båda hemma?
  • BeccaGrodan

jag tror att det där är lite olika från förskola/skola, vad jag vet finns inga regler som gäller överlag för detta men jag kan ha fel.
    Sunt förnuft brukar annars funka bra och att fråga på förskolan/skolan vad de tycker.

Om jag är sjuk och barnen helt friska lämnar jag dem ändå, om ett av barnen är förkylda eller liknande får det andra gå om det barnet är helt friskt, Om någon i familjen har magsjuka stannar dock alla hemma då det lätt går runt runt på förskolorna om man inte stannar hemma ordentligt.

Nu i influensatider vet jag att förskolan där våra barn går helst vill att båda barnen stannar hemma om den ena är sjuk just för att man inte vill riskera smittspridning av influensan.

Mitt tips är alltså att prata med förskolan/skolan och komma fram till vad som funkar där!

• Rosenbarn

Du har rätt att ha barnen där om du är sjuk- Är ett av dem sjuka spelar ingen roll du får lämna de friska som vanligt! däremot försöker man ju korta barnets dagar om möjligt! >Men sedan är de ju en moralisk fråga- vill man lämna iväg, men de avgör du

/FSK pedagog

• norgesessan

Smittar det stannar man hemma, annars är det bara att lämna!

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • The Black Lady

Är ena barnet sjuk i magsjuka ska båda stanna hemma, är det en förkylning kan det friska barnet gå på dagis.

Svar på tråden Ena barnet sjukt, ha båda hemma?