Lämna hund ensam
Min cocker som är 9 månader kan inte vara själv.
Han är väldigt bunden till mig (mest), men även de andra i fam, och går vid mina fötter vart jag än är.
Ska jag på toa sitter han utanför dörren och gnäller efter mig.
Samma sekund vi stänger dörren om honom (till sovrummet) när vi ska lämna honom själv så börjar han förstöra i rummet. Han biter sönder allt som går,
till och med hans matskålar i plast var i stycken när jag kom hem en dag som jag nu fick byta ut till tunga porslinsskålar. Men dom välter han ut så när man kommer hem ligger både mat och vatten på golvet i en enda soppa. Dörren har han klöst bort färgen på och hela listen är nästan upptuggad. Godiset jag sprider ut i rummet i form av toarullar med gott i, ihoptejpade burkar med gott i osv samt ben och hans leksaker skiter han i, allt godis är kvar när jag kommer hem.
Vi började ensamträna honom efter konstens alla regler, dvs började några minuter och ökade sedan på i lugn takt. Det gick som smort fram till han blev 6 ½ månad, då blev det ett rejält bakslag. Jag fick skaffa hundvakt när det behövdes och under tiden började vi om med träningen. Men det funkar inte alls, han blir som förbytt när dörren stängs, ylar och skriker hysteriskt.
Jag funderar på om man skulle skaffa en box och ställa så att han inte kommer åt att förstöra saker..Läste nånstans att den ska vara 2 ½ kvm, men hur länge är det ok enligt regler att ha hunden i en box själv?
Någon som har bra tips om hur man ska göra annars? Om han inte lär sig att vara själv ett par timmar så måste vi lämna bort honom och det vill vi inte så han är den mest underbara hunden f.ö. Han är lyhörd och snäll och väldigt duktig på allt annat.
Tacksam för lite tips.