• lillamammsen

Lämna hund ensam

Min cocker som är 9 månader kan inte vara själv.
    Han är väldigt bunden till mig (mest), men även de andra i fam, och går vid mina fötter vart jag än är.
    Ska jag på toa sitter han utanför dörren och gnäller efter mig.
    Samma sekund vi stänger dörren om honom (till sovrummet) när vi ska lämna honom själv så börjar han förstöra i rummet. Han biter sönder allt som går,
    till och med hans matskålar i plast var i stycken när jag kom hem en dag som jag nu fick byta ut till tunga porslinsskålar. Men dom välter han ut så när man kommer hem ligger både mat och vatten på golvet i en enda soppa. Dörren har han klöst bort färgen på och hela listen är nästan upptuggad. Godiset jag sprider ut i rummet i form av toarullar med gott i, ihoptejpade burkar med gott i osv samt ben och hans leksaker skiter han i, allt godis är kvar när jag kommer hem.

Vi började ensamträna honom efter konstens alla regler, dvs började några minuter och ökade sedan på i lugn takt. Det gick som smort fram till han blev 6 ½ månad, då blev det ett rejält bakslag. Jag fick skaffa hundvakt när det behövdes och under tiden började vi om med träningen. Men det funkar inte alls, han blir som förbytt när dörren stängs, ylar och skriker hysteriskt.

Jag funderar på om man skulle skaffa en box och ställa så att han inte kommer åt att förstöra saker..Läste nånstans att den ska vara 2 ½ kvm, men hur länge är det ok enligt regler att ha hunden i en box själv?
    Någon som har bra tips om hur man ska göra annars? Om han inte lär sig att vara själv ett par timmar så måste vi lämna bort honom och det vill vi inte så han är den mest underbara hunden f.ö. Han är lyhörd och snäll och väldigt duktig på allt annat.
    Tacksam för lite tips.

• Svar på tråden Lämna hund ensam
  • Lokatt

Skaffa en hundbur i rymlig storlek. Lär han förknippa den med något posetivt, ha den alltid öppen i början (lämna han ej de dagarna). Ge han godis och favorit ben i den, när ni är hemma.
    Sen börjar ni om ensamhetsträningen från noll, fast med buren. Börja med att fortsätta ge smaskiga benet i buren, men stäng den nu. var kvar i hemmet, fast gå mellan rummen och fixa, gå på toa osv. Öppna sen odramatiskt (beröm inte när ni öppnar, då blir själva utsläppet poängterat istället för lugn och ro när han väl är där). Och sen ökar ni sakta på ensamhetsträningen med små steg.

• lillamammsen
    Lokatt skrev 2009-11-19 09:32:19 följande:
    Skaffa en hundbur i rymlig storlek. Lär han förknippa den med något posetivt, ha den alltid öppen i början (lämna han ej de dagarna). Ge han godis och favorit ben i den, när ni är hemma. Sen börjar ni om ensamhetsträningen från noll, fast med buren. Börja med att fortsätta ge smaskiga benet i buren, men stäng den nu. var kvar i hemmet, fast gå mellan rummen och fixa, gå på toa osv. Öppna sen odramatiskt (beröm inte när ni öppnar, då blir själva utsläppet poängterat istället för lugn och ro när han väl är där). Och sen ökar ni sakta på ensamhetsträningen med små steg.
    Låter ju som en bra idé. Men man får inte ha hunden inlåst i en vanlig bur har jag hört så vi får lov att införskaffa en box istället och köra så som du beskrev.
    Tack!
  • Birgitta2

Varför stänger du in hunden i sovrummet? Låt hunden ha tillgång till hall och kök och stäng av resten med grind eller kompostgaller. Han är instängd i ett rum och har inte koll på nånting. Testa det.

Man får inte stänga in hund i bur utom vid bilåkning och utställningar samt liknande. OM man har bur skall det vara ytterst korta stunder, annars skall burdörren vara öppen.

Sen måste ni köra ledarskapsövningar. Lagar du mat i köket, så låt hunden ligga i hallen och titta in i köket. Inte svårt att lära. Likaså när du är på toa - det är INTE ok att sitta utanför och gnälla. Visa på en plats där det är ok att vara - exvis 3 meter från toa. (Du får träna när du INTE är kissig). Men vad du gör, stäng INTE in hunden i ett enda rum. Vissa hundar blir hyperstressade av det. Men du måste träna hunden att inte alltid vara med dig. Här kommer ordet "plats" eller "ligg" ha betydelse. Vi använder "gå ut" och pekar mot hallen när det gäller köket, då går hon ut i hallen och lägger sig med tassarna mot tröskeln.

Står hunden vid dörren och bara SKA följa med ut när jag skall ex.vis handla, så pekar jag in mot lägenheten och säger "nej, du stannar hemma" - då går hon från ytterdörren och lägger sig längst bort i hallen. Hon har inga som helst problem att vara själv och har visserligen hittat på rejäla hyss när hon var i din hunds ålder, men numera lägger hon sig och sover. Hon är rottweiler och 1,5 år.

• Lokatt
    sapau skrev 2009-11-19 09:39:06 följande:
    Låter ju som en bra idé. Men man får inte ha hunden inlåst i en vanlig bur har jag hört så vi får lov att införskaffa en box istället och köra så som du beskrev.Tack!
    man får ha hunden i bur kortare stunder och ej regelbundet på vana (minns ej exakta formuleringen) Under ensamhetsträning kan det alltså ses som tillfälligt.
    Vet många hundtränare och hundfolk som rekomenderar det, så olagligt under en uppträningsperiod är det nog inte.
    Birgitta2 skrev 2009-11-19 09:40:15 följande:
    Varför stänger du in hunden i sovrummet? Låt hunden ha tillgång till hall och kök och stäng av resten med grind eller kompostgaller. Han är instängd i ett rum och har inte koll på nånting. Testa det.
    De flesta hundar som får ångest och stress av att vara själva blir bara mer uppstressade av att ha stora ytor.
  • lillamammsen

"Varför stänger du in hunden i sovrummet? Låt hunden ha tillgång till hall och kök och stäng av resten med grind eller kompostgaller. Han är instängd i ett rum och har inte koll på nånting."

Från början fick han vara i hallen, köket och soffrummet på övervåningen.
    En hysterisk hund som känner sig otrygg behöver en mindre yta att vara på tycker iaf jag låter rimligt. När han började bli hysterisk skärmade vi av med en grind så att han bara fick vara i köket som ligger precis framför hallen så att han kunde se ut i hallen också. Men en dag lät jag ytterdörren vara upplåst för att mamma skulle komma på besök.
    Han hade då hoppat över grinden (han som knappt kommer upp i soffan annars) och öppnat ytterdörren och levt rullan i trädgården, in igen och hoppat upp i soffan helt nerjordad. Som tur är så är han så bunden vid oss att han vågade ändå inte rymma från huset utan höll sig i trädgården.
    Jag tror som sagt att stora ytor ökar på stressen.

Vi har börjat säga ifrån när han gnäller i vissa lägen och ska fortsätta med det som du säger och visa ordentligt att han måste kunna vara en bit ifrån oss utan att få panik. Jag ska göra så som du sa ang toabesök och framkalla gnälliga situationer genom att gå in på toa och säga ifrån när han börjar.
    Svår detta men det ska gå till slut har jag bestämt mig för :)

• Birgitta2
    sapau skrev 2009-11-19 10:22:20 följande:
    "Varför stänger du in hunden i sovrummet? Låt hunden ha tillgång till hall och kök och stäng av resten med grind eller kompostgaller. Han är instängd i ett rum och har inte koll på nånting."Från början fick han vara i hallen, köket och soffrummet på övervåningen.En hysterisk hund som känner sig otrygg behöver en mindre yta att vara på tycker iaf jag låter rimligt. När han började bli hysterisk skärmade vi av med en grind så att han bara fick vara i köket som ligger precis framför hallen så att han kunde se ut i hallen också. Men en dag lät jag ytterdörren vara upplåst för att mamma skulle komma på besök.Han hade då hoppat över grinden (han som knappt kommer upp i soffan annars) och öppnat ytterdörren och levt rullan i trädgården, in igen och hoppat upp i soffan helt nerjordad. Som tur är så är han så bunden vid oss att han vågade ändå inte rymma från huset utan höll sig i trädgården.Jag tror som sagt att stora ytor ökar på stressen.Vi har börjat säga ifrån när han gnäller i vissa lägen och ska fortsätta med det som du säger och visa ordentligt att han måste kunna vara en bit ifrån oss utan att få panik. Jag ska göra så som du sa ang toabesök och framkalla gnälliga situationer genom att gå in på toa och säga ifrån när han börjar.Svår detta men det ska gå till slut har jag bestämt mig för :)
    Oj, det låter verkligen inte kul med vovve som lever rullan. Men vår hund var också jobbig när hon lämnades ensam i den åldern. Ofta växer det bort med rätt träning. Sen kan det delvis vara valpfasoner. Ledarskap och konsekvens brukar göra hunden lugn. Det är bara att nöta nöta nöta.

Vid toabesök behöver du inte ens dra ner byxorna - du skall kunna resa dig upp och föra hunden till lämplig plats. Gärna där den kan se toadörren men inte gnälla.

Vid 9 månaders ålder rök vår soffa. Den hamnade mellan tänderna på hunden under de två timmar vi lämnade henne ensam. Sen dess är vardagsrummet förbjudet. Det är rykt några skor sen dess också, men för det mesta funkar det.

Hon har också tillgång till alla rum utom mitt sovrum och vardagsrummet. Hon skulle bli galen om jag stängde in henne i ett rum. Men hundar är individer, precis som vi.
  • lillamammsen
    Birgitta2 skrev 2009-11-19 12:52:35 följande:
    Oj, det låter verkligen inte kul med vovve som lever rullan. Men vår hund var också jobbig när hon lämnades ensam i den åldern. Ofta växer det bort med rätt träning. Sen kan det delvis vara valpfasoner. Ledarskap och konsekvens brukar göra hunden lugn. Det är bara att nöta nöta nöta. Vid toabesök behöver du inte ens dra ner byxorna - du skall kunna resa dig upp och föra hunden till lämplig plats. Gärna där den kan se toadörren men inte gnälla. Vid 9 månaders ålder rök vår soffa. Den hamnade mellan tänderna på hunden under de två timmar vi lämnade henne ensam. Sen dess är vardagsrummet förbjudet. Det är rykt några skor sen dess också, men för det mesta funkar det.Hon har också tillgång till alla rum utom mitt sovrum och vardagsrummet. Hon skulle bli galen om jag stängde in henne i ett rum. Men hundar är individer, precis som vi.
    Oj , soffan. Inge vidare.. Idag har jag faktiskt övat och haft honom ensam igen. Vi gick först ut på en långpromenad där han fick vara lös o springa av sig lite. När vi kom hem så väntade jag en halvtimme så han fick varva ner sen hänvisade jag honom till sovrummet med samma procedur som alltid, med hans saker osv. Jag gick ut sa hejdå och gick ut en stund. Han började på en gång och bita på listen och krafsa på dörren. Då gick jag in och sa NEJ och sa åt honom och gå o lägga sig sedan gick jag ut och låtsades att jag gick ut genom ytterdörren och stod knäpptyst i hallen. Han sa inte ett knyst och efter 15 min gick jag in och då låg han på samma ställe och sov där jag lämnade honom. rätt lyckat. Jag ska fortsätta öva på att "låtsas" gå ut och överraska honom när han börjar härja..kanske funkar.
    Lite mer separationsträning för våran del, jag har nog tillåtit för mkt att han svansar runt mina ben så han tror nog att det ska vara så.
    Tack för dina tips.
  • lillvilda

Jag tycker att en bur kan vara en bra ideé. Börja att använda den som en plats där han får gå å lägga sig när ni är hemma. Sen kan ni börja stänga och gå därifrån korta korta stunder. Vi har inte själva använt bur till vår hund utan begränsade honom bara till vissa rum. När vi tränade vår hund att var ensam efter att hans hundkompis hade dött tog vi hjälpt av något som hetet DAP. www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Hund_Stressooro_Feromoner_Omferomoner.aspx
    Det låter lite skumt men jag tror faktiskt det hjälpte. Vi fick en lugnare och tryggare hund.

i var oxå väldigt noga med att alltid köra samma ritual när vi lämnade honom. sa alltid samma ord och lämnade alltid samma saker till honom. Några aktiverings leksaker. Vi såg oxå till att han fått varit ute och rört på sig innan vi lämnade honom. så han inte lämnades full med energi. Vi lämnade oxå radion på för att det inte skulle bli helt tyst för honom. Idag har vi inga problem att lämna honom.

jag tror verkligen ni får börja om från noll och träna honom precis som med en liten valp.

Svar på tråden Lämna hund ensam