Relationen med sin mamma efter att man fått barn... hur har ni det? Känner jag "fel"?
Jag vill inleda med att säga att jag älskar min mamma otroligt mkt. Hon är en mkt lojal person som alltid gett mig o mina syskon det vi behövt, vi har alltid kunnat lite på henne till 200% och jag vet att hon gör sitt allra yttersta för vår skull. Då jag sagt det, dels för att ni som läser verkligen ska veta att hon är en underbar fin mamma, men också för att lätta mitt dåligt samvete när jag skriver detta.
Vad är då problemet undrar ni? Jag vet knappt själv men sedan jag fick barn har jag börjat fundera en hel del på vår relation och ibland till o med "letar" jag fel eller brister. Min mamma har tex alltid haft väldigt svårt att prata om känslor och det har jag saknat sedan jag var liten. Hon växte upp med en psykiskt sjuk far och fick klara sig mkt själv, blev självständig m boende o allt som tonåring o har blivit väldigt stark, så det beror säkert på det. Jag upplever dock ännu mer sedan jag fick barn att jag verkligen saknade saknade att prata om mina känslor med ngn som barn. Jag minns att jag försökte prata om saker när jag var liten men tyckte alltid att jag ignorerades mer eller mindre. Självklart skulle mina föräldrar inte hålla med om att jag ignorerades o det gjorde jag väl inte helt, men jag fick aldrig prata "klart", utan efter ett tag tyckte de jag var jobbig o bad mig sluta älta. Så e det fortf när vi pratar om saker fastän jag e 36 år... Vi är helt enkelt olika personlighetstyper antar jag. Men jag känner så starkt att jag kommer att prata så mkt som möjligt med mina barn när de blir äldre så de alltid känner att jag finns där. Att inga problem e för små eller stora. Allt kommer jag att vilja lyssna på o försöka hjälpa dem med.
Även nu när jag har lååånga perioder av sömnlösa nätter bakom mig tycker jag att stödet jag får kanske inte är det allra bästa. Jag försöker själv leva mig in att mina barn har fått barn o de går omkring halvdöda med grusade ögon, hade jag inte då sagt: du vet du vad, jag ser att du e så trött, jag tar barnen en natt så du o mannen får vila lite o sova ut en morgon. Ngt sådant erbjudande har inte kommit och jag vet inte om jag e dum/egoistisk som kanske förvänta mig ngt sådant?
Även när jag precis fick barn mådde jag jättedåligt psykiskt. Tex skrek första barnet hela tiden o då fick jag istället höra saker som "varför skriker han så mkt" "ni har skämt bort honom". MEd andra barnet strulade amningen och då fick jag också ibland höra att det var min stress som gjorde det och att jag kanske inte försökt tillräckligt. Jag känner kort sagt att jag ofta inte får gehör och riktig förståelse för hur jag KÄNNER och UPPLEVER saker. Praktiska saker får jag alltid mkt hjälp med, utan att ens behöver be om det. Min mamma fixar o trixar, monterar hyllor hos oss osv osv o jag VET att hon gör sitt bästa. Men jag saknar fortf, sedan så länge jag kan minnas, att hon verkligen LYSSNAR på hur jag MÅR. Det är en liten sorg hos mig som jag inte kan släppa o den har blivit tydligare sedan jag fick barn. Är det fel av mig? Bör jag acceptera hur hon är o helt enkelt vara tacksam för allt hon faktiskt gör för oss... Och inte älta det hon inte gör. Usch jag får så dåligt samvete för jag vet ju att hon aldrig har velat få mig att känna såhär medvetet. Är jag för krävande? egoistisk? självcentrerad?
Ni undrar kanske hur min pappa är. Han har alltid varit mkt mer känsosam än min mamma o jag har kunnat prata en del med honom, dock inte heller där tillräckligt. Jag har alltid varit en "ältare" o de har nog inte riktig orkat med att prata med mig i den grad jag behövt. Tex en konversation när jag var liten:
Föräldrar: Hur mår du? E du ledsen?
Jag: Nej, det är ok (med gråt bakom ögonlocken o bränna i halsen)
Föräldrar: Ok vad bra, då äter vi middag.
Jag har saknat att ngn tagit mitt känsloliv på ALLVAR och tagit sig den tiden jag behövt. Nu har jag ju haft kompisar som haft den funktionen o min man är faktiskt den enda jag upplever som verkligen FÖRSTÅR hela mig, hela mitt väsen, min själ o det e så skönt att äntligen kunna PRATA o PRATA o KÄNNA o KÄNNA med ngn som förstår mig o försöker lära känna mig på djupet. ÄR det så man gör? Försöker fylla hål från sin barndom?
Nu tvingar mitt dåliga samvete mig igen att skriva att jag har haft en lycklig barndom. Bara det att jag kanske inte fått ur mig alla känslor, tankar o funderingar, har ofta känt att ingen har lyssnat TILLRÄCKLIGT o jag har varit ensam o gråtit på mitt rum o har känt att ingen har brytt sig. Det har de säkert gjort men inte så jag har känt det eller vetat om det.
Nu som sagt när jag har barn så funderar jag på dessa grejer mer än tidigare. Är det vanligt? O jag känner att saker som smärtat när jag var liten smärtar nu igen. Skulle bli jätteglad om ni skriver kommentarer, om ni känner likadant, eller kanske precis tvärtom!
Kram