• Karlisle

God matkorg i present till gravid?

Hej på er!
    Skulle vilja plocka ihop en liten matkorg till en nygravid för ca 300:- Alkoholfritt bubbelvin har jag hittat ett gott, men sen står det till eftersom jag inte kan stoppa ner "de vanliga" ostarna också...Vad skulle ni vilja ha i en korg som man får äta som gravid? Man kan ju i och för sig tänka om och tänka "spa-tänk" också, som en skrubbvante, lyxig duschcreme, hudlotion också.

Tacksam för alla svar! Vad skulle DU velat ha?

• Svar på tråden God matkorg i present till gravid?
  • KlasStures mamma

Man kan lägga i olika choklad sorter. Något gott knäckebröd och någon pastoriserad färskost. Frukt och grönsaker. Rött te är tex bra vid illamående.

• Pionan

Som nygravid så ville jag nog inte ha mat alls. Ingenting smakar bra, ändå måste man tvinga i sig mat hela tiden.

Jag skulle satsa mer på spa-kitet, det har jag köpt till några kompisar. Då har jag köpt på the bodyshop Kakao-bodybutter som ska vara särskilt bra att smörja gravida magar med och någon sådan där kyl-gel för fötter och ben. Har de badkar så är det ju trevligt med något att ha i. Annars köpte jag nog en badgel med ingefära som är uppiggande. Önskar att någon gett mig de där sakerna också, för det blir inte riktigt av att jag går och köper mig de där sakerna själv.

• 1up

En fin ingefärsrot (kan också hjälpa mot illamående), kanske? Frukt är toppen, kanske lite nötter nu när det närmar sig december.. Lite fin saffran till det kommande bullbaket? En bok om graviditet (det finns några i det billigare pocketformatet)..?

• Nasse7

en matkorg är en väldigt fin idé om det nu inte är så att hon inte mår illa och spyr vid bara tanken på mat. Då kan det bli lite fel.
    Men om hon nu inte skulle må så illa, så kan man ju lägga i lite olika sorters theer, knäckebröd, nötter, choklad, lite annorlunda frukter som passionsfrukt, ananas. Kanske köpa lita annorlunda marmelader som passar till knäckebröna.

• La Lola

Jag skulle nog inte vilja brieost iaf.
    Sen allt annat som man ger till en ogravid skulle jag ta emot som gravid.

För det mesta går ju att äta om man bara tänker på att antingen frysa det eller hetta upp det beroende på vad det är.

Nu till jul är ju pepparkakor o ädelost på tub ett tips.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Pyttismamman

Jag skulle vela ha en massa smågodis :) och INTE choklad hehe

Om personen är en sån som gillar att pyssla med fotvård och krämer och grejs så kan det vara en bra idé, men personligen skulle det bara blivit liggande i ett skåp...

Du kan ju plocka ihop en korg med ekologiska matvaror, tex torkad frukt, saft, kaffe, te, chokladkakor mm

• Karlisle

Vilka fantastiska svar!! Tack alla!
    Just det ja, en sån där Kakao-bodybutter från Body shop har jag glömt bort, det kanske får bli en sån och något till. Glömde bort illamåendet även om jag tror det minskar för henne nu.

Pepparkakor med ädelost är ju perfekt!! Kanske smyger ner det också. Men får man äta ädelost på tub?

Jag får fundera lite till. Tack än en gång!

• La Lola
    Karlisle skrev 2009-11-19 22:27:28 följande:
    Vilka fantastiska svar!! Tack alla! Just det ja, en sån där Kakao-bodybutter från Body shop har jag glömt bort, det kanske får bli en sån och något till. Glömde bort illamåendet även om jag tror det minskar för henne nu. Pepparkakor med ädelost är ju perfekt!! Kanske smyger ner det också. Men får man äta ädelost på tub? Jag får fundera lite till. Tack än en gång!
    Japp, annars skulle jag inte tipsa om det.

Ädelost på tub upphettas till mellan 120-140 grader.
    Ev listeria dör vid 70.
  • Karlisle

Vad bra att du vet! :) Jag var gravid ett tag men tyckte det var lite krångligt med vissa saker om man får äta det eller inte. Som t.ex. brieost, som även om den är pastoriserad så får man inte äta den. Har jag för mig iaf...

Jaja, pepparkakor och ädelost är tillagt på inköpslistan! Tack! :)

• La Lola
    Karlisle skrev 2009-11-19 22:44:40 följande:
    Vad bra att du vet! :) Jag var gravid ett tag men tyckte det var lite krångligt med vissa saker om man får äta det eller inte. Som t.ex. brieost, som även om den är pastoriserad så får man inte äta den. Har jag för mig iaf... Jaja, pepparkakor och ädelost är tillagt på inköpslistan! Tack! :)
    Det är inte krångligt egentligen.
    Men det stämmer att även pastöriserad brie är något man bör låta bli om man vill följa kostråden.

Nu är vi helt OT.
    Hursomhelst; köp ädelost på tub.

Eller vanlig mögelost o skicka med ett smarrigt recept på pastasås tex (för alla ostar är ok om de upphettats till bubblande het i tex en sås). O så kan du lägga ner en förpackning med kul pasta.
  • Karlisle

La Lola, du är underbar!! Jag ska skicka med ett recept samt ingredienser till det eftersom jag har en maträtt som hon "älskar"! TACK! IGEN! :)
    God natt!

• La Lola
    Karlisle skrev 2009-11-19 23:21:02 följande:
    La Lola, du är underbar!! Jag ska skicka med ett recept samt ingredienser till det eftersom jag har en maträtt som hon "älskar"! TACK! IGEN! :) God natt!
    Jamen perfekt!
Svar på tråden God matkorg i present till gravid?