• Anonym (liten inuti)

Fler "vuxna barn" här?

Har efter en tids samtalsterapi pga upprepade depressioner insett att jag är vad man brukar kalla ett "vuxet barn".
    Jag har vuxit upp med en deprimerad mamma och en pappa som druckit på helgerna och jobbat mycket.
    Alla kriterier för ett "vuxet barn" stämmer på mig, och kanske är de en stor orsak till mina depressioner, även om jag förstår att även den genetiska delen är viktig.

Nu undrar jag om det finns fler "vuxna barn" därute som vill dela med sig av sina erfarenheter... Jag bor på en liten ort och närmsta Alanon och Acoa är båda "vilande" så jag har ingen att direkt vända mig till förutom min terapeut. Är annars 30+ och mamma till två underbara barn.

Jag har som sagt precis förstått att jag vuxit upp i en svårt dysfunktionell familj och känner mig "vilsen" men kanske vill någon "prata" med mig här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-19 12:38
    Några av de svårigheter/symtom en dysfunktionell uppväxt kan ge:
    *Gissar du dig till vad som är normalt beteende?
    *Har du svårt att fullfölja ett projekt från början till slut?
    *Ljuger du när det är lika enkelt kan säga sanningen?
    *Dömer du dig själv skoningslöst?
    *Har du svårt att ha roligt?
    *Tar du dig själv på för stort allvar?
    *Har du problem med nära relationer?
    *Överreagerar du på förändringar som du själv inte styr över?
    *Söker du ständigt godkännande och bekräftelse hos andra?
    *Uppfattar du dig själv som annorlunda?
    *Är du överdrivet ansvarstagande eller överdrivet oansvarig?
    *Är du envist lojal, även mot dem som inte förtjänar det?
    *Är du väldigt impulsiv?

Mer info om "vuxna barn" till alkoholister finns på www.vuxetbarn.se

• Svar på tråden Fler "vuxna barn" här?
  • ViceGuy

Beskriv gärna benämningen på ett vuxet barn först :D

• Anonym

En del saker stämmer in på mig. Jag fick lära mig att ta ansvar tidigt och idag är jag precis tvärtom. Har inte haft mycket alkohol i familjen, men andra problem. Har väldigt svårt att ha roligt, överanalyserar saker och ting, har svårt med relationer mm

• Anonym

Tack för länken. Fick några svar på stora frågor.

Har precis som du växt upp i vad jag nyligen insett , en dysfunktionell familj.
    Pappa drack hela helgerna och borta var ofta , mamma var deprimerad i perioder.

Min mamma gifte sen om sig med en fd narkoman, en psykopat .

Mitt stora problem nu är att jag själv lever med en fd missbrukare, han har tagit många återfall. Lever ständigt med rädslan att komma hem och hitta honom medvetslös el ännu värre.

Men ändå stannar jag kvar. För att jag älskar honom? el för att jag inte tror att jag är värd bättre? Vet faktiskt inte.

• Anonym (ACoA)

Majoriteten av punkterna stämmer in på mig! Pappa är nykter alkoholist men när jag växte upp missbrukade han som bäst. Mamma slet ont med tre små barn och jag fick växa upp allt för tidigt, jag tog ena förälderns roll när pappa stack, då var jag 8 år och har efter det inte haft något som anses vara "normal" barndom/tonårs period.

Jag har idag jättesvårt att slappna av i vissa situationer, lukten av alkohol och fulla människor gör mig nervös och mina taggar åker ut på en gång. Mina känslo-"tentaklar" är för det mesta på spänn (speciellt när vi träffas med hela familjen) och jag är nästan villig att ge upp mig själv för husfridens skull.
    Ja, ni som växt upp i dysfunktionella familjer förstår säker denna enorma lojlitet som man har mot familjen även om de inte alltid förtjänar det.

Om du anonym (liten inuti) vill ha kontakt med mig (tjej, 28 år) och bara skriva.. så hör av dig på denna tråd så kan jag publicera mitt kontonamn.

• Anonym (ACoA)
    ViceGuy skrev 2009-11-19 12:27:39 följande:
    Beskriv gärna benämningen på ett vuxet barn först :D
    Om du läste klart TS inlägg så ser du säkert länken hon postat. Kolla där, att beskriva begreppet "Vuxna barn" tar med än ett inlägg.
  • Anonym (40)

Här finns det en till, depremerad.
    Uppväxt misshandlande missbrukar familj.

• Anonym (liten inuti)

Hej alla som svarat!
    Tror det är jätte viktigt att man börjar prata om det man varit med om när man vuxit upp i en dysfunktionell familj.... att man bryter den stora "tystnaden".
    Jag har idag stora problem med att veta vad JAG känner, vad som är mina känslor och vad som hör till andra. Jag upplever mig som en kameleont som kan ställa om mig och anpassa mig till andra när som helst, det sker omedvetet. Under min uppväxt var ju detta en förutsättning för att "överleva" men idag gör det mig troligtvis sjuk i återkommande depressioner eftersom jag inte uttrycker mina egna känslor...

• Anonym (40)

Anonym (liten inuti) skrev 2009-11-22 16:32:48 följande:

Hej alla som svarat!Tror det är jätte viktigt att man börjar prata om det man varit med om när man vuxit upp i en dysfunktionell familj.... att man bryter den stora "tystnaden".Jag har idag stora problem med att veta vad JAG känner, vad som är mina känslor och vad som hör till andra. Jag upplever mig som en kameleont som kan ställa om mig och anpassa mig till andra när som helst, det sker omedvetet. Under min uppväxt var ju detta en förutsättning för att "överleva" men idag gör det mig troligtvis sjuk i återkommande depressioner eftersom jag inte uttrycker mina egna känslor...
    Du skriver som om det vore jag som skrev detta,...
    Jah förstår också roten till mitt beteénde men ändå är det jätte svårt att känna en inre frid.

Hos mig kan det gå så långt att jag mår som bäst när jag provocerat fram ett gräl här hemma så att min sambo gapar på mig så att jag kan känna mig som ett offer...då känner jag mig trygg för det är en bekant känsla, ..precis som hemma.
  • Anonym (jenny)

Jag är också ett "vuxet barn"
    Har vuxit upp med med missbrukande föräldrar som skyller sina tillkortakommanden på oss barn, de berättar gärna vad vi gör fel och jag har aldrig i hela mitt liv fått höra - Vad roligt för dig, Det klarar du, osv..
    I måndags hade jag mitt första möte på psykiatrin och ska dit även idag, sedan ska jag bedömmas om jag hör dit, om dom kan hjälpa mig.

Vet inte riktigt vad jag gett mig in på känner jag, var fruktansvärt jobbigt att sitta och berätta vad vi varit med om och hur vi blivit behandlade. Lättare att sticka huvudet i sanden och svälja alla skit än att ta tag i det...
    Jag hatar min uppväxt! det jag minns från att jag var liten var min rädsla, ilska och osäkerhet. det är inget som försvunnit nu i vuxen ålder och jag föraktar mina känslor och beteenden.
    Kommer aldrig bli "normal".

• Anonym (40)

Anonym (jenny) skrev 2009-11-23 09:26:55 följande:

Jag är också ett "vuxet barn"Har vuxit upp med med missbrukande föräldrar som skyller sina tillkortakommanden på oss barn, de berättar gärna vad vi gör fel och jag har aldrig i hela mitt liv fått höra - Vad roligt för dig, Det klarar du, osv.. I måndags hade jag mitt första möte på psykiatrin och ska dit även idag, sedan ska jag bedömmas om jag hör dit, om dom kan hjälpa mig. Vet inte riktigt vad jag gett mig in på känner jag, var fruktansvärt jobbigt att sitta och berätta vad vi varit med om och hur vi blivit behandlade. Lättare att sticka huvudet i sanden och svälja alla skit än att ta tag i det... Jag hatar min uppväxt! det jag minns från att jag var liten var min rädsla, ilska och osäkerhet. det är inget som försvunnit nu i vuxen ålder och jag föraktar mina känslor och beteenden. Kommer aldrig bli "normal".
    Ska på mitt andra möte idag....känner likadant
Svar på tråden Fler "vuxna barn" här?