• Topdog

Scenario: Hur agerar man "korrekt" i denna situation?

Här kommer ett scenario steg-för-steg.
    Jag undrar hur ni andra skulle agera:

Scen 1:
    Klockan är 5 på morgonen. Ena barnet ligger i dubbelsängen efter en mardröm. Andra barnet kommer in i sovrummet och gnällskriker att h*n ska ligga i mitten där syskonet ligger. Alla i familjen vaknar. Barnet kliver upp i sängen och försöker putta bort syskonet medan h*n skriker gällt.

Vad gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-19 13:25
    Jag makar mig åt sidan så att det blir en plats ledig vid kanten. NEEEEJ, jag ska ligga där, skriker barnet och pekar på platsen där syskonet ligger. Jag förklarar att där ligger xxx efter som h*n har drömt en mardröm. JAAAAG ska ligga där, ylar barnet. Men jag ligger faktiskt här nu, säger syskonet. Då får ni båda ligga i mitten, säger jag och makar mig åt andra hållet. NEEEEJ, jag ska ligga där själv, vrålar barnet. H*n ska ligga vid kanten, skriker barnet och pekar på syskonet. Men jag vill inte, jag låg här först, gråter syskonet.

Så vad gör ni nu?
    Ska tillägga att båda barnen är 4 år gamla.

• Svar på tråden Scenario: Hur agerar man "korrekt" i denna situation?
  • Neko

Jag skulle sagt att 'ni kan båda ligga här' och sedan gått och lagt mej i soffan istället =P Men det är nog inte rätt gjort.

• bluecat

Lyfta bort barnet som puttar till att börja med.
    Sedan förklara varför, dvs att din stora eller lilla bror/syster har drömt en mardröm och att han/hon nu får ligga där. Om det andra barnet vill ligga i sängen så får han ligga bredvid (utan att puttas) eller ligga på andra sidan bredvid mamma/pappa.

Om hon(han inte vill göra detta så skulle jag följa med henne/honom in till sitt rum och lägga mig där istället.

Hoppas att du förstår

• tobiq

Jag har inte så stora barn så det är svårt att säga. Är klockan 5 hade jag förmodligen lagt det sovande syskonet i kanten och låtit skrikmonstret ligga i mitten om alla blev glada och nöjda då.
    Känns inte som om man orkar bry sig om uppfostran klockan 5 på morgonen.

• Stårschan

Jag antar att "Hiva den skrikande ungen ut genom fönstret så att det blir tyst" inte är ett bra svar...

Om det första barnet fortfarande sov hade jag burit tillbaka det till sin egen säng för att sova där resten av natten, och så hade skrikungen fått ligga i vår säng. Vad som helst för att få det tyst igen klockan fem på morgonen! Korrekt? Knappast. Men mitt i natten är inte rätt läge för uppfostran. Jag är för trött för att ge, och ungarna för trötta för att ta in.

Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • Topdog

Tack för era svar.

Okej, då lägger jag till lite.

Scen 2:
    Klockan är 5 på morgonen. Ena barnet ligger i dubbelsängen efter en mardröm. Andra barnet kommer in i sovrummet och gnällskriker att h*n ska ligga i mitten där syskonet ligger. Alla i familjen vaknar. Barnet kliver upp i sängen och försöker putta bort syskonet medan h*n skriker gällt.

Jag makar mig åt sidan så att det blir en plats ledig vid kanten. NEEEEJ, jag ska ligga där, skriker barnet och pekar på platsen där syskonet ligger. Jag förklarar att där ligger xxx efter som h*n har drömt en mardröm. JAAAAG ska ligga där, ylar barnet. Men jag ligger faktiskt här nu, säger syskonet. Då får ni båda ligga i mitten, säger jag och makar mig åt andra hållet. NEEEEJ, jag ska ligga där själv, vrålar barnet. H*n ska ligga vid kanten, skriker barnet och pekar på syskonet. Men jag vill inte, jag låg här först, gråter syskonet.

Så vad gör ni nu?
    Ska tillägga att båda barnen är 4 år gamla.

• Stårschan

Bryter ihop?

• Topdog
    Stårschan skrev 2009-11-19 13:13:41 följande:
    Jag antar att "Hiva den skrikande ungen ut genom fönstret så att det blir tyst" inte är ett bra svar... Om det första barnet fortfarande sov hade jag burit tillbaka det till sin egen säng för att sova där resten av natten, och så hade skrikungen fått ligga i vår säng. Vad som helst för att få det tyst igen klockan fem på morgonen! Korrekt? Knappast. Men mitt i natten är inte rätt läge för uppfostran. Jag är för trött för att ge, och ungarna för trötta för att ta in.
    HAHA!
    Nja, hiva skrikörnen genom fönstret var inte riktigt det jag var ute efter.

Nej, syskonet sov inte. Det var omöjligt för någon att sova.
  • lisley

Hmmm..jag hade definitivt inte flytttat på det syskon som låg där först, absolut itne. Om det inte passa får det andra barnet snällt lägga sig i sin säng..oavsett hur mycket skrik eller gråt.Barnet ska inte få bestämma oavsett tid på natten..det kommer bara eskalera

• Pinje

Hmmm, man skall inte få som man vill när man skriker och gnäller.... tycker jag. Sedan undrar jag om detta händer ofta? Ligger ofta samma barn i sängen i mitten och syskonet känner sig utknuffat? Naturligtvis skall man få komma till mamma och pappa om man har mardrömmar. Men sådär pedagogisk är man inte direkt vid kl 5, det är sant. Jag hade nog tagit ut det skrikande syskonet ur sovrummet och sagt till på skarpen att sådär skriker man inte mitt i natten, gå och lägg dig i din säng, sedan hade jag eller mannen lagt oss med syskonet i hans/hennes säng. Första syskonet får ligga kvar där det ligger.

• Stårschan
    Pinje skrev 2009-11-19 13:34:48 följande:
    Hmmm, man skall inte få som man vill när man skriker och gnäller.... tycker jag. Sedan undrar jag om detta händer ofta? Ligger ofta samma barn i sängen i mitten och syskonet känner sig utknuffat? Naturligtvis skall man få komma till mamma och pappa om man har mardrömmar. Men sådär pedagogisk är man inte direkt vid kl 5, det är sant. Jag hade nog tagit ut det skrikande syskonet ur sovrummet och sagt till på skarpen att sådär skriker man inte mitt i natten, gå och lägg dig i din säng, sedan hade jag eller mannen lagt oss med syskonet i hans/hennes säng. Första syskonet får ligga kvar där det ligger.
    Men sedan då? När det hysteriskt skrikande barnet tvingar sig in i ert sovrum igen, vad gör ni då? Trycker ut ungen och låser sovrumsdörren?
Svar på tråden Scenario: Hur agerar man "korrekt" i denna situation?