• Anonym

Få HIV från frisörskan?

Jag har sedan tidig barndom haft en orealistisk fobi mot HIV och AIDS, jag vet inte riktigt varför, men så är det. Jag kan få för mig de mest absurda scenarion i vilka jag har blivit smittad och nu kommer att dö. Bla ledde denna fobi till att jag inte hade sex förrän jag var över 30 och då endast efter att jag träffat en man jag älskade, men som också var aktiv blodgivare och oskuld själv.

Attackerna har blivit färre, och jag medicineras sedan 10 år tillbaka med zoloft.

Idag var jag dock till frisörskan, som klippte sig i fingret medan hon höll på att klippa mig, och jag har ett litet sår i min skalp. Så nu är jag övertygad om att jag blivit smittad. Hon gick direkt och satte på ett plåster innan hon fortsatte, men fobin vill inte släppa.

Visst är jag helt orealistisk nu? Snälla, tala om för mig hur löjlig jag är.

• Svar på tråden Få HIV från frisörskan?
  • Krätchen

Jo, du är orealistisk!

• Anonym

Ja du är orealistisk
    1. Risken att frisören ska ha HIV är vääääldigt liten.
    2. HIV smittar inte så lätt som folk tror.

Så du har oddsen på din sida.

• idiblon

Det låter så orealistiskt så att man kan undra om det är ett skämt. (Nu gör jag inte det, men så orealistiskt är det.)

• Anonym
    Krätchen skrev 2009-11-19 14:39:16 följande:
    Jo, du är orealistisk!
    Tack. Sitter här och kan knappt få luft, kan inte tänka på annat än hennes blod och min skalp. Jag såg inte ens något blod och hon menade på att sånt här jag hon dagligen.
  • Anonym

tror inte att risken är stor, men förstår din rädsla lider av många fobier o tvång själv, men för att risken som ändå är mkt liten så ska ju hårfrisörskan lida av hiv. men även då ska ju risken vara liten. tror du kan vara lugn.
    kram

• Anonym (Hallååååå)

Varför i hela friden skulle HON vara smittad?

Jag har levt mkt nära en person med HIV (i samma hushållsgemenskap)och jag har även träffat flera HIV-smittade. Det smittar inte så.

Rent teoretiskt skulle det möjligen kunna smitta om du hade ett öppet sår och hen nes färska blod kom in i ditt sår, men det förutsätter ju att hon är smittad. OCh fortfarande är det relativt få personer i sverige som är smittade utanför riskgrupperna så du kan vara helt lugn och lita på att det är din psykiska ohälsa som spelar dig ett spratt.

• Anonym

Det är just det som är så otroligt jobbigt, att jag vet. Jag är en påläst människa, studerar till socionom och har läst allt jag kommer över kring HIV, men förnuftet når inte fram till känslan.

• Anonym

Jag är också en hypokondriker, men försöker tänka logiskt. Tex sannolikheten till att hon bär på AIDS är liten (sverige är inte så hårt drabbat). Sen har du sår i huvuet så lär det knappast va ett öppet sår pga skorpan och för att du ska få HIV måste hennes blod gå in i dina vener.

• Anonym

Tänk vad skönt att få höra att det är den "psykiska ohälsan" som lever rövare, tänk att någon kan uppleva det som en liten lättnad, men jag gör det.

Svar på tråden Få HIV från frisörskan?