• EllaMa

Är någon frisör eller lärling?

Jag har googlat så jag blir tokig. Jag måste få fråga saker, och jag behöver all hjälp jag kan få.

07 så studera jag till frisör, men jag gjorde aldrig mina 2,5års lärlingstider för jag blev gravid.
    Nu har jag fått chansen att komma in på en nyöppnad salong, men eftersom hon inte vet hur de går än så kan hon inte gå minus med mig.

Hon har inte råd just nu med en lärling men vill så gärna ha mig med.
    Jag vill veta hur lönen för en lärling är? Även om de är nåt mer som ska tänkas på? pappaer som ska skickas någonstanns eller vad som helst.

Så är du frisör eller lärling, snälla berätta vad jag ska tänka på.

• Svar på tråden Är någon frisör eller lärling?
  • Amilie

www.dalarna.frisor.com/index.php&action=download&file=3552

Prova och läsa det här, om inte annat kontakta din skola eller frisörföretagarna. Om du vågar satsa och känner dig säker på ditt yrke kan du ju alltid starta eget och hyra stol i en salong.

• Kiwi86

Jag är frisör. Vilken slags utbildning gick du?

Jag gick gymnasieutbildning- frisör i tre år och hade efter det ett års lärlingstid med en grundlön på ca 11 700,sedan tillkom lite ob. Efter det året gjorde jag mitt gesällbrev och fick godkänt,VIPS frisör! .

Men om du bara gått en kort utbildning och ska ha mer lärlingstid tror jag att lönen är betydligt mindre. Lönen för lärlingar har sänkts. Kan ingen exakt summa med runt 4000 kr tror jag grundlönen ligger på. Har en gammal brkant som är lärling nu och jag tyckte hon sa att hennes lön va runt 4000 kr.

• Kiwi86

Så en lärlingslön kan man inte leva på,om man inte har flerårig gymnasie utbildning,då får man högre lön.

Frisöryrket är fantastiskt på många sätt! Att möta kunder och hålla på med hår och göra folk nöjda och glada är ju det jag brinner för! Gå på kurser och hårshower

MEN...man tjänar inte superbra och det är långa arbetsdagar,och man måste jobba helger. Samt att det sliter mycket på kroppen. Man måste vara vältränad för att orka länge. Sedan så måste du ju vara tipptopp alla dagar du jobbar! Snygg och fräsch,pigg och glad!!! Inte det lättaste alla dagar!

Svar på tråden Är någon frisör eller lärling?