• Gaytjej

Hur lång tid tog er närståendeadoption?

Hur lång tid tog det räknat från förlossningen tills dess att närståendeadoptionen var helt klar?

• Svar på tråden Hur lång tid tog er närståendeadoption?
  • åra

Med dottern tog det 7,5 mån och med sonen ganska precis 8 mån. Och då var jag ändå hos familjebyrån innan förlossningen med sonen och förberedde papper för nedläggning av faderskapsutredningen. Med dottern skylldes den långa handläggningen på att hon föddes mitt i semestrarna och att nämnden hade sammanträden så sällan. Säkerligen olika i olika kommuner.

Det jag är mest arg över är egentligen att jämställdhetsbonusen hos FK inte beräknas förrän man har delad vårdnad.

• Gaytjej

Av bl a ekonomiska skäl så är våra planer att jag ska börja jobba efter 7 månader - men kan min fru påbörja sin mammaledighet om närståendeadoptionen fortf inte har gått igenom då?! *är inte tillräckligt påläst ännu*

Jämställdhetsbonusen har verkligen "glömt" av den här familjekonstellationen =(

• åra

Japp, hon kan vara föräldraledig från dag 1, under förutsättning att du ger bort av dina föräldradagar till henne. Det finns en blankett att skriva ut o fylla i för att göra det.
    Och du, FK har faktiskt inte glömt av oss regnbågsfamiljer, men däremot är det ju kanske inte anpassat för just oss som gjort barn på annat sätt än med svenska landstinget. För de som gjort så jämställs man ju som förälder i princip direkt.

Jag frågade FK om jämställdhetsbonusen gällde även för oss som är två mammor och handläggaren blev riktigt förnärmad och sa att "det är ju självklart att den gäller för er!" Rätt person som svarade på just mitt samtal alltså!

• Egalia

Ungefär 6-7 månader tror jag. Vi hade fixat med faderskapsutredning innan förlossning men fick ju vänta ett tag efter förlossing innan vi fick hem bekräftelse påatt den var nerlagd. Själva adoptionsutredningen tog sammanlagt 2 timmar uppdelade på två tillfällen inom loppet av en vecka så det var ju smidigt. Lycka till

• Apolline

Jag läste i en annan tråd att det bidrag man får som ensamstående förälder, vilket man ju är tills adoptionen gått igenom, ungefär motsvarar vad man "förlorar" på jämställdhetsbonusen. Så ekonomiskt går det kanske på ett ut.

Men jag tycker ändå det är oroande med tanke på andra rättigheter att det tar 8 månader tills man är juridisk förälder till sitt barn.

• Gaytjej
    Apolline skrev 2009-11-22 14:24:59 följande:
    Jag läste i en annan tråd att det bidrag man får som ensamstående förälder, vilket man ju är tills adoptionen gått igenom, ungefär motsvarar vad man "förlorar" på jämställdhetsbonusen. Så ekonomiskt går det kanske på ett ut. Men jag tycker ändå det är oroande med tanke på andra rättigheter att det tar 8 månader tills man är juridisk förälder till sitt barn.
    Ja det gäller att hålla sig i livet =/
  • DorAnn

För oss tog det 9 månader. Rätt så dålig tycker vi. Var och träffade familjerätten i vår kommun innan bebben föddes och lämnade in kvitto på insemination etc inför faderskapsutredningen. Vi fick tjata lite för att få göra detta innan födseln. Sedan blev vi kontaktade ca 2 veckor efter födseln att nu hade de fått T:s personnr och faderskapsutredningen skulle sättas igång. Efter ca 2 månader var faderskapsutredningen klar.

Sedan skulle vi själva skriva in till tingsrätten och begära adoption. När vi gjorde detta missade vi två saker, nämligen att betala in tingsrättsavgiften och att bifoga faderskapsutredningen. Jag är ändå noggrann och försökte läsa på innan, men kunde inte läsa mig till att faderskapsutredningen skulle med. Däremot att det var en avgift, men jag hittade ingen info om hur den skulle betalas in, så jag tänkte väl att det kommer en räkning. Detta gjorde såklart att processen försenades något då vi fick komplettera med dessa uppgifter.

Sedan blev vi så småningom kallade till familjerätten, det hade då gått ca 5 månader. Vi träffades först en gång på familjerätten, sedan en gång hemma hos oss och till sist en tredje gång hos familjerätten igen. Vi blev bra bemötta, vi var det första lesbiska paret i vår kommun, så de var lite osäkra men skötte sig fint tycker jag. (Förutom att den ena tyckte det var väldigt konstigt att vi bägge kallade oss mamma och tyckte att så kunde vi inte ha det för då skulle T bli förvirrad och inte kunna skilja oss åt). Förutom detta skulle två referentbrev lämnas in, och då det var rätt oklart i början vad dessa skulle innehålla dröjde det ett par veckor innan våra referenter fick till det. Totalt tog väl den aktiva delen av utredningen ca en månad.

Sedan var vi tyvärr inne i juli och beroende på semestrar och att de olika nämnderna inte sammanträdde under sommaren gick det två månader till med nollaktivitet innan vår sak kunde behandlas klart i kommunen. Sedan gick det snabbt i tingsrätten, vad jag kunde utläsa av beslutet var det en rådman som fattat det och inte så att säga flera personer i tingsrätten som jag tycker mig ha läst om i andra fall.

Så våra råd för att påskynda processen blir: Skicka in alla papper för faderskapsutredning innan födseln. Skicka med faderskapsutredningen med ansökan till tingsrätten när den är klar och glöm inte att betala. Förbered era referenter, kanske kan de börja skriva ett utkast i god tid.

• DorAnn

Ang bidrag för ensamstående förälder. Vi har inte blivit "erbjudna" detta som jag läst att flera andra blivit. Känner inte heller att det känns helt "rätt" att ta ut detta då vi ju inte är ensamstående. Så vi har inte brytt oss om att tjata oss till detta. Hur tänker ni andra?

• DorAnn

Ang uttag av föräldraledighet innan du har adopterat. Ja, efter som ni nu är gifta funkar det bra. Jag började ta ut deltidsmammaledighet med en gång. Min fru fick skicka in ett papper til FK där hon skrev över dagar på mig. Däremot dök de aldrig upp i självbetjäningsmodulen hos FK, så jag har fått hålla reda på dagar själv och skicka in pappersansökningar.

• Gaytjej
    DorAnn skrev 2009-11-23 11:30:59 följande:
    Ang bidrag för ensamstående förälder. Vi har inte blivit "erbjudna" detta som jag läst att flera andra blivit. Känner inte heller att det känns helt "rätt" att ta ut detta då vi ju inte är ensamstående. Så vi har inte brytt oss om att tjata oss till detta. Hur tänker ni andra?
    Jag tänker som så att ifall systemet ser mig som ensam förälder i de avseenden som är negativt för oss (så som att vi inte kan få ut ngn jämställdhetsbonus eller att min fru inte har mer rätt till barnet än ngn annan ifall jag trillar av minnen) så får de vackert göra det i de avseenden som är positivt för oss också (så som 180 semestergrundande FP-dagar istället för 120 samt högre bidrag).
  • FamilyGay

Du får inte det bidraget automatiskt utan måste skicka in en blankett och begära det men om jag kommer ihåg rätt behöver man bara fylla i just den blanketten inga andra papper.

Vi resonerade som Gaytjej att om vi ska ha nackdelarna av att vara sedda som ensamstående förälder så vill vi även ta fördelarna.

DorAnn skrev 2009-11-23 11:30:59 följande:
  • DorAnn

Har nu varit inne på fk:s hemsida och läst om underhållsstöd. Tydligen kan man inte få ut det retroaktivt, så det är kört för oss nu i alla fall. Men kan ju vara nåt att tänka på för andra att ansöka direkt.

• queenpepsi

Vi bor i Finland där närståendeadoption blev möjligt först i september i år. För oss tog hela processen 1,5 månader! Våra "socialtanter" som skötte ärendet var jättetrevliga och positiva och bad nästan om ursäkt för att de måste fråga oss vissa saker och träffa oss hela tre gånger:)

Svar på tråden Hur lång tid tog er närståendeadoption?