• BejbyBoo

Hur lära att backa ner från säng/soffa/trappsteg??

Jag har läst på många ställen att föräldrar tidigt lärt sina barn att backa ner från soffa/säng/trappa osv och på så vis undvikit många olyckor!
    Jag undrar hur sjutton man ska lära dem det??!!
    Från vårt badrum är det ca 1,5 dm höjdskillnad till rummet utanför och första gångerna vår dotter kröp ut där föll hon så klart rakt på näsan. Jag försökte vända henne och visa hur hon skulle göra, men istället har hon lärt sig att krypa saaaakta och på så vis klara det ändå, utan att backa.
    Men, från soffa och säng är det ju inte så bra att hon bara kryper rakt ut!!

Nu är ju min dotter 10,5 månad, så det kanske rent av är för tidigt??
    Men jag efterlyser hur som helst tips på hur man gör och när?!

• Svar på tråden Hur lära att backa ner från säng/soffa/trappsteg??
  • RosaGris

jag gjorde som så att varje gång hon ville ner å va på väg rakt ut så vände jag på henne, om å om igen , tillslut så började hon backa själv å efter ett tag vart hon jätteduktig på det..

• BejbyBoo
    RosaGris skrev 2009-11-19 21:30:41 följande:
    jag gjorde som så att varje gång hon ville ner å va på väg rakt ut så vände jag på henne, om å om igen , tillslut så började hon backa själv å efter ett tag vart hon jätteduktig på det..
    Men kröp hon inte bara i motsatt riktning då istället??! För vänder jag på dottern så kryper hon åt det håll hon står åt, alternativt så vänder hon om igen åt det håll hon ville. Hur sjutton får man dem att förstå att de ska BACKA?!
    Ungefär hur gammal var hon då?
  • Nannarella

Nej det är inte alls för tidigt! Eller det är väl olika för olika barn, de är mogna att lära sig saker vid olika åldrar men vår son lärde sig det när han var yngre än så. Sen kan man ju inte lita blint på det och tex lämna honom ensam på en hög säng men det är väl kanske självklart.

Vi gjorde precis som du skriver: vänd på henne, säg - baklänges - och visa hur hon ska göra. Gör detta varje gång hon ska ta sig ner från soffa/säng/trappsteg etc så lär hon sig nog snart.

Lycka till!

• BejbyBoo

Nannarella: Tack för ditt svar!
    Jag får väl börja försöka lite mer ihärdigt då!

• Pinje

Jag höll ofta fast i ena armen, inte hårt, bara så han skulle vända sig själv för han ville ju någonstans och sade samtidigt *fötterna först*, ja nästan som ett mantra, funkat jättebra på två barn, ena med downs syndrom! Sonen var säkert inte mer än 10månader när han kunde det!

• Cecese

Det är inte för tidigt. Första, andra och tredje barnet lärde jag/vi genom att vända barnet så att fötterna och rumpan kom först och efter ett tag så lärde dom sig det. Fjärde barnet är 13 månader och han har lärt sig själv det. Fråga mej inte hur för det vet jag inte men helt plötsligt en dag så tog han sig ner från soffan själv med fötterna först. Både maken och jag är lika förvånade att han lärt sig det helt själv.

• lisadragon

Lärde sonen det i samma veva som han började klättra upp i soffa/säng, ca 7.5 månad :S.. Som nån annan så sa jag fötterna först och vände honom eller höll i hans arm så han vände sig, gick väldigt fort att lära honom det. Han kom ju ingenstans om han inte gick med benen först ;).

Svar på tråden Hur lära att backa ner från säng/soffa/trappsteg??