• Jagjagjag

Trehjulig barnvagn?!

Är som sugen på att köpa en barnvagn med trehjul (stora hjul) eftersom de är smidiga att styra.
    Men är tveksam om hur bra det går att köra den i snö, någon som har erfarenheter av de?

Bor nämligen i norradelen där de är snö under lång tid.

• Svar på tråden Trehjulig barnvagn?!
  • ladysoul77

Jag har ingen erfarenhet av trehjulingar själv så du får ta vad jag tycker med en nypa salt.. (-:

Jag skulle inte skaffa en sån, särskilt inte om du bor i snölandskap! Vi har en Bugaboo som är fyrhjulig, men med vridbara framhjul och bara DET är dåligt i Stockholms-snö (som ändå inte stannar kvar) Nä, satsa på en LÄTT vagn med bra, stadiga hjul tycker jag. Dessutom sa vår förra BM att "ni har väl inte köpt en trehjulig barnvagn va? Ni vet väl att det har hänt att de tippar?" Så vi blev avskräckta.

Ett alternativ är att köpa en sån och sedan köpa en billig "vintervagn" på Blocket?

• Fru  Grön

vi har kört med en trehjulig urban jungle, och det finns inget bättre i (måttlig) snö och andra ojämnheter! Eftersom det bara är ett hjul fram är det lätt att välja en enkel väg, och så följer resten av vagnen med lätt. Hjulen är ju stora, så det blir inte wobbligt eller så. Tror att det är tusen gånger jobbigare med en vagn med små hjul, som tex bugaboo.

• FridaSofia

Det jag har hört är att en trehjulig vagn är mycket bättre än en med fyra hjul som är rörliga fram. Vet dom som haft trehjulig vagn i norra norrland å har den tre rejäla hjul där framhjulet går att låsa så har dom sagt att den fungerar i princip lika bra som en Emmaljunga exempelvis. Sen kan den ju vara lite lättare att dras omkull men dom har blivit mycket stabilare.

Urban jungle verkar väldigt praktisk med rejäla hjul men där går inte sittdelen att vända mot en själv utan barnet sitter vänd bort från en så det kan vara värt att fundera på om man är sugen på den.

• messa

Jag bor i Jämtland och har erfarenhet av trehjuliga vagnar och MYCKET snö. Babybroffsens trehjuliga är superbra, även i riktigt djup snö. Teutonias S3 är helt värdelös för den vickar i djupsnö och är mycket svårkörd i jämförelse med babyproffsens. Jag har även haft en fyrhjulig Briovagn och den var bra, men varukorgen blev proppfull av snö när det var tö. Hoppas att du är nöjd med råden och lycka till med vagnköpet!

• Jagjagjag

Hum.. nu blev de svårt hur man ska göra!

Men tack för alla jätte bra råd och åsikter:D

• Funderingar

Vi är jättenöjda med vår Quinny freestyle som är trehjulig. Även i snö .

• Gurkan

Jag hoppas det är okej TS att jag lånar din tråd lite!
    Hur är det att köra trehjuliga (med stora hjul) i lite mer terräng?

• Jess87

se till så att framhjulet går att låsa bara så tror inte jag att de är nå problem.. jag har svängbara hjul i fram som går att låsa, så jag tror inte det är några problem :)

• helene306

Jag köpte en trehjuling, Baby Travel nu (har haft fyra hjul innan) och både en kompis och säljaren tycker trehjulingen funkar utmärkt i snö om man låser framhjulet annars blir det lite knöligare. Säljaren körde vagnen mycket i terräng då de bor intill en skog och det var aldrig några problem. Även kompisen tycker vagnen funkar i terräng, de har varit jättenöjda. En annan fördel är att den är lättare och tar mindre plats i bilen. Fyrhjulingen var otymplig att lyfta och tog upp nästan hela vårt bagageutrymme. Det ska bli spännande att själv få uppleva en trehjuling.
    Jag störde mig grymt med fyra hjul i butiker bla, osmidigt att svänga. Däremot kan jag störa mig på att trehjulingen enbart är framåtvänd. Fyrhjulingen har vändbar sittdel men det är väl en smaksak antar jag.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Ziggystardust

Jag bor i norra norrland och vi har en trehjuling (Babyproffsens egna Babytravel) Den funkar utmärkt i snö men man bör låsa framhjulet. En toppenvagn tycker vi!

• Kinya

En kollega till mig har en trehjulig vagn (Emmaljunga tror jag) men hon rekommenderar det inte eftersom den inte har samma stabilitet som en med fyra (inte hennes iaf). Men den är väldigt smidig att manövrera. Hur den är i snö vet hon inte eftersom hon bara haft den sen i somras.

• Snart 3 barnsmamma

Jag har en Quinny freestyle som funkar super i snö!
    Det som är topp med den är att sittdelen är vändbar! Fullt liggläge mm!
    Köpte min via Tyskland då det är mycket billigare och de har mycket bättre service än babyland här!

• Hanele

Där tror jag nästan du ska ha en med fyra hjul! Finns ju vagnar med fyra hjul som är super lätta att köra:)

• vanilla deej

Kanske är dåligt av mig att skriva eftersom vi inte ens har fått vagnen än, eller bebben för den delen

Vi har beställt en teutonia S3 efter mycket övervägande och bor utanför Sundsvall. Vi har resonerat fram och tillbaka och tycker att en trehjuling passar vår livsstil bäst. Vi är tex inte ute och promenerar i djupsnö idag så om vi kommer få för oss att plumsa ordentligt där det är oplogat kommer vi att ta med bebben i en bärsele istället för att dra med vagnen. Däremot är vi ofta ute o snurrar i affärer och där vill vi ha en vagn som är lättmanövrerad och då tror vi båda att en trehjuling är överlägsen.

Jag tror att det beror helt på hur man vill göra själv. Vill man vara ute i snö och rusk så ska man försöka hitta en vagn som passar för det. Prata med personalen i butiken, vi har iaf haft tur och träffat på personal som är helt otrolig! Vi har fått mycket bra hjälp och det var så vi kom fram till vilken vagn vi ville ha.

Men som sagt, det kanske är dumt av mig att skriva eftersom vi inte ens har testat vagnen, men däremot så har du fått ta del av vårt resonemang.

Svar på tråden Trehjulig barnvagn?!