• Anonym

Äta levaxin utan att ha behov av det?

Jag undrar vad som händer om man tar levaxin utan att man egentligen behöver det? Jag har inte själv fått det utskrivet men kan få det genom en bekant som har fått högre dos, så då kan jag få hennes gamla. Jag har aldrig testat min ämnesomsättning men jag tycker att den är låg och det räcker att jag äter en chokladkaka eller liknande för att jag ska gå upp något kilo, men jag har jättesvårt att gå ner och har provat hur många dieter som helst. Det känns ju rätt frestande att prova levaxin men vet inte om det kan hända något om jag tar det? Det är 150 mikrogram.

• Svar på tråden Äta levaxin utan att ha behov av det?
  • Queenie70

150 mg är en stor dos. Om du inte har problem med sköldkörtel ska du självklart inte ta medicin mot det. Då kan du få det raka motsatsen till problemet. Dvs. samma sak som om du hade en överaktiv sköldkörtel. Du kan bli skakig få hjärtklappning, bli argsint etc etc. Du riskerar att fucka upp din nu normala funktion för alltid. Om du misstänker att du har problem, så får du väl kolla upp det hos en läkare istället. Nu låter det faktiskt som om du avser använda det som nåt bantningsmedel...Pu***!

• Anonym

Livsfarligt!
    Du kan få hjärtarytmier och dö på kuppen.

• Anonym (hypo)

Jag har hört att förr i tiden skrev man ut levaxin som bantningsmedel, men absolut inte nu längre!! Som föregående talare säger så blir du hypo istället!
    Så gör det inte! Det måste finnas nåt annat sätt för dig att gå ner, eller testa din sköldkörtel istället.
    Kan oxå tillägga att det är inte alla "(sjuka)" som går ner fast de äter levaxin heller.

• Anonym

Okej tack för svaren, då vet jag lite mera och det känns ju inte riktigt värt att testa måste jag säga. Jag visste ingenting om levaxin så det var därför jag frågade. Tänkte inte använda det som bantningsmedel, självklart måste man äta bra också, men tänkte att det kanske kunde vara en hjälp på vägen om det höjde ämnesomsättningen lite. Min kompis trodde inte att det skulle vara farligt. Men då vet jag att det kan hända mycket annat än att bara öka ämnesomsättningen.

• Manchester
    Anonym skrev 2009-11-20 00:04:53 följande:
    Okej tack för svaren, då vet jag lite mera och det känns ju inte riktigt värt att testa måste jag säga. Jag visste ingenting om levaxin så det var därför jag frågade. Tänkte inte använda det som bantningsmedel, självklart måste man äta bra också, men tänkte att det kanske kunde vara en hjälp på vägen om det höjde ämnesomsättningen lite. Min kompis trodde inte att det skulle vara farligt. Men då vet jag att det kan hända mycket annat än att bara öka ämnesomsättningen.
    Att du tycker att du går upp i vikt lätt kan tyda på att du har en låg ämnesomsättning, men den behöver ändå inte vara _för_ låg. Om du har en underfunktion i sköldkörteln har du troligen även andra symptom, såsom ständigt frusen, orimligt trött (strax innan jag fick min första diagnos kunde jag sova 12 timmar per dygn och ändå vara dödstrött hela tiden), hård mage, torr hud, depression, koncentrationssvårigheter, svårt att bli gravid mm. Alla har inte vart och ett av symptomen, men om du _bara_ har svårt att gå ned i vikt så är det nog inte Hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon).

Jag har en sköldkörtel som inte riktigt kan bestämma sig. Jag har alltid ganska låg ämnesomsättning, men inte alltid så låg att jag behöver Levaxin. När sköldkörteln funkar bättre, och jag därför ska avbryta medicineringen, känner jag av det väldigt tydligt och det är klart obehagligt. Jag blir rastlös, får hjärtklappning och känner av en särskild oro hela tiden, blir lättretlig. Hittills har det alltid visat sig att jag haft rätt när jag känt så. Tester hos läkare har visat att jag ska sluta med medicinen. Sedan är det bara att vänta på den förlamande tröttheten igen. När den kommer är det dags att testa igen och vanligen får jag då återgå till medicinen.

Om du äter Levaxin utan att behöva det kommer du att må som jag gör varje gång min sköldkörtel börjar funka bättre igen. Det är inte något att eftersträva. Min läkare har dessutom sagt att det kan leda till att flera inre organ tar skada om man inte genast upphör med medicineringen.
  • AnnelieTyresö

Varför går du inte å testar din ämnesomsättning?

• Anonym
    Manchester skrev 2009-11-20 00:32:40 följande:
    Att du tycker att du går upp i vikt lätt kan tyda på att du har en låg ämnesomsättning, men den behöver ändå inte vara _för_ låg. Om du har en underfunktion i sköldkörteln har du troligen även andra symptom, såsom ständigt frusen, orimligt trött (strax innan jag fick min första diagnos kunde jag sova 12 timmar per dygn och ändå vara dödstrött hela tiden), hård mage, torr hud, depression, koncentrationssvårigheter, svårt att bli gravid mm. Alla har inte vart och ett av symptomen, men om du _bara_ har svårt att gå ned i vikt så är det nog inte Hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon).Jag har en sköldkörtel som inte riktigt kan bestämma sig. Jag har alltid ganska låg ämnesomsättning, men inte alltid så låg att jag behöver Levaxin. När sköldkörteln funkar bättre, och jag därför ska avbryta medicineringen, känner jag av det väldigt tydligt och det är klart obehagligt. Jag blir rastlös, får hjärtklappning och känner av en särskild oro hela tiden, blir lättretlig. Hittills har det alltid visat sig att jag haft rätt när jag känt så. Tester hos läkare har visat att jag ska sluta med medicinen. Sedan är det bara att vänta på den förlamande tröttheten igen. När den kommer är det dags att testa igen och vanligen får jag då återgå till medicinen.Om du äter Levaxin utan att behöva det kommer du att må som jag gör varje gång min sköldkörtel börjar funka bättre igen. Det är inte något att eftersträva. Min läkare har dessutom sagt att det kan leda till att flera inre organ tar skada om man inte genast upphör med medicineringen.
    Men oj, jag ska nog gå och testa mig ändå. Mycket stämde på mig av det du skrev, det har kommit efter min senaste graviditet och det är efter det det har varit så svårt att gå ner också. Jag är jämt trött och har även blivit väldigt frusen, från att ha varit tvärtom. Samma med huden, har aldrig varit ett dugg torr men nu är jag jättetorr. Hård mage har jag alltid haft. Har blivit väldigt virrig med och har ofta ont i huvudet, men det kanske inte är några symptom? Och mår lite småilla titt som tätt. Men är det vårdcentralen man kollar på? Vad säger man när man ringer? Jag gillar inte att gå till läkare egentligen. Vad händer om man skulle ha underfunktion och inte gör något åt det?
  • Anonym (hypo)

Det är ganska vanligt att man får det efter en förlossning.
    Du ringer bara till vårdcentralen och säger att du vill ta ett blodprov för att kolla sköldkörteln.

• Anonym

Anonym (hypo) skrev 2009-11-20 00:41:31 följande:

Det är ganska vanligt att man får det efter en förlossning.Du ringer bara till vårdcentralen och säger att du vill ta ett blodprov för att kolla sköldkörteln.
    Är det? Men hur kommer det sig? Haha vilken vändning tråden fick nu då. Ska ringa vårdcentralen nästa vecka då, för imorgon hinner jag inte. Kan ju vara skönt om man slipper må såhär. Om inte annat kanske dom hittar något annat det kan vara.
  • Anonym (hypo)

Tror förresten att man kan få det redan vid graviditeten.(fast narurligtvis annars oxå) Vet inte varför....
    För en del försvinner detta medan andra måste medicinera livet ut.
    Jag har hört att man nu kollar sköldkörteln på rutin hos bm, när man är gravid.
    Jag kan tycka att det är en ganska jobbig sjukdom!

• Anonym

Anonym (hypo) skrev 2009-11-20 00:51:14 följande:

Tror förresten att man kan få det redan vid graviditeten.(fast narurligtvis annars oxå) Vet inte varför....För en del försvinner detta medan andra måste medicinera livet ut.Jag har hört att man nu kollar sköldkörteln på rutin hos bm, när man är gravid.Jag kan tycka att det är en ganska jobbig sjukdom!
    Usch, har du det alltså? Jag tror inte jag kollade det under någon graviditet och jag har 2 barn. Kollade bara järn och blodsocker. Alltså jag har alltid haft svårt för att gå ner i vikt men ändå inte varit direkt överviktig, men nu efter sista barnet sitter kilona som berg. Fast det kanske är åldern också, vad vet jag. Men testa kan man ju alltid.
  • AnnelieTyresö

Ja det är väldigt vanligt att han mår det som gravid, sån omställning i kroppen, å det är ju hormoner det med.

• Anonym
    AnnelieTyresö skrev 2009-11-20 00:57:32 följande:
    Ja det är väldigt vanligt att han mår det som gravid, sån omställning i kroppen, å det är ju hormoner det med.
    Jaså det visste jag inte heller. Då måste jag kolla. Även om det inte skulle vara det så har jag ju gjort vad jag har kunnat iaf.

Tack alla ni för svar!
  • AnnelieTyresö

Många symtom stämmer in på brist på B12 tex oxå, men det testar de nog för samtidigt.

• Anonym
    AnnelieTyresö skrev 2009-11-20 01:18:39 följande:
    Många symtom stämmer in på brist på B12 tex oxå, men det testar de nog för samtidigt.
    Okej vad bra, huvudsaken dom hittar felet, om det nu är något fel. Jag får väl säga hur jag mår så vet väl dom vad man ska ta för tester.
  • Anonym (hypo)

Jag fick nog antagligen det när jag blev gravid första gången. Trodde inte att jag hade det, men min mamma tyckte att jag skulle gå och ta ett prov eftersom vi har det i släkten. Då var mitt barn fem månader.
    Tyvärr blev jag dumförklard av läkaren, då han kunde "se" att jag inte led av underproduktion av sköldkörteln. Men jag fick iaf ta ett prov som visade att jag hade det, så det gäller att stå på sig.
    Vid andra graviditeten visste jag ju och hade en kanonbra läkare.

• noldon

Hej jag har hypoterios sen födsel och rekommenderar dig itne att använda levaxin som bantingspreparat. Eller jag rekkomenderar att inte använda nån receptbelagd medicin överhuvvudtaget som bantningskurer. Om du tycker att gå upp 1 kilo för att du trycker i dig massa sötsaker är jobbigt ja bästa vore ju att du skiter i att trycka i dig massa sötsaker.. Samt ge fan i att kolla vågen hela tiden det har ingen som helst betydelse vad du väger utan snarare förhållandet på vikten till din längd samt kroppsfettsprocent.

ät vanlig husmanskost, ge fan i sötsakerna samt träna. enda garanterade sättet att gå ner i vikt. gör av med mer kalorier än du stoppar i dig.

Men vill du medicinera bort fettet har jag hört att amfetamin och kokain är en väl beprövad metod. Bieffekter är eventuell död, samt beroendeframkallande.     

• Anonym (ssk)
    Queenie70 skrev 2009-11-19 23:27:25 följande:
    150 mg är en stor dos. Om du inte har problem med sköldkörtel ska du självklart inte ta medicin mot det. Då kan du få det raka motsatsen till problemet. Dvs. samma sak som om du hade en överaktiv sköldkörtel. Du kan bli skakig få hjärtklappning, bli argsint etc etc. Du riskerar att fucka upp din nu normala funktion för alltid. Om du misstänker att du har problem, så får du väl kolla upp det hos en läkare istället. Nu låter det faktiskt som om du avser använda det som nåt bantningsmedel...Pu***!

Fast nu var det ju inte mg (miligram) utan mcg (MIKROGRAM) ts fått tag på...

Men nej, TS man ska ALDRIG ta någon annans medicin!
Svar på tråden Äta levaxin utan att ha behov av det?