Anonym skrev 2009-11-20 00:04:53 följande:
Okej tack för svaren, då vet jag lite mera och det känns ju inte riktigt värt att testa måste jag säga. Jag visste ingenting om levaxin så det var därför jag frågade. Tänkte inte använda det som bantningsmedel, självklart måste man äta bra också, men tänkte att det kanske kunde vara en hjälp på vägen om det höjde ämnesomsättningen lite. Min kompis trodde inte att det skulle vara farligt. Men då vet jag att det kan hända mycket annat än att bara öka ämnesomsättningen.
Att du tycker att du går upp i vikt lätt kan tyda på att du har en låg ämnesomsättning, men den behöver ändå inte vara _för_ låg. Om du har en underfunktion i sköldkörteln har du troligen även andra symptom, såsom ständigt frusen, orimligt trött (strax innan jag fick min första diagnos kunde jag sova 12 timmar per dygn och ändå vara dödstrött hela tiden), hård mage, torr hud, depression, koncentrationssvårigheter, svårt att bli gravid mm. Alla har inte vart och ett av symptomen, men om du _bara_ har svårt att gå ned i vikt så är det nog inte Hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon).
Jag har en sköldkörtel som inte riktigt kan bestämma sig. Jag har alltid ganska låg ämnesomsättning, men inte alltid så låg att jag behöver Levaxin. När sköldkörteln funkar bättre, och jag därför ska avbryta medicineringen, känner jag av det väldigt tydligt och det är klart obehagligt. Jag blir rastlös, får hjärtklappning och känner av en särskild oro hela tiden, blir lättretlig. Hittills har det alltid visat sig att jag haft rätt när jag känt så. Tester hos läkare har visat att jag ska sluta med medicinen. Sedan är det bara att vänta på den förlamande tröttheten igen. När den kommer är det dags att testa igen och vanligen får jag då återgå till medicinen.
Om du äter Levaxin utan att behöva det kommer du att må som jag gör varje gång min sköldkörtel börjar funka bättre igen. Det är inte något att eftersträva. Min läkare har dessutom sagt att det kan leda till att flera inre organ tar skada om man inte genast upphör med medicineringen.