• Längtanefterdig

Goda tips på mat/smårätter att ta med på knytkalas?

Jag efterlyser goda tips på matig mat eller/och smårätter som man kan ta med på knytkalas.

Recept tas gärna emot :) Kanske har ni någon hänvisning till receptet på nätet med bild? Osv.

• Svar på tråden Goda tips på mat/smårätter att ta med på knytkalas?
  • Dilong

Små grillspett med kycklinglever eller kycklingnjure, eller med färs kryddad med vitlök och spiskummin. Fungerar kallt eller varmt, gärna med en kryddig yoghurtsås eller tomatsås till.

Kycklingben eller lår. Kallt eller varmt.

Crepes, fyll med valfritt. Ätes varmt.

Blanda ägg med spenat och kryddor, tex färskt timjan. Servera i fyrkanter 5x5 cm, perfekt kallt (omelette)

• vivianne

Supergoda tunnbrödsrullar med lax:

- Smaksatt creme fraiche paprika och chili
    - Kallrökt lax
    - Tunnbröd

Hacka laxen och blanda med creme fraichen.
    Bred röran tunt på tunnbröd.
    Rulla till rullar från långsidan.
    Lägg i plastfolie i kylen minst en halvtimme.
    Skär i 1½-2 cm breda skivor och sätt på högkant på ett fat. Klart!

Alltid en given succé, superenkelt att göra med få ingredienser och lätt att ta med sig (då tar men med sig de inplastade rullarna och skär och lägger på fat "på plats".

• LillaZ

Smördegspiroger är riktigt gott och mättande. Men det måste vara Eldorados smördeg (ett gult paket om jag inte missminner mig). Dom är tunnare än annan smördeg och har lite annan smak. Man kan fylla dom med lite allt möjligt, vika ihop, göra små lufthål och stoppa in i ugnen. Jag älskar dom med bara ost. Mums!

• Pinje

Pizzabullar. Perfekta till picnic om man har ont om tid. Köp färdigt pizzakit, gör småbullar i pappersformar. Tomatsås, rökt kalkon och västerbottensost. Mums. Då ja gjort de en par gånger är det faktiskt 15min från start till färdiga bullar!

Svar på tråden Goda tips på mat/smårätter att ta med på knytkalas?