• Anonym

Undrar om man kan få ut på försäkring tanläkarkostnad för en skada på tanden?...

Jag har fått en emalj skada på tanden som jag kanske inte har råd att åtgärda...vet inte vad det kan kosta... fick den när jag provad nya tanborstar som något bolag skickade till mig. *suck*

Vet ju inte helt säkert om det beror på tandborstarna eller om min tand var på väg att bli så här skadad ändå...den har blivit brun längst upp vid roten...käns som en inbucknad där med och det måste åtgärdas nu...

Tror ni det täcker min hemförsäkring ...så jag kan få hjälp därifrån?
    Har ingen aning om sånt här vad man har rätt till och så...

Har en tandläkartid nästa vecka...men kanske måsta avboka den pga. att jag inte vet om jag har råd att betala en tandläkar räkning nu så här nära jul.

Kanske någon vet bättre än mig...om jag ska slå bort tanken menade ja....att kanske får någon hjälp från försäkringsbolaget. (folksam)

Kanske någon här har erfarenhet och kunskap om sådant här...

Jätte tacksam för svar...

• Svar på tråden Undrar om man kan få ut på försäkring tanläkarkostnad för en skada på tanden?...
  • Anonym

HEMförsäkring täcker hemmet.
    Du ska ha en PERSON eller OLYCKSFALLs försäkring för att det ska gälla din kropp så vida du itne blivit utsatt för ett brott.

• Menhir

Det låter som en klassisk tandborstskada. Det är inte så mycket att göra åt, mer än att fylla ut den delen av tanden som du "borstat bort" så den inte blir mer skadad (du kommer att nöta bort fyllningen och behöver fylla på den med jämna mellanrum men skadar inte tanden mer). Om skadan är grund gör man ofta inget alls.

Det är ingen skada som kommer så plötsligt, först har du "borstat bort" tandköttet och sedan lite av rotytaan - som är mjukare och därför mer känslif än emaljen.

I fortsättningen: använd bara mjuk eller extramjuk tandborste och ACTA tandkräm som är lågslipande så riskerar inte fler tänder att skadas.

Ersättning från din egen försäkring kan jag inte föreställa mig att du får, möjligen kan företaget som goodwill betala dig.

Tandborstskador är mycket vanliga och såvida skadan inte är mycket djup och isar kraftigt kan du lugnt vänta till efter jul.

Hälsningar

Menhir, leg tandläkare

• Anonym

Tack så jätte mycket för era svar...

Menhir skrev 2009-11-20 08:36:59 följande:
    Det låter som en klassisk tandborstskada. Det är inte så mycket att göra åt, mer än att fylla ut den delen av tanden som du "borstat bort" så den inte blir mer skadad (du kommer att nöta bort fyllningen och behöver fylla på den med jämna mellanrum men skadar inte tanden mer). Om skadan är grund gör man ofta inget alls.Det är ingen skada som kommer så plötsligt, först har du "borstat bort" tandköttet och sedan lite av rotytaan - som är mjukare och därför mer känslif än emaljen.I fortsättningen: använd bara mjuk eller extramjuk tandborste och ACTA tandkräm som är lågslipande så riskerar inte fler tänder att skadas.Ersättning från din egen försäkring kan jag inte föreställa mig att du får, möjligen kan företaget som goodwill betala dig.Tandborstskador är mycket vanliga och såvida skadan inte är mycket djup och isar kraftigt kan du lugnt vänta till efter jul.HälsningarMenhir, leg tandläkare
    Undrar hur mycket jag kan få betala för att få tanden hel igen om det är väldigt dyrt och svårt att få till det bra igen?...ser så otrevligt ut när den ser brun ut längst upp ,är  ena vampyr tanden dom där som är längst i fram så jag vill få det lagat så fort som möjligt så jag kan le igen när jag träffar folk.
    Har alltid varit noga med mina tänder...för noga tydligen då jag fått den här skadan + dåliga tandborstar...köper bara extra mjuka tandborstar nu...men det har jag gjort länge...dom jag fick från borsta med...men dom var inte bra för mig. (varnig för det företaget med!!, gick inte att ta sig ur meddlem skapet dom fortsatte skicka tandborstar till mig som jag blev tvungen att betala men inte kunnat använda  tycker det  var för krångligt att skicka tillbaka och svårt nå dom... *suck* (hade avslutat medlemskapet)
  • Anonym (sparv)

Det finns knappt några privata försäkringar som täcker tandborstskador hos vuxna som inte är tydliga olycksfall (plötsligt, utifrån kommande, oförutsett)...

• Anonym (hm)

det är inte ett hål då???
    du kan väl höra med din tandläkare om du kan få dela upp bet då?

• Anonym

Akuta tansvårdskostnader täcks av en olycksfallsförsäkring, men detta verkar inte vara en akut skada.

Svar på tråden Undrar om man kan få ut på försäkring tanläkarkostnad för en skada på tanden?...