• Hanna73

Vantar för vanthatande 1,5-åring?

Jag har en 1,5-åring som drar av sig vantar så fort man satt på dem.

Har någon något tips på vantar som är riktigt svåra att ta av för ett barn?

• Svar på tråden Vantar för vanthatande 1,5-åring?
  • sarap1978

Hej
    Har tyvärr inget svar på bra vantar, vi hade samma bekymmer för ett år sen, samma ålder. Det tog hela säsongen innan hon gick med på vantar och då skulle hon ha dom på hela tiden..haha. Vi köpte vantar och slog in i paket, gjorde stora saker av att få presenter, köpte olika typer av vantar, lekte med vantarna inne och visade mormor och morfar och försökte få henne intresserad och att bli lite mallig och allt vi kunde men det gick inte. I mars började hon ha vantar.... I år är det inga problem, nu har vi fingervantar i roliga färger som hon älskar.
    Jag säger bara Lycka till, Man önskar ju inte att ungarna ska frysa! Jag vet.
    /S

• Stårschan

...men samtidigt är det väl inte hela världen om vantarna åker av om de bara är ute och åker vagn t.ex. I en vagn kan man ju alltid dra upp filten lite längre. Det kan ju vara så att barnet är för varmt klädd och vill dra av det enda han/hon lyckas få av sig...

Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • Hanna73

I vagnen kan man givetvis dra upp filten eller åkpåsen, men han är ute och leker ca 3 timme varje morgon på dagis. Dessutom älskar han vattenpölar och stuprännor med vatten, så händerna blir både kalla och blöta.

Just nu är det ju relativt varmt, men när det var 2-3 grader och regn blev han rejält kall om tassarna.

Det där med att leka med vantar låter som en bra ide. Vi kan kanske mobilisera hela familjen vid jul, och ge alla vantar i present ;)
    De som har bra vantar kan ju stoppa dem i paket tillfälligt för den goda sakens skull.

Vore dock fortfarande bra med några vantar som faktiskt sitter på om man drar över overallen ordentligt och som är svåra att dra av.

• Abrakadabra

Kanske skulle det gå att förlänga muddarna på vantarna? T.ex. genom att sy på avklippta strumpskaft. Om du gör så att de räcker upp till armbågen och sedan drar jackan ovanpå så borde det bli svårt att ta av sig dem

En tanke som slår sig är att hon kanske tycker att det är obehagligt när vantarna blir blöta ? att det helt enkelt är skönare att vara barhänt när hon plaskar i pölarna o.s.v. I så fall kan du kanske testa med galonhandskar ovanpå de andra? Eller så är det den förlorade finmotoriken som stör, i så fall blir det förstås bara värre med galonhandskar ovanpå ...

• Kissekatt

Vantar ja....den som uppfann ett par vattentäta, tunna men samtidigt varma vantar till barn skulle göra sig en förmögenhet!

• Hanna73

Vi har aldrig kommit så långt som att få honom att behålla vantarna på mer än någon minut, så han har aldrig hunnit plaska med vantar på.

Ska kanske testa med tunna galonvantar med långa skaft.

Fleeceröja med tryckknappar högt upp på armarna+ lång mudd med tryckknappar på vantarna kanske vore en lösning. Kanske en affärside?

Någon som skulle vara intresserad av att köpa ett sådant "avtagssäkrert" sett ;)

• Anne69

Det finns nog inga så små barn som gillar vantar.....så det är verkligen ett problem som de flesta av oss känner igen. Mitt bästa tips är att ha långa vantar som man sätter på innan man sätter på jackan/overallen. Då är de nämligen inte så lätta att lirka av. Så här har vi lyckats "lura" vår 1½ åring......men storasyster var inte lika lättlurad, så det funkar inte på alla barn.

Sen finns det också en sorts småbarnsvantar som är riktigt varma från både Hestra o Lindeberg som jag gillar. De har dragkedja som gör att de är lätta att öppna o ta på men är ändå rätt svåra att ta av. Så det är mitt tips när det sen blir lite kallare.

• BigMama08
    Kissekatt skrev 2009-11-20 08:39:26 följande:
    Vantar ja....den som uppfann ett par vattentäta, tunna men samtidigt varma vantar till barn skulle göra sig en förmögenhet!
    Det har jag också tänkt på .

Smidiga som tunna tumvantar men vattentäta och värmande
  • BigMama08

Prova de som har rem runt vristen att dra åt. De funkar tycker jag.

Hatar han alla vantar lika mycket? Min lille grabb har mer och mer börjar acceptera tunna tumvantar. De med ull i värmer även om de blir lite blöta. Sådana har vi kört mycket i höst även när det varit kallt.

• Kajak

TS

låt barnet vara utan vantar tills barnet klagar över kylan i händerna.

Det gjorde vi alltid.
    Så till sist fattade barnet varför man ska ha vantarna när man är ute o lekte.

Så det gick bra...

lycka till!

• blommanigbg

Jag köpte ett par roliga och gulliga vantar till min son med nallar på. Nallen hade liksom ett lite utstående virkat huvud. Han älskade de här vantarna. Och de åkte inte av. Vi brukade prata om de här nallarna. Alla andra åkte snabbt av. Så det kanske vore en ide att försöka hitta lite speciella och roliga vantar?

• Maisie

Fleecefodrade galonvantar som man tar på innan man tar på jackan/overallen. Så smidiga att barnen fortfarande kan använda händerna men samtidigtrelativt varma.Att de tål lek i vantenpölar är ytterligare ett plus. De har fungerat på alla våra små på förskolan.

• sarsparis

Vi hadet det också så, han fick vara utan vantar tills han förmodlingen frös så att han bad om att få dom på sig. De dör ju inte av att vara vantlös ;) vi har haft olika varianter av vantar, och den allra bästa är en hestra variant som är mycket mjukare och följsammare än både lindex, PoP, didriksson mm. Finns bla på intersport.

• Tygtiiger

Vår son vägrade tumvantar tills han fick prova hestras bebisvantar, som är varma och mjuka - han var så kall så att han grät, men han vägrade ändå vantar. Han gillade inte känslan, men när han äntligen fick ett par mjuka och sköna så gick det.

Svar på tråden Vantar för vanthatande 1,5-åring?