• fenomena83

har bara en massa nöt-grytbitar hemma, vad göra med dom????

pengarna e typ slut å kylskåpet å frysen gapar tomma förutom ett kilo grytbitar på nöt.
    har iiiiingen idé om vad jag ska fixa till mat i kväll, så om nån har ett recept på en gooood och krämig (har creme fraiche oxå) gryta till ris så vore det ju trevligt...
    gärna lite (eller mycket) spicy å hett..

har lite grönsaker å vitlök å grejer också...

snälla snälla inspiration pliz...

• Svar på tråden har bara en massa nöt-grytbitar hemma, vad göra med dom????
  • wellah

mixa ihop det du skrev att du har... slurp... smaka dig fram.... får man komma å äta? köttgryta är det bästa jag vet :P

• novembere

stek köttet i en djup stekpanna tillsammans med krossad vitlök, häll på lite mer än en dl vatten när köttet nästan stekt färdigt, låt puttra ett tag och krydda efter smak :) häll på matgrädde eller creme fraiche och ha i några skvättar soja om du har, tabasco brukar jag ha i, gubben gillar starkt :)

brukar exprimentera lite, hatar att laga efter recept ;) lycka till.
    kram

• fenomena83

mmm vad mumsigt det låter...

hur gör man kalopps??
    tar inte det hundra år?
    annars e det ju rätt gott... men tråkigt.

• Petra i Kattland

En gryta med paprika och lök kanske? Komplettera med kryddor du tycker om...

• snuttan2

Kallops tråkigt??? hmmm, beror på vad du har i....
    gör ioförsig endast kallops på älg men funkar säker lika dant på nöt är ju lika kött.
    jag brukar först steka det o sen lägga i en gryta, slå på vatten i stekpannan o låt sjuda upp.
    Lägg i svartpepparkorn, salta, lagerblad på köttet o stö över ca 5 msk mjöl. slå över stekshyn o låt puttra under lock ca en timma.
    skiva lite grönsaker, går bra med vad man har hemma, brukar ha i färska morötter, purjolök, ärtor o låt puttra ytterligare en timma. Kan hända att du får slå på mer vatten under tiden.
    kan ju använda creme fraichen i oxå för att få såsen lite krämigare.
    man tager vad man haver.....
    Lycka till!!!!

• Summerlovin

Ahh, stek köttet, häll på kokosmjölk, krydda med röd curry pasta, soya och vitlök.

• Trynträ

Låt köttet koka i 2 timmar och ha i lite rotfrukter sista halvtimmen så kan du få till en smaskig gryta. Köttet blir supermört och gott när det får puttra så länge. Burgundisk köttgryta är bland det bästa jag vet.

• Trynträ

Dessutom sköter sig gryta i princip själv så man behöver inte stå och passa den om man har ett lågt gradtal på plattan så det inte kokar över. Det ska bara småputtra.

Svar på tråden har bara en massa nöt-grytbitar hemma, vad göra med dom????