• Anonym

Skalfasader, ser det någonsin naturligt ut?

Jag är sugen på att fixa sneda tänder med skalfasader men är rädd att det inte ser naturligt ut. Går det få det att se naturligt ut eller ser det alltid ut som tex Taylor Swift:

images.askmen.com/photos/taylor-swift/64963.jpg

• Svar på tråden Skalfasader, ser det någonsin naturligt ut?
  • Menhir

googla på skalfasader så får du se massor av bilder!

En bra tandläkare och tandtekniker kan göra skalfasader som ser helt naturliga ut dvs med snusfläckar också om man så vill. De flesta vill dock ha jättevita tänder, helst vitare än en tonårings! Det ser inte vidare naturligt ut och är inget man är stolt över som tandläkare, i stort sett alltid vill jag göra proteser, kronor eller skalfasader "gulare" än vad patienten vill just för att det ska se naturligt ut. Men det är ju inte jag som ska gå runt med tänderna sedan så jag måste ju anpassa mig till vad patienten vill ha.

Men färgen A1 (tonårsfärg) på en 50-årig kvinna skriker löständer...

Menhir, leg tandläkare

• Anonym

OOh, en tandläkare som svarat! Tack! Dock är det inte färgen jag tycker ser onaturlig ut utan storleken. Det syns liksom verkligen att de inte är äkta. Ska googla lite efter bilder. tack igen!

• Menhir
    Anonym skrev 2009-11-22 16:41:48 följande:
    OOh, en tandläkare som svarat! Tack! Dock är det inte färgen jag tycker ser onaturlig ut utan storleken. Det syns liksom verkligen att de inte är äkta. Ska googla lite efter bilder. tack igen!
    Storleken följer dina egna tänder, man borrar försiktigt bort lite av tänderna och ersätter det med fasaden. Vill man kan man passa på och göra tänderna bredare (om man tex har en lite glugg) men det är absolut inget måste.

I normalfallet ser tänderna ut som tidigare i storlek men jämnare och ofta ljusare (men jag har gjort några där tex bara ena framtanden är fasad och då har den förståss matchat granntanden, tex gjorde tandteknikern "fusksprickor" så fasaden inte skull se för snygg ut)
  • Anonym

Ojhjälp, borrar man!!? har nog inte tänkt igenom det här ordentligt. Gör det svinont att göra alltså?? Om tanden som fasaden ska på är sned så måste man väl borra bort massor??? Vet inte riktigt hur jag ahde tänkt mig att det skulle gå till men trodde inte det skulle göra ont...

• march

Håller med tandläkaren ovan det ser oftast onaturligt ut pga av fel färgval.

Mvh: tandsköterskan

• Menhir
    Anonym skrev 2009-11-26 19:26:19 följande:
    Ojhjälp, borrar man!!? har nog inte tänkt igenom det här ordentligt. Gör det svinont att göra alltså?? Om tanden som fasaden ska på är sned så måste man väl borra bort massor??? Vet inte riktigt hur jag ahde tänkt mig att det skulle gå till men trodde inte det skulle göra ont...
    ja, annars blir det ju klumpigt som en lösnagel! Det är itne så mycket man behöver borra bort, gamla fyllningar och så motsvarande tjockleken på fasaden. De kan ofta göras mycket tunna men lite måste man allt ta bort för att det inte ska se klumpigt ut.
Svar på tråden Skalfasader, ser det någonsin naturligt ut?