• Sofia 81

Vad "kostar" en nyfödd?

Sitter här och försöker planera det ekonomiska inför vår bebis ankomst och känner att jag inte har någon större koll på vad bebisen kostar första månaderna? Nu kan ju priserna variera från olika delar av landet/olika affärer och det är förstås olika beroende på hur mycket man väljer att köpa till den lill*. Men ni som vet, hur mycket på ett ungefär betalar ni i för ert spädbarn per månad? Alltså, ungefärlig snittkostnad per månad för blöjor (och andra blöjbytstillbehör), försäkring mm?

• Svar på tråden Vad "kostar" en nyfödd?
  • ninnione

om man bortser från basutrustning som vagn, skötbord mm som kan variera enormt vad man betalar o vad man väljer att faktiskt köpa så:

blöjor: för vår del var det nog 300 kr (hade en liten bajsmaskin...:P)
    Försäkring: ca 100 kr
    Salvor: ca 50 kr
    kläder: varierar enormt beroende på om du kan låna, köpa begagnat eller får mycket. vi köpte nytt för kanske 300 i månaden då vi inte fick lr lånade något o ville köpa nytt.
    Jag ammade så där sparade jag in en hel del då ersättning är relativt dyrt.

så för vår del så runt 800 kr i månaden.

men vill du spara in miljö o pengar så satsa på tygblöjor, kostar mer i inköp men sen har du dem länge. ett barn kan kosta jättemycket på en månad eller knappt något alls. det är du som bestämmer vad du vill lägga pengar på.

• Sofia 81

Tack :) Är bara bra att få ett litet hum om vad det kostar och hur mycket som går åt! Det är just det med blöjor som jag har så svårt att uppskatta.

En fråga till, de vaccin som barnet får i början, är alla dom gratis?

• ninnione

jag har aldrig betalat något för några vaccin så de tror jag nog att de ska vara. förstår att de kan vara svårt att uppskatta blöjåtgången när de är första barnet. men de är helt beroende på, vi hade som sagt en liten bajsmaskin som gjorde upptill 15 lass per dag o då går de ju såklart åt mycket mer blöjor.

• Sofia 81

Hehe...vi får helt enkelt se om det kommer ut en bajsmaskin eller ej :D

Tack igen för svaren!

• sarsparis

Det är billigt den första tiden om man bortser från vagn, skötbord och dyligt, är mest blöjor och kläder som kostar. Sen kanske man inte kan/vill amma, och då kostar ju ersättning och flaskor mycket, det var nog den största utgiften för oss de första månaderna. jag vet att jag knappt tog ut föräldra penning 3 första månaderna då jag inte tyckte att det behövdes mer pengar och istället kunder spara dagar.

All vaccinering som ingår i vaccinationsprogrammet är gratid på bvc. Sen kanske det finna andra vaccin ni vill ha och då får ni betala själva. Men det allra viktigaste får man av bvc.

• BlommyNess12

Ett spädbarn kostar första månaderna bara blöjor. Ca 100 kr i veckan.
    Och om man inte fått kläder (vilket man brukar få så det räcker för tre månader) så kostar det väl ca 2-500 kr i månaden med nya bebiskläder.

Nåt annat köptes inte till min son iallafall förrän han var runt 5 månader kanske. Använda fuktiga handdukar eller handfatet när han hade bajsat.

• BlommyNess12
    Rosenbarn skrev 2009-11-30 08:28:06 följande:
    De är heåpatit B som kostar som allt fler bvc rekomdenderar...runt 150 kr
    va?
  • mama86
    fick aldrig frågan om vi ville ha det eller att man ens skulle ta det
  • Lind a

Blöjor låter som att all betalar olika, jag skulle säga 100 kr i veckan. Här kostar ett paket ca 95 kronor. Jag gör av med ett i veckan iaf, men många byter säkert blöjor sällan om man jämför med oss

Kläder kan man ju köpa begagnat, på rea eller bara det nödvändigaste. Men i början är det billigt iaf, blir värre när de ska ha skor och rejäla ytterkläder. Men iaf 500 kr i månaden lägger vi och på 3 åringen ca 1000-1500 kr i månaden i snitt om man räknar med alla ytter kläder osv...

Sen ska man ju alltid räkna med ersättning om amningen inte skulle funka. Mediciner om barnet blir sjukt osv. Min minsting åt tre penicillinkurer tex första månaderna och fick eksem som vi fick köpa salvor och annat emot...

• BlommyNess12
    Har aldrig hört om, det behöver man ju bara ta om man ska utomlands?
    Det tillhör ju inte bvc vaccinationsprogram, om det var nödvändigt för barn i sverige så skulle det tillhöra vaccinationsprogrammet.
  • stora lilla J

Jag har kört tygblöjor till alla barnen, en startkostnad på runt 3000kr men sen inga blöjkostnader.

Spjälsäng har vi heller inte köpt, alla barnen har sovit i stora sängen när de varit små. Ammar man är maten gratis äldsta fick ersättning, jag har för mig att det blev nästan 500kr/ mån.

Försäkring hade jag i Trygghansa, betalade först efter 6 mån ålder, då typ 100kr/ mån. Vi skaffade en begagnad kombivagn som vi klädde om, den har hållit för alla barn och behov, och kostade ett par hundra.

En sjal investerade vi i för 1000kr, en begagnad babybjörn babysitter för ett par hundra och ett ekologiskt fårskinn. Och så kläder förstås, men eftersom jag syr själv är det svårt att räkna på... Men det är nog allt! Små barn kostar väldigt lite, men mer och mer ju äldre de blir

• mama86

vi fick två väskor på bb med massa skoj i. några kläder rabattkuponger på bla kappahloch lindex och massor av blöjkuponger så blöjorna första tiden fick man ganska billigt, det var först när dom gick upp en strlk tycker jag som det kostade mer. vi fick även babytandboste salva.

• Sofia 81

Tusen tack för alla svar! Verkar variera lite på blöjorna låter det som. Men bra att veta på ett ungefär varje fall.

• Rosenbarn
    BlommyNess12 skrev 2009-11-30 08:40:10 följande:
    Har aldrig hört om, det behöver man ju bara ta om man ska utomlands?Det tillhör ju inte bvc vaccinationsprogram, om det var nödvändigt för barn i sverige så skulle det tillhöra vaccinationsprogrammet.
    nej de tillhör inte vaccionations programet. men allt flera bvc rekomnderar att man tar de. tror de kan bero på att allt fler reser samt väldigt många av utlänsk härkomst på dagis
Svar på tråden Vad "kostar" en nyfödd?