• Stuffa71

Hur länge blöder man efter att ha tagit Cytotec vid MA?

Igår tog jag Cytotec för att provocera fram missfall, eftersom det visade sig att jag har haft en ofostrig graviditet.
    C:a 4 timmar efter jag tagit tabletterna kom blödningen igång, och smärtan likaså. Jag blödde väldigt mycket, men klarade av smärtan med Alvedon och Ipren.

Men idag blöder jag mycket mindre! Och jag har inte ont längre heller. Det är lite blod som kommer fortfarande, men mer som i slutet av en mens.

Jag har läst att ibland kan det komma i omgångar, att blödningarna avtar lite för att sen komma tillbaka.
    Någon som har haft det så?

• Svar på tråden Hur länge blöder man efter att ha tagit Cytotec vid MA?
  • Elilia

För mig varade blödningen ganska länge. Jag småblödde varje dag i ca 3-4 veckor har jag för mig. Men det är så olika, vissa har jag hört blöder bara några dagar. Så det är nog bara att vänta och se.

• Bebben 09

Blödde i 3-4 dagar. Fick inga blödningar igen innan mensen dök upp efter 2 månader. Sedan tog det 2 månader, så blev jag gravid igen.

• Stuffa71

Tack flickor! Det känns som att jag inte skulle klara mig utan FL... Jag får nog bara avvakta några dagar och hoppas på att allt är som det ska då.

• Asta10

Hej. Jag tog cytotec efter konstaterad ofostrig graviditet i vecka 13 i torsdas den 19 nov. Blödde rätt mycket första dagen men andra och tredje var det endast måttlig blödning och ingen värk alls. Dag fyra ökade blödningen och dag fem fick jag lika kraftig värk som dag ett. Läkaren har sagt att det kan göra ont på grund av att klumpar trycker på. Nu dag sex har jag haft lite mindre värk och måttlig blödning.

Håll oss uppdaterade så kanske vi kan stötta varandra i vår cytotecångest.

• tiara

Jag blödde i ca 3 veckor efteråt. Mest i början såklart, men sen mest småblödning. Om jag inte minns fel, så trodde jag att det höll på att sluta blöda efter ca 1,5 vecka, men då ökade det på lite igen, så totalt blev det nog 3 veckor. Därefter paus på ca 1 v och så kom mensen tillbaka. Sen blev jag gravid på 2:a försöket efter MA.

• Asta10

Ett råd till de som överväger cytotec framför skrapning: se till att få en tidig efterkontroll, en vecka cirka, efter cytotec. Jag tjatade mig till en undersökning igen efter en vecka eftersom blödningarna hade avtagit dag två och tilltagit dag sju. Fick veta att det var en del rester kvar och fick en remiss till sjukhuset direkt för skrapning. Fick skrapning samma dag.

Det känns som en lättnad att alla rester är ute så att vi kan starta på ny kula. Blöder nästan inget längre.

Om detta skulle hända igen skulle jag hoppa över cytotec och gå direkt på skrapning. Inte för att det var hemskt smärtsamt eller överdrivet blodigt med cytotec men det fungerade inte och fördröjde bara lidandet. Vad jag förstår fungerar det bara i hälften av fallen. Man är låg redan som det är efter beskedet om MA så varför plåga sig i onödan. Jag var rädd för att sövas först men det vara bara skönt att bli ompysslad en dag och få sova lite.

• reell

Jag blödde i nästan två veckor. Hade en skräckupplevelse med Cytotec-kuren som jag tog i samband med en ofostriga graviditeten som upptäcktes i vecka 13, men jag slapp i alla fall skrapning...

• mammsen79
    reell skrev 2009-11-30 11:23:34 följande:

Jag blödde i nästan två veckor. Hade en skräckupplevelse med Cytotec-kuren som jag tog i samband med en ofostriga graviditeten som upptäcktes i vecka 13, men jag slapp i alla fall skrapning...

Hur långtid efter fick ni igång mensen o ägglossningen?
  • Knappklara

Fick sent missfall i v.20 ni i nuvember och födde ut min dotter. Blödde sparsamt ca 2v efteråt. sedan kom ägglossningen 2v senare och mensen typ 17 dagar efter och den har typ inte avstannat ännu (7 dagar sedan). Behövde inget cytotec, men funderar på om det kan vara något kvar då det fortfarande kommer blod emellanåt....kroppen är bra märklig alltså..

• mammsen79
    Knappklara skrev 2017-01-02 14:27:19 följande:

Fick sent missfall i v.20 ni i nuvember och födde ut min dotter. Blödde sparsamt ca 2v efteråt. sedan kom ägglossningen 2v senare och mensen typ 17 dagar efter och den har typ inte avstannat ännu (7 dagar sedan). Behövde inget cytotec, men funderar på om det kan vara något kvar då det fortfarande kommer blod emellanåt....kroppen är bra märklig alltså..

Ja se över så att inte kroppen producerar hcg igen för jag är riktigt lurad då jag fick positivt graviditetstest trott att en bebis växer inom min mage då jag haft gravid symtom i 2 månader, magen svullen o brösten med. Ska gå på nytt ultra i morgon o få eventuellt medicin. Känner mig sjukt nere ????
  • Knappklara

Enligt testet hos min BM jag gjorde för ca 2v sedan så fanns inget hcg kvar, åtminstone inget som gav utslag. Tänker att jag inte borde ha fått varken ägglossning eller mens isf. Kroppen verkar vara redo för en ny graviditet men den vill aldrig sluta småblöda. Helt normalt enligt både kvinnoklinik & 1177. Men jag pallar snart inte mer. Vill inget hellre än bli gravid igen....

Tror detta blir mycket psykiskt. Alltså att man inbillar sig att man är gravid. Dock borde det ju inte ge utslag. Bra att du kollar upp det

Svar på tråden Hur länge blöder man efter att ha tagit Cytotec vid MA?