• gravidaU

Ont i magen/mensvärk vecka 28

Snälla hjälp mig, väntar mitt andra barn och så orolig. Har de senaste veckorna haft mycket ont i nedre delen av magen som mensvärk, visste att man kunde ha det tidigt i graviditeten när livmodern växer men kan man även ha det såhär sent som vecka 28? Min BM tror det är sammandragningar men jag har ju mer ihållande molande värk så är lite osäker på det. Vad tror ni, någon som känner igen det? Ibland blir det värre när jag duschar (har hört att riktiga värkar blir det men hoppas verkligen bebisen vill stanna i magen o inte komma nu). Det här är mitt andra barn, med nummer ett hade jag aldrig såhär varför jag blir lite fundersam och mycket orolig.
    Kram U

• Svar på tråden Ont i magen/mensvärk vecka 28
  • smurfen08

Jag har fått mensvärksliknande ont nu i vecka 31. Började i veckan och jag även börjat få sammandragningar när jag går. Var inne på förlossningen i tisdags och kollade då jag även haft blodblandade blödningar/flytningar. Allt såg bra ut så för min del tror jag att det är "förberedande" sammandragningar eller att det bökas runt mkt därinne nu.

Ring och kolla om du är orolig. Till mig sa läkaren att om jag fick ont i magen så kan det vara ngt med moderkakan och då kan det vara bra att kolla.

• Kia82

Jag har haft rejält med mensvärk till och från under graviditeten och det är inget som du behöver oroa dig för så länge du är frisk i övrigt. Det är vanligt med mer/ondare förvärkar när man är omföderska.

• Fröken Fajans

Som sagt. jag har också börjat få ont i samband med förvärkar (v 28+3). Så länge de inte gör ondare eller värkarna kommer ofta och regelbundet är det nog lugnt.

• LivetsUnderbaraStunder
    gravidaU skrev 2009-11-20 11:23:42 följande:
    Snälla hjälp mig, väntar mitt andra barn och så orolig. Har de senaste veckorna haft mycket ont i nedre delen av magen som mensvärk, visste att man kunde ha det tidigt i graviditeten när livmodern växer men kan man även ha det såhär sent som vecka 28? Min BM tror det är sammandragningar men jag har ju mer ihållande molande värk så är lite osäker på det. Vad tror ni, någon som känner igen det? Ibland blir det värre när jag duschar (har hört att riktiga värkar blir det men hoppas verkligen bebisen vill stanna i magen o inte komma nu). Det här är mitt andra barn, med nummer ett hade jag aldrig såhär varför jag blir lite fundersam och mycket orolig. Kram U
    Ingen fara tror jag..
    jag har haft sammandragningar och mensvärk sen v 18 typ.. Fram och tillbaka
    Inget har hänt mig,... snittas nästa fredag och är i v 38 nu..
Svar på tråden Ont i magen/mensvärk vecka 28