• Mamma till viljestark dotter

Tvättråd och torktumling

Har införskaffat en kombinerad tvättmaskin och torktumlare, har tidigare inte haft nån torktumlare. Nu har jag börjat titta på tvättråden och funderar...

Varför är det ibland 40 grader och ibland 60 grader på t ex kläder av 100 % bomull? Borde inte alla klara 60 grader (om de inte har t ex tryck)?

Vilka typer av kläder ska man inte torktumla, rent generellt? Och vad händer om man torktumlar ett plagg som inte ska torktumlas???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-20 11:37
    Och hur skrynkliga blir kläderna när de torktumlas???

• Svar på tråden Tvättråd och torktumling
  • PetraD

jag brukar ofta köra 60 även om står 40
    oftast går det bra, men helt säker kan man ju aldrig vara så gör det inte på kläder du är extra rädd om

• sommar2001

Ofta är tvätt tempen lågt satt för att det inte ska kunna hända något med plagget när det tvättas.
    Men många av mina 40 graders plagg är färgade och blir dassiga om de tvättas för varmt eller centrifugeras för kraftigt.
    Har alltid tvättat vanliga kläder i 60 grader men när jag bytte maskin började jag att följa tvättråden och det blir stor skillnad på kläderna. Specellt vit tvätt, läste någonstans att även vita kläder kan vara färgade vitt så det är inte alltid bra att köra med tvättmedel för vittvätt. Så nu mer kör jag alltid vanligt kulörtvättmedel. Kanske lite OT.

Svar på tråden Tvättråd och torktumling