• zora6

Hur farligt är det att köpa beg. bilbarnstol?

Hur farligt är det att köpa en begagnad bilbarnstol. Har hört att man inte ska köpa det för att den kan va krockad. Likaså begagnade cykelhjälmar. Har en släkting som vill köpa en bilbarnstol till min son och ha i sin bil men hon vill köpa en begangnad. Hin blev jättesur när jag sa att hon inte fick köpa en från blocket.

Vem har "rätt"?

• Svar på tråden Hur farligt är det att köpa beg. bilbarnstol?
  • Birgitta2

Man skall INTE köpa hjälmar och bilstolar begagnade. Inte säkerhetsprylar alls. En hjälm ex.vis behöver inte vara krockad för att vara skadad. Men frigolit åldras. Efter tre år måste man byta ut den. När det gäller bilbarnstol så är det svårt att kolla hur gammal den är och OM den faktiskt har nån spricka efter krock.

Personligen köper jag inte säkerhetsgrejer begagnade. Jag tycker du har helt rätt.

• versan

Du har rätt för man vet inte om den som säljer säger sanningen (tyvärr)
    Det finns säkert dom som säljer sin begagnade bilbarnstol & så har den varit med i en krock men säger Onej den har inte varit med i en krock.

Personligen skulle jag aldrig göra det själv.
    Tycker det är fel av försäkringsbolagen som löser in bilbarnstolarna att man inte måste lämna in dom.
    Pga detta att personerna har kvar dom så finns det Icke noga räknade människor som ser en chans att sälja för att få mera pengar.

Jag har sålt våran gamla bilbarnstol på Blocket & folk köper.
    Men så har den aldrig varit i en krock heller.
    jag brukar uppmana folk att kolla med mitt försäkringsbolag att bilen & bilbarnstolen ej har varit med i en krock.

Ska man köpa så kan man ju be att få ett utdrag eller få ringa & kolla att bilen/bilbarnstolen ej varit med i en krock.

• Birgitta2
    versan skrev 2009-11-20 11:48:15 följande:
    Men så har den aldrig varit i en krock heller.jag brukar uppmana folk att kolla med mitt försäkringsbolag att bilen & bilbarnstolen ej har varit med i en krock. Ska man köpa så kan man ju be att få ett utdrag eller få ringa & kolla att bilen/bilbarnstolen ej varit med i en krock.
    Den kan ju faktiskt ha suttit i din polares bil, som har krockat med barn och barnstol i. Det är verkligen ingen garanti. Folk ljuger sig blå ibland för att tjäna minsta peng. Och vill det sig illa kan den begagnade krockade stolen splittras och barnet faktiskt bli svårt skadat vid en krock.
  • versan
    Birgitta2 skrev 2009-11-20 11:50:14 följande:
    Den kan ju faktiskt ha suttit i din polares bil, som har krockat med barn och barnstol i. Det är verkligen ingen garanti. Folk ljuger sig blå ibland för att tjäna minsta peng. Och vill det sig illa kan den begagnade krockade stolen splittras och barnet faktiskt bli svårt skadat vid en krock.
    Ja det har du rätt i.
    Huuua.
    Hoppas verkligen inte folk är så rå att dom ljuger hela bunten.
    (Skakar på huvudet)

Fattar inte Försäkringsbolagen Jag tycker det skulle vara deras SKYLDIGHET att ta in bilbarnsstolarna som varit med i en krock & kassera dom.

Men sen är det säkert svårt vad händer med alla bilbarnstolarna som varit med i liten krock säg plåtskador som inte kommer in till försäkringsbolagen????
    Suck... svårt...
    Ska man köpa en bilbarnstol begagnad så köp av någon du känner & litar på.

• Joico

Jag hade hellre försökt hitta en kompis eller bekant att köpa stolen av, snarare än Blocket.

• Stårschan

Oj oj oj vilka domedagsprofeter. Är det verkligen rimligt att utgå från att folk både krockar och sedan ljuger om det och försöker kränga krockade bilbarnstolar? Kom igen! Vad har ni för människosyn egentligen?

Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • Stinky
    Stårschan skrev 2009-11-20 13:11:10 följande:
    Oj oj oj vilka domedagsprofeter. Är det verkligen rimligt att utgå från att folk både krockar och sedan ljuger om det och försöker kränga krockade bilbarnstolar? Kom igen! Vad har ni för människosyn egentligen?
    Tänkte samma, men du skrev det så bra så jag slipper.
  • Joico

Det räcker med att stolen har varit med i en liten krock, så måste den kasseras. Det spelar ingen roll om barnet var med eller inte. Det kan räcka med att den blivit tappad. Eller på något sätt misskött. Folk förstår inte detta. Många säljer också på tok för gamla stolar. Eller har sytt ny klädsel.

• Stårschan
    Joico skrev 2009-11-20 13:13:41 följande:
    Det räcker med att stolen har varit med i en liten krock, så måste den kasseras. Det spelar ingen roll om barnet var med eller inte. Det kan räcka med att den blivit tappad. Eller på något sätt misskött. Folk förstår inte detta. Många säljer också på tok för gamla stolar. Eller har sytt ny klädsel.
    Nej, jag förstår inte detta. Upplys mig. HUR taskigt material är barnstolarna egentligen gjorda av om det är så att jag måste kassera två stycken i 1500-kronorsklassen för att en pensionär kör på mig bakifrån i rondellen så att det blir en liten buckla i plåten?
    Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • Tjollabolla
    Det behöver inte vara så illa. Det räcker att den tappas i golvet. Eller en liten krock. Eller kan den vara för gammal. Detta tror inte jag att folk gör för att vara elaka, men dom vet helt enkelt inte att man då ska byta bilstol.

Dessutom tycker inte jag att man kan vara nog försiktig med sitt barn säkerhet. Blocket är bra till mkt, men bilstol skulle jag aldrig köpa där.
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
Svar på tråden Hur farligt är det att köpa beg. bilbarnstol?