• Chetti

Könshår på 6-åring?

Min dotter är 6 år och jag upptäckte för ett tag sedan att hon har 5-6 könshår på snippan. Är detta normalt?

Hon kan också lukta rejält när hon svettats, precis som barn börjar göra när de kommer upp i tonåren.

Men min dotter är ju bara 6 år och är normalstor för den åldern.

Har ni också varit med om något liknande?

Tacksam för råd och synpunkter

• Svar på tråden Könshår på 6-åring?
  • Stårschan

Jag tror att min 8-åring börjar få små hår också. 6 år låter tidigt. Men kolla med barnets pappa. Det kanske är vanligare att afrikanska småflickor mognar tidigare?

Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • kcynia

hej.
    känner faktiskt till 2 flickor som har så redan. 7 & 9 år.
    båda m utländskt påbrå.
    tror att speciellt flickor idag kommer i puberteten tidigare än förr.
    har för mig att d har m vikten att göra typ 32kg, kan ha fel m talet men d e något i närheten.

• FrökenLarsson

Jag fick pyttelite när jag var runt sju. Jag kommer ihåg när mamma såg det och berättade för pappa. Jag har aldrig skämts så mycket i hela mitt liv.

• Chetti

Ok, känner mig lite lugnare nu. Har en känsla av att det kan vara hennes afrikanska påbrå.

Tack för era svar!

• whiiiii

jag har en kompis som fick sin mens när hon gick i tvåan. Hos vissa kommer det nog tidigare än hos andra..

• Nataliesliv

Jag har också en kompis som fick mens när hon var typ 8 år, så lite hår är nog inte helt ovanligt.
    Gör det inte till en big deal inför henne bara (såklart). Som någon skrev så skämdes hon väldigt mycket, och jag kan tänka mig att din dotter skulle känna sig speciell (på ett negativt sätt) om hon är den enda i klassen osv.

TrevligHelg!

• Fettis

Jag har precis varit hos läkaren med min dotter på 8 år för att hon har fått mycket könshår och att brösten börjat växa.Ingen mens än men flytningar.Hon fick ta blodprov för att kolla hormonerna.Väntar nu på svar från läkaren.

• Nataliesliv
    Fettis skrev 2009-11-22 12:28:17 följande:
    Jag har precis varit hos läkaren med min dotter på 8 år för att hon har fått mycket könshår och att brösten börjat växa.Ingen mens än men flytningar.Hon fick ta blodprov för att kolla hormonerna.Väntar nu på svar från läkaren.
    Vad finns det för alternativ?
  • Fettis

Att komma in i puberteten alldeles för tidigt är inte farligt men det kan påverka barnets längd.Så konstaterar läkaren att barnet utvecklas alldeles för tidigt och för fort så kan man bromsa upp utvecklingen med medicin i form av en spruta en gång i månaden.

• Analoga
    whiiiii skrev 2009-11-20 14:06:07 följande:
    jag har en kompis som fick sin mens när hon gick i tvåan. Hos vissa kommer det nog tidigare än hos andra..
    Men om de får mens när de går i 2:an så ska man nog snarast söka sjukvården. För det är inte normalt. Kan ju bero på ett hormonfel som behöver justeras.
  • Fettis

Kopierat från growing people.se

"Diagnos

När man misstänker för tidig pubertet mäter man könshormonerna i blodet. Ofta undersöker man med blodprov hur hypofysen reagerar på hypotalamus stimulationshormon (LH/FSH-stimulerande hormon). Magnetkameraundersökning görs praktiskt taget alltid på pojkar och på flickor som kommer i puberteten före 7 års ålder. Utredningen bör göras på sjukhus och av en läkare som har erfarenhet av hormonrubbbningar.

Behandling

Behandlingen är nästan alltid medicinsk. Man ger substanser (Decapeptyl Depot, Suprefact Depot eller Procren Depot) som hämmar hypofysens produktion av könskörtelstimulerande hormoner (LH och FSH) under några år. Vilket preparat man väljer beror på många olika saker. Alla har för- och nackdelar; valet får diskuteras med barnet och föräldrarna.

Medicinen gör att bröstkörtelutvecklingen stannar upp eller går tillbaka något. Den gör också att menstruationerna uteblir. Hos pojkar minskar testiklarnas storlek. De humörförändringar som brukar känneteckna puberteten minskar. Medicinen ges som injektioner en gång per månad eller genom att man för in en hormonimpregnerad tråd i underhudsfettet (implantat) varannan till var tredje månad beroende på preparat. Tråden löses upp i kroppen.

Följderna av tidig pubertet är kroppsliga och psykologiska. De kroppsliga är tillväxt och tidig kroppsmognad. Man växer till en början snabbt, men slutar växa tidigare än normalt. Ofta hinner man inte växa så mycket som man normalt borde ha gjort - ett barn med tidig pubertet är långt som barn, men blir kort som vuxen.

Psykologiskt är en tidig pubertet ofta rätt svår att hantera. Flickorna är till att börja med generade över sin bröstutveckling - de känner sig annorlunda och kan bli skrämda av menstruationerna. De är inte sexuellt stimulerade av sin pubertetsutveckling men uppfattas oftast av omgivningen som äldre än vad de är. De klarar inte av de krav som omgivningen gärna ställer på dem - de är ju inte så gamla som de ser ut att vara - och det minskar deras självförtroende. Senare känner de sig också äldre än vad de egentligen är, söker sig till äldre kamrater och härmar deras livsstil med rökning, alkohol, sexvanor etc. Hos pojkar stimuleras sexdriften, och erektion och onani är inte ovanligt. Dessa kroppsliga och psykologiska följder av för tidig pubertet motiverar ofta behandling.

I enstaka fall kan tidig pubertet bero på hormonproducerande tumörer i könskörtlarna. Då visar undersökningarna höga mängder könshormon medan hypofysens stimulationshormoner saknas. Dessa patienter kräver kvalificerad utredning och operation för att avlägsna tumören."

Svar på tråden Könshår på 6-åring?