• UppsalaUniversitet

Jag behöver din hjälp!

Hej! Vi arbetar med en undersökning som gäller den nya apoteksmarknaden. Just nu har vi riktat in oss på webbplatsen familjeliv.se!

Undersökningen tar endast 2 minuter att genomföra och skulle innebär väldigt mycket om användarna på familjeliv.se svarar!

Klicka på länken nedan för att delta! Alternativt klistra in länken i adressfältet!

Tack på förhand!

Undersökning: www.mysurvs.com/survey/227204828/

• Svar på tråden Jag behöver din hjälp!
  • VeraVera

Super bra att de finns receptfritt i matbutikerna, men de kan utökas ännu mer

• Amazina

Jag bor utomlands i ett land som inte har apoteksmonopol. Det funkar asbra! Folk går till apoteken för att få allmän rådgivning, visa sina sår, mäta sitt blodtryck eller kolestrol. Medicinerna blir om man vill hemkörda till dörren och om någon som bett om rådgivning skulle behöva åka till sjukan kan de bli skjutsade av personal på apoteket. Det finns även ett helt annat utbud av bebisprodukter, dietprodukter, allergianpassade matvaror mm. Där jag bor finns flera apotek som har öppet till 12 på natten (även ett 24 timmars) och även ett som har en inbyggd läkarcentral. Den används om man t ex bara behöver ett snabbt recept på t ex smärtstillande vid ryggskott, antibiotika om man har halsfluss, stelkrampsvaccination om man skrubbat upp ett knä mm. Där kan man även få sin årliga influensavaccination.

• VeraVera

Oj! Vilket land bor du i?

Amazina skrev 2009-11-28 12:19:53 följande:
    Jag bor utomlands i ett land som inte har apoteksmonopol. Det funkar asbra! Folk går till apoteken för att få allmän rådgivning, visa sina sår, mäta sitt blodtryck eller kolestrol. Medicinerna blir om man vill hemkörda till dörren och om någon som bett om rådgivning skulle behöva åka till sjukan kan de bli skjutsade av personal på apoteket. Det finns även ett helt annat utbud av bebisprodukter, dietprodukter, allergianpassade matvaror mm. Där jag bor finns flera apotek som har öppet till 12 på natten (även ett 24 timmars) och även ett som har en inbyggd läkarcentral. Den används om man t ex bara behöver ett snabbt recept på t ex smärtstillande vid ryggskott, antibiotika om man har halsfluss, stelkrampsvaccination om man skrubbat upp ett knä mm. Där kan man även få sin årliga influensavaccination.
  • Amazina
    VeraVera skrev 2009-11-28 12:26:35 följande:
    Oj! Vilket land bor du i?
    Schweiz.
  • VeraVera
    Amazina skrev 2009-11-28 13:40:59 följande:
    Schweiz.
    Det måste vara luften som gör att regeringen tar så bra beslut!
Svar på tråden Jag behöver din hjälp!