• Linsen

Att påbörja 5 års studier vid 34-års ålder. Fungerar det?

Jag får hela tiden höra att jag är smått galen som funderar på att utbilda mig så här på "ålderns höst"...
    Jag tycker att det skulle vara kul att studera men undrar ju om det kommer att fungera nu när man har barn osv. Kommer jag känna mig gammal (är ju i o f s max 20 år i sinnet ) och orkar man verkligen satsa allt när det finns barn med i bilden?
    Ni som är mitt uppe i studier och barn får gärna dela gärna med er av era positiva OCH negativa erfarenheter!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Att påbörja 5 års studier vid 34-års ålder. Fungerar det?
  • Jennie Brunflo

Min jobbarkompis är 34 år och nyexad. Det funkade utmärkt!!!

Nu har hon arbetat i ett år så nu börjar maken hennes sin utbildning. Han är 38år!!!

Allt går!

Min mamma är 59år, hon läser fortfarande då och då små kurser på universitetet. (Hon är dock sekreterare....så jag förstår inte vad hon gör med alla kursern. )

• FeuerKind

Nu har jag inte pluggat med barn ännu, men kommer snart att sätta igång med en 1,5 åring och en 2,5 åring! Av de jag känner som pluggat med barn så är de allra flesta jätte positiva! Många säger att det är det bästa de gjort! Klart det kommer bli tufft, men man klarar det!

Vill ABSOLUT uppumtra dig att börja, trotts din ålder. Man blir aldrig för gammal för att förverkliga sina drömmar!!! Om du börjar plugga nu är du klar när du är 40, då har du ju 25 år kvar att arbeta! Klart du skall ägna de åren åt något du verkligen vill och trivs med!!!

Jag önskar du all lycka till!

• Kagi

Jag har själv bara pluggat en ytterst kort period som förälder, och då var dottern så liten att hon inte direkt störde. Men min erfarenhet av kursare som har familj är att det funkar utmärkt! Klart att man måste vara ambitiös, ha självdisciplin och energi. Men jag tror att föräldrar faktiskt är bättre på självdisciplin än andra studenter, på det sättet att när de får ett par timmar över så MÅSTE de plugga. De går inte och fikar bort dessa timmar, som många andra studenter... Beroende på när du senast pluggade, så kan ju studietekniken ha försämrats, men detta kan vägas upp av att du kan förhålla dig moget till studierna. Du har mycket egen erfarenhet som kan hjälpa dig att förhålla dig kritiskt till ämnet du studerar och hur utbildningen är upplagd.

Min erfarenhet är att på de flesta utbildningar är åldrarna blandade. Klart att 19-25-åringar dominerar, men det finns också de som är äldre. Dessutom kan man hitta vänner som har helt annan ålder, det har jag också upplevt med kursare. Det kan hända att du inte kommer kunna gå på studentfester och så, p g a barnen, men det kanske du inte heller vill. Det finns 23-åringar som inte heller tycker studentfestandet är så skoj. Kort sagt: det finns alla slags människor på universiteten, jag tror säkert du kommer att hitta folk att umgås med och plugga ihop med.

Som du märker är jag jättepositiv till föräldrar och "lite äldre" som studerar! Jag började själv plugga när jag var 25 - absolut inte gammalt, men jag hade ju hunnit göra mycket jämfört med de som kom direkt från gymnasiet. Jag har inte pluggat (så mycket) med barn, men jag tror absolut att det kan funka. Om du känner tillräckligt starkt för utbildningen, vad kan hindra dig? Inte ska man väl sluta utvecklas och drömma bara för att man fått barn?

• Linsen

Tack snälla söta ni!!! Kul med så positiva svar!
    Det är visst bara min omgivning som har en snevriden syn på barn, ålder och studier. Nu blev jag ordentligt peppad och ska banne mig se till att drömmarna blir till verklighet.
    Jag pluggade heltid samt jobbade heltid i ett år för 3 år sedan, så jag vet ju att jag har tillräckligt med självdiciplin för att ta vara på tiden Behövde bara höra att jag inte är helt galen

• Ingrid

Jag har inte pluggat med barn, men jag har pluggat. Och efter pluggandet har jag jobbat.

Min erfarenhet är att pluggeriet är mycket friare än jobbandet. Så jag inbillar mig att pluggande borde passa BÄTTRE ihop med att ha barn än vad arbetslivet gör.

Det enda hindret jag kan se är att kassan blir skralare om man pluggar. Studielån är ju lägre än lön.

• lilleli

Det är väl bara att sätta igång! Pluggade till fritidsledare och då hade vi flera i klassen som hade barn. Allt går om man bara vill. Mitt motto brukar vara att göra allt jag vill för att slippa sitta vid åttio och ångra det jag inte gjorde.
    Lycka till!!!!

• vårsol

I min klass (femårig utbildning) finns allt från åldrarna 19-45. Många är i 30-årsåldern och har hus och barn osv. Det funkar! Dessutom ska man alltid förverkliga sina drömmar!

• CeciliaBa

Hej!

Du kan ju tänka så här..."de 5 åren kommer att komma och gå ändå...så varför inte få en utbildning på köpet!!". Jag tycker att du ska satsa om du är sugen. Jag tar examen nästa år och då ska jag fylla 35. Många i min klass är betydligt äldre än dig och mig...och det går jättebra!

• bozzini

Jag läser till lärare och har massor av studiekamrater som är äldre än vad du är (en del är över 40). Jag har själv barn och det fungerar utmärkt att kombinera med studier. Det enda som är negativt är ju att man inte har så mycket pengar att röra sig med men när man är klar med sin utbildning kommer man ha desto mer.

• Venus

Min mamma började på komvux när jag gick i högstadiet, vi gick gymnasiet tillsammans fast på håll...
    Nu fyller min mamma 40 i år, hon har 2 barn som bor hemma, 11 och 15 år, hon var färdigutbildad receptarie förra året... Hon har i stort sett pluggat sedan yngsta var 2 år gammal, så det går om man vill...

Visst har det varit tufft för familjen då hon inte alltid varit tillgänglig som en arbetande förälder, men hon har mått bra av det och hon har äntligen skaffat sig ett yrke hon vill arbeta med så jag tycker att det är värt det...
    Jag skulle göra det om jag fick möjligheten...

Jag har själv pluggat på komvux 1 år med barn... Det har funkat bra och självdisciplinen har blivit bättre... För när man har barn så pluggar man när man hinner o kan för man vet aldrig om barnen blir sjuka imorgon...

Vad beträffar ålder??? Det är aldrig för sent att uppfylla sina drömmar, men tyvärr har man inte hela livet på sig att plugga... Så gör det nu när du kan och verkligen vill... Jag skulle inte tveka en sekund trots omgivningen... Det är inte de som ska klara av studierna, det är du...

Lycka till

Svar på tråden Att påbörja 5 års studier vid 34-års ålder. Fungerar det?