• Anonym (ledsen)

är jag gift med en psykopat?

Hej! Nu tänkte jag skriva av mig här o hoppas på en del kloka ord och råd! Jag har börjat tvivla på om min man är en psykopat. Vi har varit tillsammans i fyra år och haft ett stormigt förhållande till och från. Jag har haft en del ångest vilket säkert varit svårt för honom att hantera och som lett till mycket gräl. Oavsett så tycker jag att man är två i ett förhållande och att båda ska ta ansvar för att relationen är bra. Han skyller ALLT på mig. Han har ingen del i när det är dåligt mellan oss. Jag får ta allt. Om jag bara gjorde si eller bara gjorde så.. om jag inte hade gjort så eller sagt så eller betett mig så så skulle ALLT va perfekt och underbart mellan oss. Han har flera gånger kallat mig nedsättande ord som hora, luder, psykfall etc etc då vi grälat, men det är ju också mitt fel och jag får skylla mig själv som ja beter mig. Nu kanske ni som läser tror att jag är en elak o hemsk person, men det är jag verkligen inte. Min man hugger på allt jag säger eller gör. om jag ger kritik så bara hackar jag. Nu, så som många gånger tidigare säger han att jag får honom att vilja dö och ta sitt liv. Jag ska vara ansvarig om han suiciderar för jag behandlar honom så hemskt han ska köpa rep etc etc. Ett bråk mellan oss kan starta med att jag frågar honom hur vi kan undvika att gräla för vårat barns skull. Kan tyckas helt normalt men då kan han bli förbannad för han tycker jag inte tar ansvar för "mitt" beteende. Vi har nu ett spädbarn tillsammans och han har enl mig beroende av läkemedel. Han jobbar inom vården och har under vårt förhållande nästan under varje arbetspass snott med sig nåt hem att sova på el ngt lugnande. Behöver man göra det är man enl mig beroende men INTE enl honom. Nu har han lovat att inte stoppa i sig såna läkemedel då vi har fått barn. Men vad hittade jag????? jo lugnande!!!! När jag tog upp det och påpeklade att de e fel att ta fr jobbet ja då va jag så elak o hemsk o då ville han ta sitt liv o de skulle bli skilsmässa osv... Fan min situation suger verkligen. jag är livrädd att separera oxå eftersom jag är ganska säker på att han skulle göra allt i sin makt för att ta vår son från mig! Min son är mitt allt och jag klarar mig inte utan honom....!!! Detta är bara en liten del men hur kan han få mig att känna mig som roten till allt ont, tom ansvarig för hans liv??? Periodvis är det fantastiskt mellan oss o då är jag prinsessan som han gör allt för.... hjälp mottages tacksamt!

• Svar på tråden är jag gift med en psykopat?
  • Anonym

Men herregud!!!!! Blir alldeles mållös när jag läser vad du skrivit.... Tror inte du är någon hemsk person utan jag tror att din man har allvarliga problem. Han skyller sitt "beroende av värktabletter" på dig, du är den hemska frugan osv... Han har nog stora problem med sig själv o skyller över dem på dig! Hur gamalt är erat barn? Hur länge har ni varit gifta? Lider verkligen med dig! han har fått dig att tro att du är värdelös, o att han ska ta barnet ifrån dig... klassisk psykisk misshandel... Mitt råd till dig aär att ta kontakt med någon så du får prata av dig om allt detta. Vill du lämna honom?? Eller vill du att han ska ändra sig?

Ta hand om dig!!!!

• Disela

www.psykopat.se/kannetecken-pa-en-psykopat.php
    www.lars-kamel.se/psykopat.htm

Här är några bra sidor, om du vill fördjupa dig mer.. (har precis pluggat lite psykiatri och har läst rätt mycket, så det är bra länkar med mycket info).

Jag vet inte vad jag ska säga.. Du måste skaffa hjälp på något sätt, detta är absolut inte hållbart i längden! Hoppas verkligen att det löser sig för dig..

• Stårschan

Det låter som om du fått ärva mitt ex. Ja, du är gift med en psykopat.

Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • Anonym (oj)

Nej, jag tror inte att han är psykopat, men han har andra allvarliga psykiska problem. Att skylla allt på andra, är klassiskt missbrukarbeteende. Din beskrivning av honom får mig snarare att tänka på borderline personlighetsstörning, än psykopati. Men jag är inte psykiatriker, bara en enkel socialarbetare.

Egentligen spelar det väl inte så stor roll vad han har? Det viktiga är att han inte behandlar dig okej. Jag skulle föreslå familjerådgivning eller att du själv söker kontakt med en kurator för att få stöd. Jag förstår att du är rädd att han skall se till att du inte får ha ert barn, men han är knappast någon lämplig pappa när han missbrukar (och ja, det är ett missbruk, när man tar narkotikaklassad medicin utan att få den förskriven). Ta kontakt med familjerätten om du har frågor kring vårdnad mm.

• Molson Canadian

Nej, han är med all sannolikhet inte psykopat. Han verkar dock ha, som Anonym (oj) skriver andra psykiska bekymmer.

• Anonym

OMG...Låter EXAKT som min exmake! Exakt likadana bråk, exakt lika med att sno tabletter från jobbet (han jobbade också inom vården).

I hans fall handlade det inte bara om missbruksproblematik, utan han MÅSTE ha haft nån psykisk störning av något slag, exakt vilken vet jag inte, men sociopati är ju inte långt ifrån i alla fall.

Nu har vi tack och lov inte barn ihop, så på det sättet var skilsmässan enkel.

Men mitt råd till dig är att ta dig ur relationen illa kvickt!

Det kommer inte bli bättre

Nu klarar du dig kanske på dom små smulor av "fantastisk" tid ni har, men man klarar inte att leva på bara smulor, man behöver en rejäl smörgås ibland om du förstår vad jag menar?

• Anonym (ledsen)

Hej alla o tackl för fina svar! Vi har varit gifta i 1 och ett halvt år o vårt barn är 3 mån nu snart.. Jag är så trött på hans sätt mot mig, då vi bråkar är hans standard att säga att jag manipulerar honom och vänder på saker till min fördel o när jag ber honom att exemplifiera mitt beteende, ja då kan han aldrig det för han säger att han inte kommer ihåg, eller inte orkar... När jag hittade lugnande medicin här om dagen var hans ursäktb att det var mitt fel att han tvingades sno det fr jobbet eftersom han måste ha nåt så som jag "terroriserar" honom, så det va oxå mitt fel. Han drar alltid upp grejer genom hela vårt förhållande, typ kommer du ihåg när du gjorde det där djävliga för tre år sen o kommer du ihåg när du fick mej att vilja dö förrförra hösten etc etc o när jag inte minns, därför att han hittar på, ja då blir han skitförbannad. Jag börjar liksom tvivla på mig själv och det jag gör och den person jag är, så manipulerad är jag nu... Jag vill lämna men är som sagt livrädd att han ska ta min son från mig, att jag tycker han e olämplig är det ju bara jag som ser, med hans tablettmissbruk o humör... han skulle ju förneka bestämt! Det är ju han som är ängeln enl honom. Vem skulle tro på mig?? Jag ska träffa bvc-psykologen o berätta för henne för att finna lite stöd. Familjeterapi tror jag inte på jag har försökt med min man att vi ska gå, menm han säger bara att det är meningslöst eftersom jag kommer sitta där och manipulera terapeuterna till att de ska tro att han oxå är del i vårat problem.. suck... vad gör man??? Nu låter det så här fr honom ååå älskling gukllegull vi klarar de här med vår starka kärlek blalala innan dess höll han på med att jag är så elak att han vill krocka bilen, hänga sig, dö etc etc..... Är så less, vill bara ha frid o kärlek

• Anonym (Känner igen)

Klassiska missbrukar beteenden....
    Inget ansvar och allt är ditt fel, det är hans sätt och slippa ansvar och godkänna sitt eget missbruk....

Hoppas du får hjälp!

• Sommarlöv

Om du har ångest och han behandlar dig på det viset han gör, istället för att vara där för dig och stötta dig, då har han problem. Han verkar sakna all form av empati. Två personer kan framkalla ganska dåliga sidor hos varandra. Ta hjälp av familjeterapi, så kanske en tredje part kan hjälpa honom att se att det inte är bara du som ligger till grunden till era problem, utan att han bär ett stort ansvar för det. Vill inte din man det så är det ju ganska uppenbart att det är han som är problemet.

• Anonym (ledsen)

sitter här o tänker på att han förnekar att han är missbrukare... jag minns alla otaliga gånger jag hittat tabletter gömda i kläder, underst i lådor, inlindade i papper, i smyckeskrin osv.. anabola köpta fr kina som han påstod var allergimedicin o absolut nödvändigt för honom o hur arg han blivit för att jag snokar. men e det konstigt att jag gör det när jag vet hur han håller på? Alltid oxå smussel i byxfickan efter kvällspassen fr jobbet för att smussla i sig den medhavda insomningstabletten fr jobbet etc etc. så skitigt beteende enl mig o han säger att han inte har problem utan bara "tar det han verkligen behöver" o kan låta bli tablettter när som helst men då skulle han inte kunna sova, må dåligt osv osv

Svar på tråden är jag gift med en psykopat?