• Tripp

Vilken salva till bebisens sjärt?

Som sagt, vilken salva använder ni till bebisens röda sjärt?
    Har hört om både zinksalva, silonsalva och inotyolsalva,
    men vilken ska man köpa hem? Håller på och handlar in
    det sista innan bebben ska titta ut. Förresten när har man puder,
    använder man det till bebisen? Har sett sånt i affären.
    Hoppas på svar!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken salva till bebisens sjärt?
  • Gisse the one and only

Man ska inte använda puder, för det andas barnet in och det sätter sig i lungorna.

Men jag har alltid använt Inotyolsalvan till alla mina barn, men endast när de varit röda, inte annars.

• Majs

Hej. Vi har alltid kört med Zinksalva. Man får ju ofta ett startpaket med sig hem från bb med massa (reklam) produkter. Vi hade inte själva köpt något innan vår plutt kom, så salvorna som följde med där var bra att börja testa med. Det är ju svårt att veta hur bebisen kommer reagera. Alla är ju olika.
    I början är dessutom bröstmjölk optimalt att smörja med...
    lycka till!!

• Jonna74

Hej!
    Jag har köpt Inotyol, en kollega på jobb rekomenderade den.
    Har testat den själv då jag haft småsår eller hudirritationer, och den är toppen!

Kram Jonna

• Alle

Jag har användt BÅDE Silon och Inotyol, de har lite olika användningsområden.
    Kommer att köpa hem båda även denna gång.

• wellah

fick tips om en salva som heter typ behaphten från apoteket som ska vara suverän... någon som vet?

• lövet

Varför inte köpa någon salva utan mineraloljor till bebisen & vänta med apotekets salvor. Tror säkert att dom fungerar, men skulle ju själv hellre använda något som är snällare mot bebisen. Man kan ju ha samma verkan med naturliga fetter och vaxer som med vaselin och mineraloljor. Kolla t.ex. Dermanord som har en bra babyvårdsserie (www.dermanord.se) eller liknande märken.

• malinmys

Använt silonsalvan vid behov med mina två tidigare. Har redan laddat här hemma med den

• Tripp

Okej, tack för hjälpen alla!!

• Alfhild

Jag håller med lövet!
    Blev avskräckt när jag läst snf:s undresökning! Läste den för några år sen.

Luftning å bröstmjölk funkar faktiskt superbra! Å är enl mig den bästa salvan! :)
    Mina bebisar får för övrigt klara sig med vatten å lite olja. Iaf så länge jag ammar, bajset sitter ju inte så hårt då. Jag anv inte heller tvål/schampo, bebisar blir ju inte skitiga på samma sätt som äldre.

Min första bebis smordes vid varje blöjbyte å pudrades efter bad. Å hon var nästan alltid röd... Hade inte fattat det där med luftning, trodde det räkte med nån minut då å då... Hon har dessutom astma å allergi i dag. Jag skyller inte på salvor/puder men ibland får jag för mig att det kan ha bidragit....

Jag anser inte att det är farligt att anv bebis produkter. Men de är oftast bra onödiga iaf!

Kramelikram

• terran

potatismjöl kan du använda, det blir ju ingen hinna utav det som det blir av salva. Och så tar det inte lång tid förräns stjärten är normal och fin igen.

• Kajak

Man kan även kolla i gamla huskur boken om man hitta på loppis eller likande,
    där bruka finns tips på hur man gjorde förut.
    om jag minns rätt stod det nåt om potatismjöl, precis som terran skrev.

jag tycker att det är lite kul att läsa den..

• BeataBus

här har vi använt Inotyolsalva eller potatismjöl...suveräna båda två

• carrosen

Jag kör med zinksalva och ibland idominsalva men idomin är bäst enligt mig =)

• silhuett

Vi fick en liten tub salva i reklam på BB, minns inte namnet.. Men den innehåller saker som man INTE ska använda på nyfödda, t.ex. jordnötsolja. Så små barn kan nämligen reagera mot jordnötsolja.
    Hmm.. knäppt..

Vi har i alla fall aldrig använt nån salva. Har det blivit rött har vi sett till att tvätta lite exra noggrant, och byta blöja ofta. Lite bröstmjölk använde jag i början också.

• HoneyPuff

Bephanten rekommenderar jag. Funkar på allt från småsår till röda rumpor Testade med inotyol först, men på bvc sa de till mig att det inte var bra att använda den mer än ett par dagar i följd. (Kommer ej ihåg varför). Inotyolen sätter sig utanpå huden och är svår att tvätta av medan bephanten sjunker in nästan direkt. Det läker bättre med bephanten är min erfarenhet.

Bäst är självklart att använda så lite salva som möjligt och lufta mycket!

Svar på tråden Vilken salva till bebisens sjärt?