• Marma

kgvikten på tvättmaskiner. Gäller det torr eller vått tvätt?

Ja som rubriken gäller kgvikten som tvättmaskinen ska tåla våt eller torr tvätt? För enligt gubben så kan man max tvätta 1lakan o typ 2 örngott sen klarar inte maskin mer....jag hävdar då att den lätt klarar 2 lakan o minst 2örngott....men nån som vet? vi har då en som klarar 5-6kg

• Svar på tråden kgvikten på tvättmaskiner. Gäller det torr eller vått tvätt?
  • Ventress

Två lakan och två örngott borde den klara, det låter inte så mycket. Vår 7-kilosmaskin tar lätt den mängden.

• Marma

ja en som säger torr iallafall känns ju knepigt ifall man ska vet ahur mycket tvätten väger som blöt liksom..:-P

• Ventress

Alltså, du kan ju gå på ca 2/3 full maskin med vit- & kulörtvätt, halvfull om det är ylle och syntet. Lättare än att väga.

• Marma
    Ventress skrev 2009-11-20 19:10:29 följande:
    Alltså, du kan ju gå på ca 2/3 full maskin med vit- & kulörtvätt, halvfull om det är ylle och syntet. Lättare än att väga.
    ja precis så jag lärt mig oxå....har fan aldrig vägt. Undra vem som gör det egentligen men gubben hävdar max halv maskin...fan om han gör så ska han aldrig få tvätta fan, jävla slöseri känner jag...:-P men tack iallafall, jag står på mig mot honom. vägra tvätta et par byxor o taget..:-P
  • Ventress

Fast det är kanske bättre att ha lite mindre i maskinen än när folk försöker sätta världsrekord i mängden tvätt som man kan trycka in. Sen undrar de varför tvätten inte blir ren.

• Marma
    Ventress skrev 2009-11-20 19:20:34 följande:
    Fast det är kanske bättre att ha lite mindre i maskinen än när folk försöker sätta världsrekord i mängden tvätt som man kan trycka in. Sen undrar de varför tvätten inte blir ren.
    nä man ska ju inte fylla maskinen direkt. men ett par byxor åt gången i en maskin för 5-6kg känn lite väl....:-P

Fortsätter med 2/3 regel som jag alltid gjort o tvätten har då blivit ren
  • Ventress
    nä man ska ju inte fylla maskinen direkt. men ett par byxor åt gången i en maskin för 5-6kg känn lite väl....:-PFortsätter med 2/3 regel som jag alltid gjort o tvätten har då blivit ren
    Tycker att det låter klokt.2/3 it is.
  • LAV0LINA

Om jag skulle tvätta bara ett par byxor (vad väger inte sambons jeans när de är blöta liksom?!) skulle inte vår tvättmaskin centrifugera. Det blir inte en jämn belasning liksom...
    Jag brukar fylla den 2/3 ungefär. Omd et är ömtålig tävtt blir det såklart mindre. Men att bara tvätta enstaka plagg är heller inte bra, då kan den inte centrifugera pga ojämn viktfördelning i trumman.
    Vår maskin tar 6 kg och jag tvättar våra två påslakan och örngott i samma maskin utan problem!

• Micke

2/3 går givetvis att tvätta i men vill man spara pengar och miljö så fyller man trumman helt.

Testa så får du se att det fortfarande kommer att bli rent.

En torktumlare däremot får man inte fylla helt.

Svar på tråden kgvikten på tvättmaskiner. Gäller det torr eller vått tvätt?