• Anonym (behöver lugnande)

Ni som har positiva erfarenheter av Gastroskopi

Den 1 december ska jag göra gastroskopi (matstrupe och magsäck) och coloskopi (tjocktarmen).

Coloskopi har jag gjort tidigare, tycker ändå att det gick okej. Fick bedövning och lugnande. Men denna gång ska jag alltså göra båda.

Vänner jag pratat med som enbart har gjort gastroskopi säger att det är det värsta de någonsin gjort och att de hellre gör coloskopi 100 gånger än gör gastroskopi 1 gång... i alla fall vad de tror eftersom de aldrig gjort coloskopi. En annan kompis sa idag: "tänk dig att någon trycker ner en trubbig trädgårdsslang i halsen på dig och att den sedan sitter kvar, även när de dragit ur den"

Jag känner mig orolig för gastroskopin. Jätteorolig. Jag ringde mottagningen idag och frågade om jag inte kunde få en tidigare tid, eftersom jag oroar mig så (jag är alltså mer orolig för själva undersökningen än för vad det är "för fel på mig") och vill vara av med det. Sjuksköterskan var jättegullig, men det fanns det tyvärr ingen tidigare tid.

Jag är orolig för hur undersökningen ska gå och hur jag ska må resten av dagen. Det är min dotters 2-årsdag, har har 3 timmar på mig från undersökningen är klar tills jag ska hämta dottern på dagis.

Jag skulle nu behöva lite positivt från någon som gjort det. Typ som "det var inte så farligt som jag trodde" eller "det går så snabbt" eller liknande...
    Ni som tycker "det är det värsta jag gjort i hela mitt liv", vänligen skriv inte i denna tråd.

(ursäkta att det blev långt)

Med vänlig hälsning
    Anna

• Svar på tråden Ni som har positiva erfarenheter av Gastroskopi
  • The Black Lady

Det går snabbt.....faktiskt!

• lax32

Jag tycker inte du ska oroa dig.....du kommer få lugnande om du behöver....men räkna med att du kanske inte kan hämta dottern så snabbt efter,,,,,,,,man kan behöva vila kvar en stund efter....vad jag har förstått (jobbar) så är coloskopin mycket värre men sen har det ju o göra med om man e känslig för att få ner något eller upp något...men det kommer gå bra!!

• Hanna36

Jag gjorde en gastroskopi för några år sen, fick inget lugnande.  Det är rätt onehagligt, men om håller dig lugn och andas långa djupa andetag så kommer du att klara det galant! Det värsta partiet är när de ska förbi svalget och kräkreflexen kommer. När de kommit förbi där så går det mycket lättare!
    Jag kände inget efter de dragit ur gastroskopet, var alltså återställd direkt eller vad man ska säga.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Anonym (behöver lugnande)

Tack snälla ni för de lugnande orden!

• frukarlssonn

Har inte gjort det själv men min pappa gjorde det och tyckte inte de va några problem alls. Håller tummarna

♥ Olivia 090610 ♥
  • Aledal

Jag tyckte att coloskopin var mycket värre. Det är obehagligt med gastroskopi men det går ju fort som tusan och det står säkert en rar sjuksköterska intill och stryker dig över kinden.

Jag har gjort gastroskopi tre gånger och det är ju inte kul direkt men inget jag skulle oroa mig för att göra en fjärde gång. Lycka till!

• Anonym

Att hämta dottern efteråt bör inte bli några problem.När det är klart är man snabbt på benen igen.

• Signatur

Jag har gjort flera stycken. Visst är det obehagligt, men helt uthärdligt. Själv tycker jag att det är mindre besvärligt utan bedövningen, då slipper man vara domnad och känna det som om man sväljer tungen efteråt.

• onka

Jag har gjort gastroskopi två ggr och visst det är inte någon trevligt men det finns bra mycket som är värre! Andra gången fick jag en barnslang som var lite smalare och då gick det bra mycket smidigare.
    Efteråt blev jag väldigt rapig eftersomd de blåst in luft i magen men det gick över på en liten stund och jag kunde åka hem direkt efteråt.

Så nog tror jag att du kan hämta dottern som du ska på dagis utan problem! Lycka till!

• Anonym

SKÖNT att se en sådan här tråd, blev bestämt i dag att jag ska göra en gastroskopi på måndag , fick min diagnos crohns i dag. Känns jobbigt men jag är lycklig över att det räcker med att vara fastande i 6 timmar innan att dricka en massa laxerande som innan coloskopin va hemskt...

Lycka till

Svar på tråden Ni som har positiva erfarenheter av Gastroskopi