Ni som har positiva erfarenheter av Gastroskopi
Den 1 december ska jag göra gastroskopi (matstrupe och magsäck) och coloskopi (tjocktarmen).
Coloskopi har jag gjort tidigare, tycker ändå att det gick okej. Fick bedövning och lugnande. Men denna gång ska jag alltså göra båda.
Vänner jag pratat med som enbart har gjort gastroskopi säger att det är det värsta de någonsin gjort och att de hellre gör coloskopi 100 gånger än gör gastroskopi 1 gång... i alla fall vad de tror eftersom de aldrig gjort coloskopi. En annan kompis sa idag: "tänk dig att någon trycker ner en trubbig trädgårdsslang i halsen på dig och att den sedan sitter kvar, även när de dragit ur den"
Jag känner mig orolig för gastroskopin. Jätteorolig. Jag ringde mottagningen idag och frågade om jag inte kunde få en tidigare tid, eftersom jag oroar mig så (jag är alltså mer orolig för själva undersökningen än för vad det är "för fel på mig") och vill vara av med det. Sjuksköterskan var jättegullig, men det fanns det tyvärr ingen tidigare tid.
Jag är orolig för hur undersökningen ska gå och hur jag ska må resten av dagen. Det är min dotters 2-årsdag, har har 3 timmar på mig från undersökningen är klar tills jag ska hämta dottern på dagis.
Jag skulle nu behöva lite positivt från någon som gjort det. Typ som "det var inte så farligt som jag trodde" eller "det går så snabbt" eller liknande...
Ni som tycker "det är det värsta jag gjort i hela mitt liv", vänligen skriv inte i denna tråd.
(ursäkta att det blev långt)
Med vänlig hälsning
Anna