• Pysselgalningen

Måla på GAMMAL tapet, även strukturtapet - råd ?!

Köper hus just nu och vid kikandet idag så insåg vi att det var läskiga fläckar på tapeterna efter tavlor och möbler. I allrummet var det strukturtapeter, även nått annat rum tror jag fast inte sakka djupa struktur. Huset är från 70 och jag gissar på att tapeterna är lika gamla.

De flesta tapeterna var vitaktiga med nå spräckligt mönster på. Vissa hade släppte lite i skarvarna men det borde väl bara vara att limma fast först.
    Finns det nån färg man bör undvika för att ytterligare skavanker inte ska synas? Vi lär ju vilja ha nån ljus färg i allrummet, nått lite färggladare men ändå ljusa till barnrummen och i köket vill jag ha nån lattebrun färg.

Går det att måla rakt på dom? Just nu är jag fundersam på om det verkligen kan bli värre än alla de fula fläckarna (kan meddela att det är en äldre dam med flera tavlor som bott där ).

• Svar på tråden Måla på GAMMAL tapet, även strukturtapet - råd ?!
  • meic

I vårt hus satt strukturtapeter från just 1970, och vi smällde bara på ny vit färg och det blev toppen!
    Men fick ju som sagt limma lite här och var innan...

• Pysselgalningen
    meic skrev 2009-11-20 22:19:07 följande:
    I vårt hus satt strukturtapeter från just 1970, och vi smällde bara på ny vit färg och det blev toppen! Men fick ju som sagt limma lite här och var innan...
    Super!
    För vi måste verklgen göra nått åt allrummet för det är där allt dagsljus komemr in och de syns så mycket då
  • Två ska bli tre

Vi köpte renoveringstapet och satte ovanpå innan vi målade.
    Blev kanonbra!

Svar på tråden Måla på GAMMAL tapet, även strukturtapet - råd ?!