FinastE2010 skrev 2009-11-21 02:21:34 följande:
Jag satt ner och kollade på tv när det kom. Smygandes och sen blev det bara värre och värre, kände mig lite bortkommen på något sätt, svårt att förklara men fick fullkomlig panik och började skaka i händerna också. Sambon sa att jag blev jätte varm och att pulsen slog snabbt. Aldrig fått sådär tidigare. :/ Sambon sa också att det såg ut som jag fick panikångest, att jag verkade frånvarande av paniken.Usch var väldigt obehagligt och läskigt, var nästan på väg att be han ringa ambulans.
Ja det förstår jag!
Men kände du dig yr och svimfärdig?
Det kan ju vara panikångest men jag tänker på att man bör utesluta att det är något fysiskt i alla fall.
Man kan ju få olika typer av hjärtklappning, ibland är det bara en subjektiv upplevelse av det och inget som syns på EKG.
Ibland kan det vara sådana som syns på EKG, dvs som går att bedöma objektivt.
Hjärtklappning är per definition när pulsen är över 100/minut.
Det finns typer som inte är sinusrytm som man kan må mer eller mindre dåligt av, i form av yrsel och/eller svimning. Man mår vanligen sämre ju högre puls man har.
Ibland kan man även få ont i bröstet av hjärtklappningen. Även andnöd förekommer.
Alltihop förekommer ju vid panikångest men man kan ju inte veta säkert att det är det.
Läste även på
vardguiden.se för att bekräfta det jag känner till:
www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hjartklappning/
Läs där!
Där stod också att man bör söka akut.
Det finns även ett telefonnummer där som du kan ringa dygnet runt: 08-320 100.
Jag tycker att du ska söka akut om det kommer igen.
Om inte tycker jag att du ska söka jourvårdcentral i morgon.
Det hade jag gjort!
Förresten. Såg att du har Diabetes (och är gravid - om din pres. är aktuell?).
Tror inte att det har betydelse men man ska kanske ha det i åtanke.