• Anonym

kan familjehem bara flytta

min vännina har ett barn hos ett famijehem via Lvu
    hon träffar sin dotter 1 gång i veckan.

Men för 2v sen berättade familjen att dom skulle flytta upp till sundsvall och gärna ser att hennes dotter flyttar med,

detta utreds nu via socialtjänsen min vännina vill inte att hon flyttar med för då minster hon all kontakt hon har med dotter,g då hon har väldi småresuser att åka till sundsvall
    och dom få timmarna hon få vara med dottern är betydelsfulla.

familjen hemme däremot anser att dottern har knytit an och har en trygghet till familjen

Men frågan vad som är bäst att dottern inte få träffa sin mamma eller tryggheten hon har hos denna familj.

min vännina går en program för att bli drogfri har varit p åpett behandligshem
    så hon varit drogfri nästan 6 mån men hon kämpar varjedag så henns målsättning är att leva drogfri och en dag kunna få hem sin dotter
    .

• Svar på tråden kan familjehem bara flytta
  • fruis

Jag tror ju iof att det är väldigt värdefullt för barnet att slippa byta familjehem och istället flytta med den familj där hon nu bor. Samtidigt är det såklart viktigt att mor och barn kan fortsätta hålla kontakten. Kan kommunen hjälpa till med resekostnader på något sätt i det här fallet? Eller kan mamman kanske också flytta med till Sundsvall tills hon klarar av att ta hem sitt barn igen?

• Anonym (Eva)

Jag håller med i att barnet inte bör byta familjehem.
    Det är så viktigt att inte bryta upp henne ur hennes enda trygghet.
    Det är från den tryggheten som hon ska arbeta upp en trygghet med sin mamma.

• Anonym

hon kan inte flytta med och soc betlara inte resekonsnaden

hon har precis börjar arbetsträna för att komma in i samhället och plus att hon har hela sin famij här såsom vänner och föräldra ett stort kontaktnät.

om hennes dotter flyttar så förlorar hon ju allt kontakt som hon har pga att hennes ekonomin inte tillåter dessa resor då då flyttar ifrån karlstad upp till sundvsall lång bit

och plus om hon skulle ha råd vid något tillfälle så vägrar famijehemmet byta ungegängedag som är på en torsdag och eftersonm hon nu jobbar så får inte ta ledig för det skulle inebära att hon skulle vara borta 1-2 dagar per vecka.

• Linaek
    Anonym skrev 2009-11-21 17:23:53 följande:
    hon kan inte flytta med och soc betlara inte resekonsnaden hon har precis börjar arbetsträna för att komma in i samhället och plus att hon har hela sin famij här såsom vänner och föräldra ett stort kontaktnät.om hennes dotter flyttar så förlorar hon ju allt kontakt som hon har pga att hennes ekonomin inte tillåter dessa resor då då flyttar ifrån karlstad upp till sundvsall lång bitoch plus om hon skulle ha råd vid något tillfälle så vägrar famijehemmet byta ungegängedag som är på en torsdag och eftersonm hon nu jobbar så får inte ta ledig för det skulle inebära att hon skulle vara borta 1-2 dagar per vecka.
    Soc betalar resor tof umgänge
  • Anonym (Stina)

Frågan är vad som är bäst för barnet, inte vad som är bäst för den biologiska mamman. Det är viktigt att hålla rätt fokus.

Betänk att barnet bott hos sin biologiska mamma, knytit an till henne, flyttat till ett familjehem och knytit an till familjehemmet. Skulle alternativet nu vara att flickan ska byta till ett nytt familjehem?

Vad mår flickan bäst av? Jag tror att det bästa är att hon flyttar med familjehemmet till Sundsvall och så får soc. försöka lösa umgänget.

Än en gång, ha barnets bästa i åtanke!

• stormorsa

mamman borde ställa som krav att soc. betalar hennes resor för umgänge m dottern varannan helg. Ev. att ngn fr soc. hämtar/lämnar dottern, eftersom inte f-hemmet/modern kan det.
    Jag ser en hemgång efter ytterligare 6 mån. ngt som f-hemmet borde inse och samarbeta.

• Anonym

men problemet att soc inte betalar för resor utan tycker att mamman ska ta det ur sin egen ficka. och familjehemmet vägar ändra dagar för Umgänge utan fast dom flyttar tvärs över ländet så torsdagar inte på en helg som mamman har föresalgit

och hon har bara bott i denna famijehem i ca 1 månad innas dess bodde hon i en jourfamij

• Anonym

Är inte mammans inställning väldigt viktig här.
    Det låter som att hon lite grann ser soc och familjehemmet som motståndare eller motarbetare. Se dem istället som samarbetspartners och fråga dem snarare "okej, hur löser vi det här på bästa sätt?" De vill ju alla flickans bästa och håll det i fokus. Se inte problemen, leta efter möjligheter.
    Mamman kanske bör vänja sig vid att det är hon som måste lösa situationen för sig och sin dotter. Det är varken soc eller familjehemmet som har ansvar för hennes liv, utan hon själv, och jag tror hon måste inse det och förändra sin attityd utifrån det. Då tror jag att både soc och familjehmmet också blir mer samarbetsvilliga, om mamman kan ge förslag på lösningar och inte bara gnälla över problemen.
    Nu kan jag ju inte säga med säkerhet att hon har gnällt, men jag får en känsla av hennes attityd och den är vanlig och brukar inte vara effektiv.

• Linaek
    Anonym skrev 2009-11-23 17:54:14 följande:
    men problemet att soc inte betalar för resor utan tycker att mamman ska ta det ur sin egen ficka. och familjehemmet vägar ändra dagar för Umgänge utan fast dom flyttar tvärs över ländet så torsdagar inte på en helg som mamman har föresalgitoch hon har bara bott i denna famijehem i ca 1 månad innas dess bodde hon i en jourfamij
    Familjehem är vanliga men vanliga rutiner då det gäller helger. klart att familjehemmet vill vara fria och lediga på helgerna. Din vän kanska har uppfattat soc fel. För resebidrag har hon rätt till.
  • Anonym

hon har inte gnällt utan försök att lösa men eftersom hon precis har fått ett jobb eller arbetstränar inntebär att hon inte får ledig att åka upp dit och det tar Många timmar fram och tillbaka hon bara får träffa dottern en timme och försök att lösa det igenom om det går att ändra dag inget som famhemmet vill

ja det var konstig eftesom har sagt att dom inte betalar dessa resor utan att hon får bekosta dom själ.

• Linaek
    Anonym skrev 2009-11-23 18:22:46 följande:
    hon har inte gnällt utan försök att lösa men eftersom hon precis har fått ett jobb eller arbetstränar inntebär att hon inte får ledig att åka upp dit och det tar Många timmar fram och tillbaka hon bara får träffa dottern en timme och försök att lösa det igenom om det går att ändra dag inget som famhemmet villja det var konstig eftesom har sagt att dom inte betalar dessa resor utan att hon får bekosta dom själ.
    Jag var familjehem och hade biosar som arbetstränade. Det är väl soc som fixat så biomamman arbetstränar och dom vet då hur läget är med umgänget och beviljar den tid det tar för att umgänget ska fungera på bästa sätt
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 17:23:53 följande:
    hon kan inte flytta med och soc betlara inte resekonsnaden hon har precis börjar arbetsträna för att komma in i samhället och plus att hon har hela sin famij här såsom vänner och föräldra ett stort kontaktnät. om hennes dotter flyttar så förlorar hon ju allt kontakt som hon har pga att hennes ekonomin inte tillåter dessa resor då då flyttar ifrån karlstad upp till sundvsall lång bit och plus om hon skulle ha råd vid något tillfälle så vägrar famijehemmet byta ungegängedag som är på en torsdag och eftersonm hon nu jobbar så får inte ta ledig för det skulle inebära att hon skulle vara borta 1-2 dagar per vecka.
    Nej, mamman ska inte acceptera att barnet flyttar flera mil bort. Då är det bättre att barnet får ett nytt familjehem. Barnet har inte hunnit bli trygg och en i familjen efter en månad. En flytt är lika skadlig som att byta familj så i detta fall är byte av familj att föredra.
  • Anonym (tjov)

Jag är inte någon som brukar kritisera familjehem men i den situation som beskrivs här så låter familjehemmet inte särskilt ansvarsfullt. Det första jag tänkte i trådstarten var att det var fel av familjehemmet att planera en flytt. Visst, de är bara människor och har sina egna liv och familj, men nu har de valt att ta ansvar för denna flicka och det bästa för flickan är med största sannolikhet att bo kvar i familjehemmet i samma stad som hon bor nu så att hon kan ha kontakt med sin bio.mamma.

Sedan när jag fick veta att familjehemmet bara har varit denna flickans familjehem i en månad så tycker jag verkligen att de brister i sitt ansvar för detta barn. Om det är så att de innan flickan placerades hos dem upplyste soc om sina planer, ja då är det soc som har varit ansvarslösa då de valde att placera barnet i just denna familj.

Att familjehemmet inte heller vill byta umgängesdag låter mkt märkligt i mina öron. Klart de är en familj men alla möjliga aktiviteter och behov av lugn och ro på helgen men de har även att ansvar för att umgänget mellan barnet och biomamman ska ha en möjlighet att funka, särskilt när det är pga av dem som umgänget börjar strula.

Anonym skrev 2009-11-23 17:54:14 följande:
    men problemet att soc inte betalar för resor utan tycker att mamman ska ta det ur sin egen ficka. och familjehemmet vägar ändra dagar för Umgänge utan fast dom flyttar tvärs över ländet så torsdagar inte på en helg som mamman har föresalgit och hon har bara bott i denna famijehem i ca 1 månad innas dess bodde hon i en jourfamij
Svar på tråden kan familjehem bara flytta